Notes de premsa

Pla especial de seguretat de Nadal, fins al 8 de gener

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Divendres, 2/12/2016
Foto d'una patrulla mixta Guaàrdia Urbana-Mossos d'Esquadra
Foto d'una patrulla mixta Guaàrdia Urbana-Mossos d'Esquadra

La Guàrdia Urbana de Reus i els Mossos d’Esquadra posen en marxa el programa operatiu especial de Nadal, que té com a objectiu prevenir i reduir els fets delictius, augmentar la percepció de seguretat i garantir el normal desenvolupament de les activitats i esdeveniments específics d’aquest període. El dispositiu conjunt començarà aquest dissabte dia 3 de desembre i finalitzarà el diumenge dia 8 de gener.

Per desenvolupar aquesta campanya els dos cossos de seguretat es coordinaran, sumaran esforços i augmentaran el nombre d'efectius destinats a patrulles mixtes de proximitat.

Pla de Seguretat de Nadal – Grèvol 2016
Un any més l'Ajuntament de Reus posa en marxa el dispositiu especial de seguretat de Nadal, el qual inclou el Pla de Nadal de la Guàrdia Urbana de Reus i el Programa Operatiu Estacional Grèvol que el cos de Mossos d'Esquadra realitza a tot Catalunya.

Aquest dispositiu té com a objectiu principal prevenir i reduir els fets delictius, augmentar la percepció de seguretat i garantir el desenvolupament normal de les activitats durant les festes de Nadal.

L'objectiu és reforçar la seguretat mitjançant la policia de proximitat, augmentat la presència policial i el patrullatge a peu, per dissuadir i prevenir la comissió dels fets delictius més habituals en aquestes dates, tals com petits furts, robatoris en establiments comercials i estrebades, especialment en llocs molt concorreguts, els quals són un entorn propici per a l'actuació de carteristes, estafadors, pispes i altres delinqüents.

Al mateix temps, els cossos de policia continuaran realitzant les seves tasques de seguretat a la resta de la ciutat, com ara el control del trànsit de vehicles, l'atenció al ciutadà, els controls i dispositius de seguretat ciutadana o l'atenció a les víctimes, els dispositius d'investigació entre d'altres.

Reforç d'efectius
Per desenvolupar el dispositiu, la Guàrdia Urbana i els Mossos d'Esquadra reforçaran el nombre d'efectius i es destinaran 4 patrulles al matí i a la tarda, que patrullaran de manera conjunta en els principals eixos comercials de la ciutat mitjançant patrulles mixtes de proximitat distribuïdes en quatres sectors. Aquests efectius tindran el suport d'altres patrulles, de paisà i de seguretat ciutadana. El dispositiu també rebrà la col·laboració de voluntaris de Protecció Civil, els quals realitzaran tasques assistencials i de col·laboració amb els serveis de policia.

Per mantenir els nivells òptims de seguretat i minimitzar l’activitat delictiva, les patrulles mixtes establiran contactes i realitzaran visites als establiments comercials de la ciutat, de forma que els permeti detectar qualsevol incidència relacionada amb la campanya del Nadal i recollir informació que pugui resultar rellevant.

A més, la campanya nadalenca també es destinarà a altres punts d’especial interès policial com ara grans superfícies comercials, supermercats, polígons, estacions de tren, autobusos, aeroport i carreteres d’entrada i sortida de la ciutat, entre d'altres.

Adreces i serveis de policia
Es recorda que en cas de necessitar un servei de policia, a més de les patrulles de proximitat, els ciutadans podran ser atesos a les seves respectives comissaries. La del Cos de Mossos d'Esquadra a l'Av. Falset, o bé trucant al 112; i la de la Guàrdia Urbana a l'Avinguda de Marià Fortuny, 27, o bé trucant al 977010092 (i en cas d'urgència al 092). La Guàrdia Urbana també posa a disposició de la ciutadania el correu electrònic [email protected]

Comissaries Externes de Proximitat
La Guàrdia Urbana, per millorar la proximitat policial, també posa a disposició dels ciutadans i comerciants les Comissaries Externes de Proximitat (CEP), i en especial les que estan ubicades a l'estació d'autobusos i la de l'antic hospital del carrer de Sant Joan, destinades a l'atenció al ciutadà i la recollida de denúncies. Aquestes oficines són un punt de contacte amb la ciutadania i estan destinades a atendre qualsevol qüestió relacionada amb la seguretat, però també per tractar altres temes com el civisme, la convivència, desperfectes en el mobiliari urbà o als carrers, resoldre dubtes o atendre altre tipus d'inquietuds veïnals.

Durada
El dispositiu de seguretat de Nadal es durà a terme des del divendres 3 de desembre de 2016 i finalitzarà el diumenge 8 de gener de 2016, i s'adaptarà als dies festius i diumenges en que està permesa l’obertura de comerços, en concret els dies 4, 6, 8, 11 i 18 de desembre de 2016, i el dia 8 de gener de 2017.

Pel que fa a les celebracions de la nit de Cap d’Any, s’intensificaran els dispositius policials a l’entorn de les zones d’oci nocturn que aquella nit ampliaran els horaris de tancament al públic. Es tracta de prevenir qualsevol incidència derivada de possibles baralles o problemes d’ordre públic, així com de garantir la convivència en l’espai públic. També s’establiran controls de trànsit.

Durant la cavalcada de reis s’implementaran dispositius específics, atès la gran afluència de persones que es concentraran.

CONSELLS DE SEGURETAT PER ALS CIUTADANS I ELS COMERÇOS
El dispositiu de seguretat de Nadal preveu un seguit de recomanacions als comerciants per millorar la seguretat en els seus establiments:

MESURES DE SEGURETAT EN ELS ESTABLIMENTS

  • Poseu reixes o persianes de seguretat i tanqueu-la durant la pausa del migdia.
  • Poseu una alarma i connecteu-la 
  • Informeu-vos sobre altres mesures de seguretat que es poden instal·lar (polsadors antiatracament, panys a distància, sensors a les reixes, etc.)
  • Protegiu els productes de valor en vitrines tancades o amb dispositius d’alarma.

Recaptació

  • Si heu de comptar diners tanqueu la porta i en un lloc no visible.
  • No acumuleu diners a les caixes enregistradores. Eviteu les rutines en la recaptació 
  • Feu ingressos regulars a les entitats bancàries de forma periòdica i amb discreció, i si s’escau demaneu el servei d’acompanyament als agents de policia.
  • Limiteu els accessos per facilitar el control i dificultar la fugida en cas de robatori.
  • Advertiu amb rètols que es pot demanar al client que mostri la bossa de mà.
  • Instal·leu xips de seguretat en els productes.
  • Davant una sospita, escorcolleu les bosses i els abrics dels clients en un lloc habilitat per preservar la seva imatge.
  • En determinats comerços pot ser convenient instal·lar un circuit tancat de televisió.
  • Un tècnic en seguretat pot fer un projecte adaptat a les necessitats de l’establiment.
  • Cal que els treballadors siguin conscients de que els desconeguts no han de conèixer les mesures de seguretat instal·lades.
  • Definiu el coneixement de les mesures seguretat del comerç en funció del grau de responsabilitat de cada treballador.
  • Si l’establiment no disposa de vigilant, designeu persones de confiança que coneguin els sistemes de detecció instal·lats i que es responsabilitzin de connectar-los.
  • Porteu un control de les claus i de les persones que disposen de còpies.

Amb les targetes de crèdit

  • Recordar que les targetes de crèdit són personals i intransferibles.
  • A l’hora de comprovar les dades del titular de la targeta, cal ser rigorós: no acceptar excuses de parentiu ni altres arguments, com haver-se deixat la identificació o altres arguments. 
  • Comproveu que les dades impreses al rebut coincideixen amb les de la targeta.
  • Davant qualsevol irregularitat, avisar l’encarregat, el servei de seguretat o, amb discreció, la policia. Cal fixar-se en trets característics del client, com poden ser vestuari, cabells, ulls, tatuatge, ja que podrien marxar amb discreció sense esperar el servei de seguretat.
  • En cas de dubte sobre la legalitat de la targeta no realitzeu l’operació.
  • Eviteu tota confrontació amb el client. Actueu naturalment i amb tranquil·litat.

Amb els bitllets

  • Comproveu les mesures de seguretat i les particularitats dels bitllets d’euro.
  • No accepteu un bitllet que es creu fals; retenir-lo i avisar al servei de seguretat o la policia. En cap cas inicieu una discussió, comuniqueu a la persona que aparentment el bitllet és fals i que segurament ha estat objecte d’una estafa.
  • Si es el client no vol esperar l’arribada dels serveis de seguretat, no us hi oposeu. Intenteu recordar les característiques físiques, el vestuari, el vehicle o els acompanyants.

En cas d’atracament

  • Mantingueu la calma i prioritzeu la vostra seguretat i la del vostres clients.
  • Alerteu immediatament la Policia, informant de l’adreça completa i les característiques del vostre establiment.
  • Feu una descripció acurada de l’atracador des d’un primer moment i apunteu-la en un paper.
  • Fixeu-vos em les característiques físiques dels autors (alçada, complexió, edat, cabells, tipus de roba, si porta tatuatges, pírcings o si té cicatrius) i anoteu-lo.
  • Fixeu-vos en la direcció de fugida, vehicle utilitzat, etc, i informeu la Policia.
  • Si l’atracador ha tocat alguna superfície llisa sense guants, preserveu les possibles empremtes. Feu-ho també amb les petjades.

Sospitosos

  • Davant qualsevol la presència de persones sospitoses alerteu el servei de seguretat o la Policia trucant al telèfon 092 o al 112.
  • Informeu de l’adreça del vostre establiment i de quin tipus de negoci és.
  • Doneu una descripció acurada del sospitós.

MESURES DE SEGURETAT PER ALS CIUTADANS EN GENERAL

  • Quan aneu pel carrer porteu les bosses a la part més propera a la paret o be creuada per la part del davant.
  • En llocs on hi hagi aglomeració de persones porteu les bosses ben agafades i tancades per evitar furts.
  • No deixeu els vostres efectes personals, telèfons, bosses, moneders, etc. al damunt de taules o taulells d’establiments a l’abast de qualsevol persona. 
  • En quant al productes de segona mà, desconfieu de les persones que us vulguin vendre productes al carrer fora dels establiments especialitzats, ja que poden haver estat robats, i la seva adquisició pot derivar en un il·lícit penal.
  • Si heu de carregar objectes en els vostres vehicles, traslladeu-los directament.
  • Si aneu a buscar diners als bancs o caixers, mireu al vostre voltant per detectar si us estan controlant i tanqueu amb els panys de seguretat de les portes.
  • Si us heu d’estar absents del vostre domicili deixeu-lo ben tancat però amb aparença exterior d’estar habitat. 
  • No obriu les portes dels edificis a persones alienes a la comunitat. Si detecteu algú que no coneixeu dins de la vostra escala pregunteu-li a quin pis van i intenteu memoritzar les seves característiques físiques.
  • Desconfieu dels serveis tècnics i instal·ladors o sol·licitants, obriu la porta amb cadeneta i no accepteu que us convencin per entrar dins.
  • No doneu diners a persones que dieu ser d’algun servei públic
Foto d'una patrulla mixta Guaàrdia Urbana-Mossos d'Esquadra
Foto d'una patrulla mixta Guaàrdia Urbana-Mossos d'Esquadra

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.