Notes de premsa

Donació del Fons Prunera al Museu de Reus – Centre de la Imatge Mas Iglesias

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dimarts, 25/11/2014
Imatge de la roda de premsa de presentació de la donació del Fons Família Prunera al Museu de Reus

Els descendents de Josep Prunera i Sedó (Reus, 1877 – 1970) i Albert Prunera i Baró (Reus, 1911 – 1994) han formalitzat la donació al Museu de Reus – Centre de la Imatge Mas Iglesias de l’important i ric fons fotogràfic i documental d’aquests dos fotògrafs reusencs, després que l’any 2011 en van fer una primera cessió a fi i efecte que es digitalitzés i catalogués. Ara, els 12.200 negatius i positius que, entre altres continguts, expliquen la vida de Reus i la seva àrea d’influència a través dels ulls de dues generacions de fotògrafs, passa a formar part del patrimoni públic local i del país. Aquest dimarts, 25 de novembre, a les 19:30 h al Museu de Reus (raval de Santa Anna, 59) es portarà a terme un acte públic de presentació del Fons de la Família Prunera.

La voluntat i la col·laboració de la senyora Maria Lluïsa Prunera, filla d’Albert Prunera i Baró, ha estat fonamental per fer possible aquesta donació i també per realitzar la documentació del fons que, negatiu per negatiu i positiu per positiu, ha estat catalogat i descrit detalladament.

La gran importància d’aquest fons rau en el fet que es tracta d’un ampli retrat de gran qualitat fotogràfica d’aspectes de caràcter etnogràfic, costumista de muntanya i paisatgístic del tombant de segle i de les primeres dècades del segle XX.
En el cas de l’obra de Josep Prunera, bona part de les imatges són de tipus etnogràfic i fruit de l’excursionisme científic: instantànies de mercats rurals, verema al Priorat, pagesos, personatges de l’època i artistes, fotografies de les restes dels monestirs de Poblet i Santes Creus, paisatges de les serres de Prades i la Mussara... Josep Prunera, juntament amb Manuel Cuadrada i Eduard Borràs, van formar espontàniament el col·lectiu “El Trípode”, de gran importància fotogràfica, i que va retratar el medi que els envoltava, així com les mancances de l’època.

Tot un món d’imatges en el qual coincideix en bona part el seu fill Albert, qui també va fer una important tasca de documentació dels oficis i la vida quotidiana del camp i la mar, de les masies i la pagesia, de les platges de Salou i els pescadors als anys 1950, així com de zones pirinenques i de muntanya. Tot plegat, com el seu pare, a través de tècniques fotogràfiques novedoses i una creativitat que converteix el seu treball documental en únic i excepcional.

El regidor de Cultura i Joventut, Joaquim Sorio, ha expressat l’agraïment de la ciutat a la família Prunera, “i especialment a la senyora M. Lluïsa Prunera, qui ha demostrat una gran generositat envers la ciutat i el conjunt de la ciutadania, tot aportant un fons patrimonial extraordinari”. El regidor ha afegit que des de l’Ajuntament “es preservarà i difondrà el fons de la manera més adequada perquè el llegat dels Prunera es mantingui en les millors condicions per a les generacions actuals i també futures”.

Inventari del fons de la Família Prunera
L’inventari del fons de la família Prunera ingressat al fons del Museu - CIMIR es resumeix de la manera següent, d’acord amb la distribució i ubicació en què s’ha registrat:

Plaques de vidre estereoscòpiques (negatius) de Josep Prunera
4.905 negatius.

Plaques de vidre estereoscòpiques (positius) de Josep Prunera
2.300 positius.

Maleta marró, de Josep Prunera
204 negatius.

Capsa A (capsa de sabates, Arxiu Retina) d’Albert Prunera
1.485 imatges negatius.

Caixa B marró, d’Albert Prunera
809 negatius.

Capsa C (capsa de sabates amb ratlles) d’Albert Prunera
1.346 negatius + 26 positius.

Porta-negatius vermell de 35 mm, d’Albert Prunera
530 imatges en negatiu.

Negatius de cel·lulosa, d’Albert Prunera
92 imatges en negatiu.

Positius, d’Albert Prunera
298 positius.

3 àlbums
205 positius.

Josep Prunera i Sedó (Reus, 1877 - 1970)
Comerciant vitivinícola i fotògraf creatiu
Gran afeccionat al muntanyisme, va ser fundador de la Secció Excursionista del Centre de Lectura. Formà part del prestigiós i espontani col·lectiu “El Trípode” (Eduard Borràs, Manuel Cuadrada i Josep Prunera). Va dedicar-se essencialment a la captació de fotografia de caire etnogràfic i d’excursionisme científic. Les seves imatges ens transmeten impressions insòlites i ens mostren les masies de les serres de Prades i la Mussara -avui dissortadament deshabitades- en tot l’esplendor de la vida: La seva pagesia, els costums, les tasques del camp, les collites, la sega. Reflecteix sovint instantànies dels mercats rurals, la verema al Priorat, quan els pagesos amb els carros porten el raïm als cellers cooperatius dels anys vint i trenta. Són nombrosos els personatges i artistes d’època retratats, com, per exemple, el pintor Joaquim Mir en un dels seus viatges al costat de l’Ebre, en concret, vora Miravet. Recull amb precisió milers de fotografies dels monestirs de Poblet i Santes Creus, denunciant l’estat de ruïna d’una època, com volent perpetuar la memòria davant la incredulitat d’una possible restauració. Les obres, fetes amb una senzilla però popular càmera típica del muntanyenc de l’època (Verascope Richard), ens mostren la perfecció tècnica i la meticulositat de l’autor. El fotògraf processava personalment les seves obres, i positivava els seus tiratges. A finals dels anys cinquanta va efectuar-se a Poblet un homenatge a Josep Prunera, en reconeixement del mèrit dels seus treballs de recuperació i catalogació i de llegat personal fotogràfic del Monestir, així com del món de l’excursionisme. Una important mostra de l’autor va presentar-se, l’any 1992, al Museu Comarcal Salvador Vilaseca, a la Sala 4, amb el suport de l’Ajuntament de Reus, l’lMAC i la col·laboració de Caixa Tarragona. L’exposició va ser classificada dintre del marc de la prestigiosa “Primavera Fotogràfica a Catalunya”, organitzada pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Albert Prunera i Baró (Reus, 1911 - 1994)
Enòleg vitivinícola i fotògraf creatiu
Fill de Josep Prunera i Sedó, fou fundador de l’Associació Nacional d’Espanya d’enòlegs i el primer president de l’Associació Catalana d’Enòlegs. Seguint els passos del seu pare, practicà l’excursionisme i formà part de l’equip de pioners de a Secció Excursionista del Centre de Lectura. Al costat del prestigiós arqueòleg Salvador Vilaseca, col·laborà en les recerques d’excavacions, ajudant-lo en les tasques fotogràfiques de catalogació de les troballes. Es dedicà essencialment a la fotografia de caràcter etnogràfic, costumista de muntanya. Gran part de la seva producció està dedicada a vistes de les muntanyes de la serra de la Mussara i Prades, amb el testimoni viu de la pagesia. Relacionat amb el poble de la Febró, on passa temporades, recorre tots els indrets i fa troballes en cingles de les serres, generalment pròdigues en tresors arqueològics.

Obté també, amb molt d’èxit, imatges dels anys quaranta d’impressions càndides de les platges de Salou, on s’observen les dunes de la platja Llarga i indrets avui capgirats pels avenços i la transformació turística.

La seva obra també ofereix visions del món dels pescadors als anys cinquanta, i sortides a les zones pirinenques. Home purista i inquiet, exigeix a la seva obra una perfecció tècnica que complementa amb els avenços de càmeres de l’època. Generalment, tots els seus treballs son realitzats en mig format, i la seva càmera inseparable és una Zeiss Super Ikonta.

Va rebre per seu testimoniatge professional diversos homenatges, dels quals destaquen els de les Associacions d’Enologia de l’Estat i de Catalunya, del Gremi de representants i viatjants de comerç, així com de l’INCAVF, L’any 1985, amb la concessió de la seva Medalla d’Or.

Processava ell mateix les fotografies i ampliava els seus tiratges amb una ampliadora construïda personalment. Una extensa mostra fotogràfica de la seva producció va presentar-se al Museu Comarcal, a la Sala 4, amb la Col·laboració de l’Ajuntament de Reus, l’IMAC i Caixa Tarragona, l’any 1992, dintre del prestigiós marc de la Primavera Fotogràfica a Catalunya, organitzada pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Una nova exposició del seu llegat es fa precisa per determinar la quantiosa documentació existent als seus treballs.

Imatge de la roda de premsa de presentació de la donació del Fons Família Prunera al Museu de Reus

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.