Notes de premsa

Mesures per fer front a l'onada de calor

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Divendres, 3/07/2015
Imatge de la campanya contra la calor

L’Àrea de Benestar Social ha reforçat els protocols d’actuació previstos en la campanya d’estiu davant l’onada de calor, que previsiblement s’allargarà el cap de setmana. Qualsevol persona que conegui persones en risc de patir els efectes de l’onada de calor pot informar-ne els serveis municipals perquè se’n pugui fer un seguiment específic.

La regidora de l’Àrea de Benestar Social, Montserrat Vilella, destaca que es treballa de manera coordinada: «Des de principis de juliol treballem conjuntament per minimitzar els efectes de les altes temperatures que sovint es donen a l’estiu. De manera especial, es realitzen accions adreçades als col·lectius més vulnerables, sobretot les persones majors de 80 anys que viuen soles. Des de l’Ajuntament, en fem el seguiment a través del servei del teleassistència, de les treballadores familiars i d’altres serveis de suport i atenció municipal».

Les mesures que es prenen són:

  • Control periòdic de les treballadores familiars a tots els usuaris del servei d’ajuda a domicili. Lliurament de díptics i control de situacions que poden posar en risc els usuaris.
  • Trucades periòdiques, dins el seu seguiment habitual, des de l’empresa que presta el servei de teleassistència als usuaris de l’Ajuntament.
  • Trucades periòdiques, a demanda de Serveis Socials, així com visites per control i aportació d'estris necessaris des de Creu Roja en el marc de la seva col·laboració amb l’Ajuntament.
  • Intervenció i seguiment de les persones que s’ha pogut detectar des de la xarxa de serveis socials que poden patir els efectes de la calor per problemes personals o d’habitatge.

Es recorda també als Equips Bàsics d’Atenció Social (EBAS) i a les empreses que presten serveis a la gent gran la necessitat d’informar els usuaris dels consells de prevenció i es treballa de manera coordinada amb les Àrees Bàsiques de Salut per unificar esforços i arribar al màxim nombre de persones. L’Ajuntament calcula que amb aquestes mesures es presta una atenció directa a unes 2.500 persones.
Els consells i les recomanacions per evitar problemes causats per la calor s’adrecen especialment a la gent gran, però també als nadons, les persones amb discapacitat o les que pateixen hipertensió arterial, parkinson, alzheimer, obesitat, malalties de fetge, cardiorespiratòries o cròniques. Per fer arribar aquests consells al conjunt de la població, s’ha reeditat un díptic informatiu.

Així, a casa, es recomana controlar la temperatura, utilitzar ventiladors, obrir finestres al vespre i prendre dutxes fresques. Al carrer, evitar el sol directe i ajudar-se d'elements com un barret o una ampolla d'aigua per refrescar-se. La campanya també incideix en la necessitat de caminar per l'ombra, beure sovint aigua i sucs de fruita, evitar les hores de calor, limitar l'activitat física, les begudes alcohòliques i els menjars molt calents.

Quin són els símptomes del cop de calor?

  • Temperatura molt alta
  • Mal de cap
  • Nàusees
  • Set intensa
  • Convulsions
  • Somnolència o pèrdua del coneixement

Davant d'aquests símptomes, es recomana traslladar a la persona afectada a un lloc més fresc i donar-li aigua, mullar-la, ventar-la i avisar de manera urgent als serveis d'emergències (112).

Imatge de la campanya contra la calor
Fitxers relacionats:

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.