Notes de premsa

El nou model d’empreses municipals farà recuperar l’autonomia econòmica i financera de l’Ajuntament de Reus

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dilluns, 10/03/2014
Nou model d’empreses municipals

El Govern de Reus ha informat aquest dilluns 10 de març als consells d’administració de les societats municipals INNOVA i EPEL INNOVA de la proposta de simplificació de l’estructura societària municipal, i que es farà efectiva aquest mes de març. El projecte de reordenació del grup empresarial de l’Ajuntament de Reus es fonamenta en tres grans objectius:

  • El manteniment i la millora de la prestació de serveis públics de qualitat.
  • La garantia de preservació dels llocs de treball.
  • La recuperació i el manteniment de l’autonomia econòmica i financera municipal.

Autonomia econòmica i financera
La transcendència del nou model societari radica en que permet complir tres condicions bàsiques de l’autonomia econòmica i financera de l’Ajuntament de Reus en el futur:

  • L’estabilitat pressupostària (amb l’horitzó temporal del 2022 que fixa el Pla d’Ajust).
  • La sostenibilitat financera, amb una ràtio d’endeutament dins els límits establerts per la normativa. La previsió és passar del 134,25% el 31 de desembre de 2012, la darrera oficial, a una previsió del 80% després de la transformació societària.
  • El periode mig de pagament a proveïdors dins el màxim de 60 dies previstos per la normativa (30 per a aprovar la factura i 30 més per pagar-la).

Recuperar i mantenir l’autonomia econòmica i financera municipal comportarà:

  • Mantenir l’exercici de les competències que es venien exercint amb l’entrada en vigor de la Llei de racionalització i sostenibilitat de l’administració local i que no són pròpies de l’administració local (educació, benestar social, sanitat, consum, etc…). Aquest objectiu no es podria assolir sense reduir la ràtio d’endeutament.
  • Avançar cap als nivells d’endeutament que permeten tenir novament accés al crèdit i recuperar la capacitat d’inversió amb plans d’inversió més ambiciosos.

Calendari
La reordenació del grup societari municipal ve motivada per la voluntat política del Govern de Reus de simplificar l’estructura empresarial, per la nova classificació del deute de les empreses municipals introduïda per la Intervención General del Estado (IGAE), i, finalment, per l’adaptació a la Llei de racionalització i sostenibilitat de l’administració Local (LRSAL), que va entrar en vigor el 31 de desembre de 2013.

És precisament la Llei de racionalització i sostenibilitat de l’administració Local la que determina el calendari:

  • Abans del 28 de febrer, les entitats vinculades directament a l’Ajuntament i que tenen desequilibri financer havien d’aprovar un pla financer de correcció o dissoldre’s.
  • Abans del 31 de març, les entitats en les que l’Ajuntament no hi participa directament sinó que ho fa a través d’altres entitats, han de triar entre dues opcions: Opció A, l’adscripció, vinculació o dependència directa de l’Ajuntament; i Opció B, la dissolució.

El calendari d’aplicació del projecte de reordenació societari és el següent:

  • 10 de març: Reunió informativa dels consells d’administració d’INNOVA i EPEL INNOVA sobre el Pla de reordenació municipal i dels seus ens instrumentals. La sessió dóna continuïtat a les reunions de treball amb els grups municipals del 3 de març i de la Junta de Portaveus del 7 de març.
  • Del 17 al 20 de març: Aprovació per part dels consells d’administració de les empreses municipals per aprovar aquells aspectes del Pla d’Ordenació que els afecten.
  • 21 de març: consells d’administració d’INNOVA i EPEL INNOVA per aprovar els acords del Pla de reordenació municipal i dels seus ens instrumentals.
  • 31 de març: Junta General d’INNOVA (el ple de l’Ajuntament) per aprovar el Pla de reordenació.

Acords
El projecte de reordenació del grup d’empreses municipals es farà efectiu, bàsicament amb dos acords:

  • La dissolució de l’EPEL INNOVA: Amb aquest acord, les societats Reus Transport, Reus Esport i Lleure i Hospital Sant Joan de Reus, passen a dependre directament de l’Ajuntament, enlloc de dependre de la societat instrumental EPEL INNOVA, com fins ara.
  • La fusió per absorció a INNOVA —que canviarà de nom— de les societats GESFURSA, Aigües de Reus, GUPSA, Redessa i Tecnoparc. Així, AMERSAM es mantindrà, de manera provisional, com a única societat depenent d’aquesta nova empresa.

El Grup Salut queda fora d’aquesta primera fase de reestructuració, ja que no es veu afectada per la Llei de Racionalització i Sostenibilitat de l’Administració Local, ja que ni el grup ni cap de les empreses que en depèn tenen desequilibri financer. La voluntat del Govern de Reus és aplicar pròximament un pla propi de reordenació i simplificació del Grup Salut.

Nou model
El nou model societari es fonamenta en la premissa que la raó de ser de les empreses municipals és prestar serveis de qualitat a la ciutadania. Tot el nou model està orientat a la prestació de serveis públics amb la màxima eficàcia i eficiència possible.

La prestació dels serveis públics es dirigirà des de divisions d’activitat. Aquestes divisions mantindran tant l’àmbit d’activitat com el nom comercial de les empreses actuals, però perdran el seu caràcter de societat.

Finalment, aquestes divisions s’agrupen en 3 societats, d’acord a les seves especificitats fiscals i financeres. La nova estructura empresarial serà la següent:

  • Reus Serveis Municipals, agruparà la Divisió Corporativa (l’actual INNOVA), la Divisió d’Aigües (Aigües de Reus), la Divisió de Funerària (GESFURSA), i la Divisió de Desenvolupament Econòmic (REDESSA, GUPSA i Tecnoparc). 
  • Reus Serveis de Mobilitat, agruparà la divisió de Mobilitat (és a dir, les antigues AMERSAM i Reus Transport).
  • Reus Esport i Lleure, serà la Divisió d’Esports i mantindrà el nom actual.

Amb el nou model, es simplifica l’estructura societària, que passa de 10 a 3 empreses. La fotografia definitiva del nou model podrà variar en funció de l’informe que espera l’Ajuntament i que ha de redactar l’entitat financera amb la qual es va contractar el crèdit sindicat per finançar les obres del nou hospital. La possible variació es limita a si l’empresa Reus Mobilitat serà una societat vinculada directament a l’Ajuntament o si dependrà orgànicament de la societat Reus Serveis Municipals.

Cada una d’aquestes tres empreses tindrà un president, un consell d’administració i un gerent apoderat. Per sota, cada divisió tindrà el seu gerent i la resta de l’estructura tècnica.

La reordenació societària garanteix la preservació dels llocs de treball.

Altres avantatges del nou model
La simplificació de l’estructura organitzativa revertirà positivament en eficiència i economia, com a conseqüència de la reducció de costos d’estructura (auditories, administració, gerència, consells d’administració, etc…).

El nou model d’empreses municipals permet assolir, altres objectius:

  • Mantenir els avantatges fiscals dels que gaudeixen AMERSAM i Reus Transport per la seva consideració de centres especials de treball.
  • Accelerar la resolució del sistema de pagaments cash-pooling.
  • Que les entitats agrupades no requereixin d’aportacions de capital per al reequilibri dels seu sestats financers, ja que les entitats resultat de les fusions han de trobar-se en situació d’estabilitat, segons marca la normativa.

Procés estratègic
El projecte és fruit d’un procés estratègic motivat per la voluntat política del Govern de Reus i condicionat per la nova classificació del deute de les empreses municipals introduïda per la Intervención General del Estado (IGAE) i la Llei de racionalització i sostenibilitat de l’administració Local (LRSAL).

Algunes de les fites clau d’aquest procés estratègic des de 2011 han estat les següents:

  • Reducció a tres dels consells d’administració de les empreses.
  • Fusió de les tres societats del Grup Aigües de Reus.
  • Liquidació de societats buides de contingut
  • Liquidació o sortida de les participades
  • Integració de la Secretaria i la Intervenció municipals en l’estructura societària.
  • Integració de la Gerència de Serveis Generals en l’estructura de les empreses.
  • Protocol homogeni d’organització i funcionament dels consells d’administració.
  • Protocol d’aprovació i coordinació del procediment de contractació de les societats.
  • Normalització de procediments de control i rigor en l’execució de la despesa.

Són alguns dels passos, als quals cal sumar-hi el control de l’execució pressupostària i el compliment dels plans d’ajust i de sanejament per millorar la situació econòmica i financera de l’Ajuntament de Reus.

Nou model d’empreses municipals
Fitxers relacionats:

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.