Notes de premsa

El turisme català i el rus empenyen el creixement de visitants al Gaudí Centre

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dijous, 19/10/2017
Foto d'arxiu de la presentació de la campanya

L’Agència de Promoció de Ciutat «Reus Promoció» va donar per finalitzat el passat dia 30 de setembre la campanya «Delícies d’estiu», que articulava una sèrie de propostes turístiques a la ciutat de Reus adreçades principalment als visitants individuals. La campanya es va dissenyar d’acord amb les previsions que indicaven un augment de turistes a la Costa Daurada i a la ciutat de Reus. Entre els indicadors disponibles per analitzar el volum i perfil dels turistes que vénen a la ciutat hi ha les dades de visitants de diferents equipaments, entre els quals destaca un increment d’un 6% al Gaudí Centre en relació a l’any passat, un creixement motivat sobretot per l’empenta del turisme català i el rus.

En el marc de la campanya, es va endegar una campanya de comunicació, l’ampliació de punts d’informació al visitant i la creació i millora del producte turístic, amb l’objectiu d’incrementar el temps d’estada a la ciutat i les possibilitats de retorn; amb l’objectiu d’aconseguir una major quantitat de visites i de despesa a la ciutat.

Per assolir aquest increment es va intensificar la presència del material promocional de Reus a les principals oficines de turisme i allotjaments turístics de la costa i l’interior, acompanyat d’una campanya de comunicació i assistència a fires i promocions. Aquesta campanya volia captar principalment turisme internacional (destacant el públic francès i rus), l’espanyol procedent d’Aragó, País Basc i Navarra (amb un alt percentatge de fidelització i coneixement de la zona) i el turisme de proximitat, per consolidar Reus com una ciutat d’escapada.

Campanya de Comunicació
La campanya tenia com a objectiu atreure els potencials visitants per donar a conèixer la proposta de visita turística a Reus amb una oferta destacada i de qualitat relacionada amb el modernisme, cultura, compres, producte local... Es van realitzar accions de comunicació a premsa i ràdio, mitjans especialitzats del sector turístic, i també als diferents books d’excursions dels principals operadors turístics de la Costa Daurada, sense oblidar accions de captació i comercialització per reforçar la campanya turística. Prèviament s’havien intensificat les relacions amb els operadors turístics, agències receptives i principals allotjaments i oficines de prescriptors de la Costa Daurada. En el marc de l’Aliança turística amb Cambrils, Salou, Vila-seca, La Pineda Platja i Port Aventura, a la primavera es van dur a terme dues accions promocionals de carrer a Santander i Sant Sebastià, adreçades a públic final.

D’altra banda, també es van portar a terme diferents accions per millorar la informació i l’atenció al client, tot ampliant els horaris de l’Oficina de Turisme del Gaudí Centre, amb l’obertura d’un punt d’informació a l’estació d’autobusos que va estar en funcionament fins al 30 de setembre i també es disposava d’un servei d’informadors al carrer.

Finalment, equipaments com el Gaudí Centre, el pavelló dels distingits de l’Institut Pere Mata, la casa Navàs i l’església prioral de Sant Pere i el campanar van ampliar els dies de visita i els seus horaris d’obertura, amb l’objectiu de millorar la visita al patrimoni cultural de la ciutat. Des de l’Agència també s’ha facilitat la creació de noves rutes turístiques organitzades per empreses de Reus, col·laboració que ha permès ampliar les possibilitats de visita a la ciutat.

Dades de visitants
El turisme català i el rus han estat els principals responsables aquesta campanya d’estiu 2017 de l’increment d’un 6% de visitants al Gaudí Centre en relació a la campanya 2016. Aquest equipament gestionat per l’Agència de Promoció de Ciutat, que és un dels principals indicadors de la presència de turisme a Reus, ha rebut entre juny i setembre un total de 26.251 visitants, dels quals un 89% han estat turistes individuals i un 11% visitants en grup.

Entre els 26.251 turistes que han passat pel Gaudí Centre aquest estiu, un 74% del total eren internacionals, dels quals el 44% russos i el 28% francesos. Entre la resta de visitants un 11% procedien de Catalunya, el 10% de la resta de l’estat espanyol i el 4% eren reusencs.

Si es comparen les dades d’aquest estiu amb les de fa un any, es detecta un increment total de visitants al Gaudí Centre d’un 6%, motivat principalment per l’increment del 17% del turista català i d’un augment del 13% del visitant rus i del 5% del turista francès.

Tax free
Un altre dels indicadors que aporten informació sobre l’evolució del turisme és el nombre d’operacions comercials que realitzen els turistes per aprofitar els avantatges del Tax Free. En aquest sentit, el nombre total d’operacions d’aquest estiu ha estat de 469, un 15% més que en el mateix període de l’any passat i que ha representat un retorn de més de 12.000 euros (un 7,5% més que l’any 2016).

Consultes a l’Oficina de Turisme
Les consultes a les oficines de Turisme de la ciutat (Gaudí Centre i carrer de Sant Joan) s’han mantingut aquest estiu en referència a l’any passat. Del total de les consultes, un 85% han estat presencials, un 4% telemàtiques i un 11% telefòniques. Les principals procedències de les consultes rebudes han estat: un 26% de Catalunya, un 30% d’Espanya i un 44% de persones d’altres països.

Les consultes a l’Oficina de Turisme permeten també tenir una idea dels interessos de les persones que visiten Reus pel que fa als espais turístics vinculats a l’Agència de Promoció de Ciutat. En aquest sentit, el Gaudí Centre és l’equipament del qual es sol·licta més informació (22% de consultes), seguit de la Ruta Modernista (18%), l’Institut Pere Mata (19%), la Ruta Gaudí (14%), la Casa Navàs (12%) i altres espais (15%) entre els quals hi ha l’església prioral de Sant Pere, el palau Bofarull o el Teatre Fortuny.

Institut Pere Mata i Casa Navàs
Pel que fa a espais patrimonials modernistes que són visitables, l’Agència de Promoció gestiona les visites al «pavelló dels distingits» de l’Institut Pere Mata i de la Casa Navàs, ambdós obra de l’arquitecte Lluís Domènech i Montaner. L’Institut Pere Mata ha rebut aquest 2017 un total de 2.432 visitants, un descens d’un 11% en el total en comparació amb 2016, que es pot atribuir al descens de visitants de l’estat espanyol i internacionals. Tot i això, els visitants internacionals continuen essent els majoritaris a l’Institut Pere Mata i més de la meitat d’aquestos procedeixen de França. La resta de visitants, per aquest ordre, procedeixen de Catalunya, la resta de l’estat espanyol i Reus.

La Casa Navàs disposa d’un aforament limitat en les visites disponibles i aquest any ha tornat a cobrir-lo quasi al complet, amb unes xifres similars a les de l’any passat: 1.118 visitants entre juny i setembre. En aquest cas el major volum de visitants és originari de Catalunya mateix (40%), seguit dels internacionals (23%), els reusencs (22%) i els procedents de la resta de l’estat (15%).

El campanar, novetat
Aquesta campanya d’estiu ha estat la primera en què s’ha obert al públic de manera estable el campanar de l’església prioral de Sant Pere, el qual ha tingut una bona acollida com a espai d’atracció turística tot i iniciar l’activitat ja avançat l’estiu. Un total de 2.371 persones l’han visitat des de la seva obertura el dia 9 d’agost, amb una majoria clara de visitants internacionals (51%, amb els francesos i els russos com a majoritaris, en la línia del conjunt de la ciutat), un 28% de reusencs, un 12% espanyols i un 9% de Catalunya.

Ocupació hotelera
Quant al sector d’hoteleria de la ciutat, la valoració dels 5 hotels de Reus consultats per l’Agència Reus Promoció ha estat positiva, coincidint tots en el fet que a la temporada d’estiu es va incrementar de manera significativa el nombre de clients als seus establiments. Aquest any destaquen particularment les dades del mes de juliol, en què tots els hotels van experimentar un augment important de clients respecte a l’any 2016. El nombre d’estades dels mesos de juny i de setembre també van ser millors que l’any passat, i durant el mes d’agost el nivell d’ocupació es va mantenir similar a 2016.

Quant al perfil dels clients dels hotels de Reus durant l’estiu, majoritàriament es tracta de públic familiar, que realitza una estada curta a la ciutat. Més de la meitat dels clients allotjats durant l’estiu als hotels de Reus eren espanyols, seguits dels turistes francesos.

Foto d'arxiu de la presentació de la campanya
Fitxers relacionats:

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.