Notes de premsa

El balanç de 2014 mostra el gir social de les polítiques municipals d’habitatge

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dilluns, 28/07/2014

Les regidories d’Arquitectura i Urbanisme i de Benestar Social fan balanç de les actuacions en matèria d’habitatge que l’Ajuntament de Reus ha portat a terme durant el primer semestre de 2014. Actuacions basades, segons el Pla Local d’Habitatge 2014–2021 aprovat pel ple municipal del passat 30 de maig, en tres grans àmbits:

  • Àmbit 1. Actuar sobre el parc d’habitatge social i de lloguer.
  • Àmbit 2. Actuar sobre el parc edificat i el planejament.
  • Àmbit 3. Actuar per millorar la gestió en matèria d’habitatge.

Miquel Domingo, regidor d’Arquitectura i Urbanisme, afirma que «el treball coordinat de les regidories de Benestar Social i d’Arquitectura i Urbanisme ens permet donar respostes innovadores i imaginatives a les persones amb dificultats d’accés a un habitatge digne i en risc d’exclusió social que s’han incrementat com a conseqüència de l’actual crisi econòmica. Alguns d’aquests serveis són un referent per a altres ajuntaments que s’han interessat pel seu funcionament».

Montserrat Vilella, regidora de Benestar, afegeix: «El balanç de les polítiques d’habitatge permet observar els primers resultats del gir social que des del Govern de Reus hem volgut donar a l’Oficina d’Habitatge. Ens hem adaptat a les necessitats reals que la ciutadania té en l’actual context econòmic, amb el disseny d’una nova cartera de serveis orientada, especialment, a atendre la demanda i les necessitats d’habitatge social de la ciutadania».

El balanç de les actuacions s’ha presentat en la darrera reunió de la Comissió Especial de Polítiques d’Habitatge Social, en la que hi són representats els grups municipals.

Àmbit 1. Actuar sobre el parc d’habitatge social i de lloguer
Les actuacions en aquest àmbit realitzades durant els sis primers mesos de 2014 són les següents:

Mobilització del parc d’habitatges públic municipal.

  • S’han signat 7 contractes de lloguer a les promocions d’HPO de Mas Bertran I i II i Granja Massó, que han permès allotjar 11 persones. La renda mitjana del lloguer és de 262 euros amb aparca,ment I despeses de comunitat incloses.
  • 15 habitatges de la promoció Mas Bertran I es destinaran al programa de la Borsa d’Habitatge Assequible de l’Ajuntament de Reus.
  • S’han reiniciat les obres de la promoció d’HPO del barri del Carme i s’han elaborat les Bases per a l’adjudicació dels 46 habitatges en règim de lloguer.

Borsa de Mediació de Lloguer Social

  • S’han signat 28 contractes que han permès allotjar 81 persones. Actualment hi ha 171 contractes vigents, amb un preu mitjà del lloguer de 308,56 euros.

Borsa d’Habitatge Assequible

  • S’han elaborat les Bases per a l'assignació dels habitatges que formen part del programa municipal Borsa d‘Habitatge.
  • S’han signat 11 contractes que han permès allotjar 34 persones, amb un pteu mitjà del lloguer de 203,27 euros.
  • La borsa disposa d’11 habitatges, 5 de l’Ajuntament i 6 d’entitats financeres. Pròximament se n’assignaran 15 més de municipals de la promoció Mas Bertran. A curt termini, 9 habitatges més s’incorporaran a la borsa: 7 de municipals, de la promoció del barri del Carmem i 2 d’entitats financeres.

Borsa d’Habitatge Solidari

  • S’han elaborat les bases per a l'assignació dels habitatges que formen part del programa municipal Borsa d‘Habitatge Solidari.
  • S’han signat 3 contractes que han permès allotjar 12 persones, a un preu mitjà de 72,53 euros.
  • La borsa consta actualment de 6 habitatges, 4 cedits per l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i 2 de l’Ajuntament de Reus. A curt termini està prevista la incorporació de 12 pisos més, 10 de municipals i 2 de l’agència catalana.

Ajuts per al pagament de l’habitatge

  • S’han tramitat 447 sol·licituds de la convocatòria de 2014 dels ajuts al pagament al lloguer. L’import màxim mensual de la prestació és de 200 euros.
  • S’han tramitat 107 sol·licituds de prestacions d’especials urgència (desnonaments, quotes d’amortització, quotes de lloguer, etc…) que se sumen a les 74 tramitades el 2013. Del total, 78 s’han resolt favorablement, 21 desfavorablement, hi ha hagut 4 desistiments i 79 estan pendents de resolució de la Generalitat.
  • Renda bàsica d’emancipació. Continuen vigents 255 expedients.

Servei d’Assessorament sobre el deute hipotecari

  • S’han iniciat 92 expedients nous. Actualment hi ha 122 expedients en tràmit i 104 ja s’han resolt.
  • Dels 104 casos resolts, 21 han acabat amb la dació de l’habitatge en pagament del deute; 54 han estat consultes i assessoraments; 25 han acabat amb una reestructuració del deute hipotecari; i 4 amb la proposta denegada.

Subvencions a persones afectades per la dació en pagament o execució hipotecària amb plusvàlua

  • S’han presentat 28 sol·licituds, encara pendents de resolució. El 2013 se’n van presentar 83, 41 resoltes favorablement i 42 desfavorablement.

Àmbit 2. Actuar sobre el parc edificat i el planejament
El balanç de les actuacions d’aquest àmbit el primer semestre de 2014 és la següent:

Planejament

  • En redacció la Memòria Social del POUM que ha de contemplar les necessitats i la ubicació dels HPO i dels HDP per cobrir la demanda exclosa del mercat immobiliari per motius econòmics i per motius de dimensió i composició de la unitat familiar.

Parc edificat i habitatge vacant

  • Actualment s’està portant a terme la identificació i verificació de possibles habitatges vacants, prioritzant aquells que són propietat d’entitats financeres.

Àmbit 3. Actuar per millorar la gestió en matèria d’habitatge
Les actuacions realitzades els sis primers mesos de l’any són les següents:

Oficina d’Habitatge

  • S’han atès 12.071 consultes, de les quals 8.660 presencials i 3.411 per telèfon o correu electrònic.
  • Dimensionar els recursos humans i tècnics de l’Oficina d’Habitatge per consolidar els actuals serveis i endegar les actuacions previstes al Pla Local d’habitatge.

Transversalitat

  • S’ha millorar la coordinació de les regidories i serveis municipals vinculats a les polítiques d’habitatge: Arquitectura i Urbanisme, Benestar Social, Recursos Generals i Hisenda, gerència, etc…

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.