Àrees Escolars de Proximitat (3-12 anys)

El curs 2009-2010 va entrar en funcionament la nova zonificació escolar de la ciutat per a les etapes d'Educació Infantil i Primària. L’objectiu és afavorir la proximitat del domicili familiar al centre. En aquest sentit, en les Àrees Escolars de Proximitat, el domicili familiar és el centre d’un àmbit d’influència que inclou una oferta d’un mínim de 3 centres públics i 1 centre concertat. Aquestes 3 centres públics i 1 centre concertat són els més propers al domicili familiar. Això fa que cada alumne/a tingui una zona escolar personalitzada en funció del seu domicili.

Amb el model de zonificació es busca evitar disfuncions per l’existència de les fronteres que marcava l’anterior mapa de zones, però alhora es vol prioritzar el concepte d’escola de proximitat i garantir que totes les famílies tenen una oferta de places escolars de titularitat pública i concertada.

Les famílies poden conèixer la serva àrea escolar de proximitat de 3 maneres:

  • A través de l'Oficina Municipal d'Escolarització. Cal demanar dia i hora en horari d'atenció al públic al 977 010 046 o bé al 010. Horari d'atenció: de dilluns a divendres de 9 a 13 hores i, de febrer a maig, també els dilluns i dimecres de 15'30 a 18h.
  • Per carta. Totes les famílies empadronades a la ciutat de Reus que el proper curs escolaritzen els seus fills o filles a P-3 rebran un plànol amb la seva àrea escolar de proximitat on figuren els seus centres de referència, un comprovant del seu padró i la guia de centres educatius per al curs corresponent.
  • A través d'aques web, clicant al botó Calcula la teva àrea escolar de proximitat.

Calcula la teva Àrea Escolar de Proximitat

Tot i el criteri de proximitat, cal destacar que l’existència de germans al centre i el fet que el pare, mare o tutor/a treballi al centre educatiu prima per davant de qualsevol altra circumstància en la baremació per accedir a un determinat centre.

Segons les estimacions fetes per l’Ajuntament, el 42,3% dels alumnes que iniciaran l’escolarització infantil tenen germans ja escolaritzats i, en conseqüència, serà en el 57,7% de les places ofertades on tindrà un pes determinant l’àrea escolar de proximitat al domicili. L’Ajuntament de Reus informarà del nombre de places disponibles a la seva àrea d’influència i de quina és la disponibilitat de places estimada per aquells que no tenen germans al centre, per tal que les expectatives d’aconseguir una plaça en l’escola escollida siguin més ajustades a les opcions reals d’obtenir-la.

Preguntes freqüents

Com són les àrees escolars de proximitat?
Les àrees territorials de proximitat parteixen de l'illa de cases on està situat el domicili. A cadascuna de les de les illes de la ciutat li correspon una àrea de proximitat, amb tots els centres públics i concertats que es troben dins d'aquesta àrea, entre els quals sempre s’hi inclouen els 3 centres públics i el centre concertat més propers a l'illa. Totes les adreces de la ciutat s'associen a l’illa de cases a la qual pertanyen per mitjà de processos automatitzats, i això permet que cada família tingui un plànol personalitzat a partir del seu domicili amb la seva àrea de proximitat específica.

Què són les àrees escolars de proximitat?
La proximitat de l’escola al domicili és un dels criteris de prioritat d’admissió del barem que s’aplica durant el procés de preinscripció quan en un centre educatiu hi ha més sol·licituds que vacants. La proximitat al domicili puntua a l’hora de poder escollir centre i es barema a través de les àrees escolars de proximitat, de manera que una família pot obtenir puntuació de 30 punts quan l’escola que vol escollir en primera opció es troba dins de la seva àrea de proximitat.

Com s'han calculat les àrees de proximitat?
En el procediment que ha permès obtenir l’àrea corresponent a una illa de cases s’ha calculat l’àrea geogràfica delimitada per la situació dels 3 centres públics i 1 centre concertat més proper a l’illa, els quals formen part de l’àrea en tots els casos. A continuació, s'han incorporat els altres centres públics o concertats situats dins de l’àrea resultant. Això explica que en algunes zones de la ciutat el nombre total de centres inclosos a l’àrea de proximitat sigui superior al mínim garantit de quatre centres.

Per què en alguns casos hi ha més de 4 centres en l’àrea d’influència?
El sistema automatitzat garanteix un mínim de 3 centres públics i 1 de concertat. En alguns casos, quan es vol garantir aquesta fórmula 3+1 pot passar que algun centre més quedi inclòs en l’àrea territorial que constitueixen aquests quatre centres.

Es pot escollir una escola que no sigui de l’àrea escolar de proximitat? 
Sí. Qualsevol família pot demanar plaça al centre públic o concertat que desitja. Només en els casos dels centres que tenen més sol·licituds d’admissió que no pas places disponibles es fa necessari establir uns criteris de prioritat d’admissió que vénen regulats per llei, entre ells el de la proximitat.

Les àrees territorials de proximitat s’apliquen en l’accés a altres cursos que no siguin P-3?
Sí. Les àrees territorials de proximitat s'apliquen a tots els nivells de l’educació infantil (3-6) i primària (6-12).

Quins altres criteris generals de prioritat en l’admissió de l’alumnat he de tenir en compte?
Caldrà tenir en compte aquells criteris que es derivin de la normativa d’admissió que aprovi el Departament d’Educació just abans de l’inici del procés de preinscripció. 

Com es resolen els casos d'igualtat de puntuació un cop s'han aplicat els criteris de prioritat?
Es resolen aplicant determinats criteris complementaris que es deriven de la normativa per al procés de preinscripció. Podeu consultar-los en l'apartat de Normativa d'aquest mateix web: Acord del Govern d'aplicació dels criteris complementaris per resoldre situacions d'empat en el procés de preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres educatius per al curs 2011-2012.

Com es resolen les situacions d'empat per haver obtingut la mateixa puntuació?
El Departament d’Educació assigna un número aleatori a cada sol·licitud. És el número del sorteig públic que serveix per desempatar les sol·licituds i establir l’ordre d’admissió en aquells centres on hi ha més demanda que places disponibles. A partir d’aquest número s’ordenaran les sol·licituds que es trobin en situació d’empat per haver obtingut la mateixa puntuació en el procés de preinscripció.

Fitxers relacionats:

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.