Notes de premsa

Ajuntament i Càritas fan balanç de la col·laboració en el menjador social

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dimecres, 16/02/2011

a de Benestar de l’Ajuntament de Reus i Càritas Diocesana de Reus fan balanç del primer any de funcionament del menjador social, com a exemple de col·laboració i coordinació entre l’administració i les entitats sense ànim de lucre. El menjador va començar a funcionar el 21 de desembre de 2009, fruit de la coincidència d’interessos de l’Ajuntament i Càritas per atendre la ciutadania davant l’actual situació de crisi econòmica.

Aquest dimecres 16 de febrer s’ha reunit la comissió de seguiment del menjador social, l’òrgan que defineix el servei, perfil dels usuaris, condicions d’accés i del funcionament, vetlla pel bon funcionament del menjador i proposa les eines de control. La seva composició es paritària entre Càritas i l’Ajuntament. Està presidida per la tinent d’alcalde de l’Àrea de Benestar, Rosa Garrido, i compta amb l’assessorament legal dels serveis jurídics de l’Ajuntament.

La participació de l’Ajuntament de Reus en aquest projecte de col·laboració respon a la voluntat municipal de complementar les polítiques de suport a la Xarxa d’ajuts d’aliments, davant l’actual situació de crisi.

El finançament del menjador social correspon a l’Ajuntament, mentre que Càritas s’encarrega de la gestió. Eel servei compta amb la col·laboració de la presidenta i 25 voluntaris de l’entitat.

Per part de l’Ajuntament, la posada en marxa del servei va suposar una inversió inicial de 180.000 euros per al condicionament del local per convertir-lo en un espai adequat , digne, acollidor i amb tots els requisits necessaris, i el manteniment té un cost mensual d’uns 8.700 euros: una persona contractada que coordina i vetlla per la bona marxa del menjador, lloguer del local, el menjar i el cost de la seva elaboració, la llum, l’aigua, el gas, el telèfon, les corresponents assegurances, de la neteja del local, i etc.

El menjador atèn una mitjana diària de 55 persones. Des de la seva inauguració, però, hi han passat 207 persones diferents. La freqüència d’assitència ve marcada , per la situació socioeconòmica i familiar de la persona.

L’assistència sempre està pautada i pactada entre els treballadors socials de l’Ajuntament i Càritas. Habitualment assisteixen al servei al voltant de 30 a 40 persones. La resta ho han fet en moments puntuals, o una sola vegada.

El perfil dels usuaris és el següent:

- 161 homes i 46 dones.
- 160 autòctons i 47 immigrants.
- 172 residents a Reus i 35 transeünts.

La situació econòmica i els ingressos de les persones que assisteixen al menjador és variada, predominen les persones sense ingressos, amb prestacions d’atur o amb pensions d’invalidesa, entre altres. El ventall de lloc on resideixen també és molt variat: habitatge inestable, habitacions, habitatges de lloguer, pis de propietat, casa abandonada, pis d’acollida, pensió, entre altres. La via d’entrada al menjador és diversa: Serveis Socials, Càritas, iniciativa pròpia, serveis de salut (drogodependencies i ABS, Fundació Mossen Frederic Bara). Sempre, però, han de passar pels Serveis Socials per tal d’estudiar-ne la seva situació personal.

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.