Notes de premsa

El Servei d’assessorament sobre el deute hipotecari ha iniciat més de 800 expedients des de la seva estrena el 2012

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dimarts, 12/12/2017
Imatge roda de premsa balanç oficina deute hipotecari

L’Ajuntament de Reus col·labora amb l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i des de 2012 presta el servei d’assessorament sobre el deute hipotecari des de l’Oficina d’Habitatge. En poc més de 5 anys, el servei ha iniciat 818 expedients que han fet possible que més de 235 famílies hagin pogut continuar residint al mateix habitatge amb unes condicions econòmiques assequibles.

L’Ajuntament de Reus, a través de l’Oficina d’Habitatge, ofereix aquest Servei d’assessorament sobre el deute hipotecari i s’encarrega de mediar amb les entitats financeres. El servei és fruit de l’acord entre l’Ajuntament de Reus i l’Agència de l’Habitatge de Catalunya per atendre les consultes de la ciutadania respecte a les dificultats relacionades amb el pagament dels seus prèstecs hipotecaris destinats a la compra del seu habitatge habitual.

D’un total de 818 demandes d’assessorament, ja s’han resolt 760 expedients i 74 s’estan tramitant. Des de la seva posada en marxa el març de 2012, el Servei d’assessorament sobre el deute hipotecari ha possibilitat que 236 famílies hagin pogut continuar residint al seu habitatge amb condicions econòmiques assequibles, bé per una dació amb lloguer social o per la reestructuració del deute hipotecari, per exemple.

Un dels objectius del servei és informar a la ciutadania de la seva situació financera, amb totes les conseqüències legals i objectives que suposa l’endeutament amb l’objectiu de dotar a les persones d’eines i de coneixement per resoldre la situació. En 156 expedients ha estat possible arribar a un acord de dació amb l’entitat financera, mesura que suposa per a la persona endeutada la possibilitat de deslliurar-se del deute hipotecari, oferint-li una nova oportunitat sense el pes del deute.

Més de 800 expedients i gairebé 3.300 persones
De tota manera, d’entre les més de 800 peticions d’assessorament que han incoat un expedient al servei d’assessorament, se n’extreu que la xifra de persones afectades és de 3.295. D’aquestes, 2.824 són persones que viuen a l’habitatge objecte de consulta i la resta avalistes afectats pel mateix prèstec hipotecari –el percentatge d’avalistes supera el 14% de les persones ateses durant aquest període.

A continuació, el quadre que recull la tipologia de resolució que han rebut els expedients tramitats pel serveis d’assessorament sobre el deute hipotecari des de 2012 i fins a 2017.

Tipus de resolució Total
Dació en pagament del deute 156
Lloguer a grans tenidors (entitats financeres) 15
Reestructuració del deute hipotecari 166
Consultes i assessorament 407
Expedients en tràmit 74
TOTAL 818

 

  • Dació en pagament del deute: en aquest apartat s’inclouen els expedients resolts a través d’una dació parcial, un dació en pagament de tot el deute, una dació amb lloguer social o una dació refusada per part de la persona interessada. Parlem de dació en pagament quan l’entitat financera accepta la cancel·lació total del deute amb el lliurament de l’habitatge hipotecat.
  • Lloguer a grans tenidors: es tracta de lloguers a través d’entitats financeres i societats immobiliariàries dependents d’aquestes entitats.
  • Reestructuració del deute hipotecari: expedients en què el servei d’assessorament aconsegueix la reestructuració del deute hipotecari a través de la mediació amb bancs i caixes.

Perfil de les persones ateses
Aquest servei d’assessorament s’adreça a les persones i famílies que per l’impagament de préstecs amb garantia immobiliària estan en risc de perdre el seu habitatge principal i no tenen altres propietats immobles, i als avaladors de préstecs amb garantia hipotecària que, per motiu d’impagament, estiguin en risc de perdre el seu habitatge. Per accedir al servei només cal sol·licitar cita prèvia a través del telèfon 977 010 010.

De total de persones ateses des de la posada en funcionament del servei, el gruix principal té entre 36 i 45 anys, seguit de la forquilla entre 46 i 55 anys i de 20 a 35 anys; a la franja de persones majors de 65 anys hi trobem prop de 50 persones. A més de l’edat, podem elaborar el perfil de les persones ateses a partir de la composició de cada unitat de convivència: la immensa majoria són famílies amb fills, 451, de les quals més de 190 són famílies nombroses, amb 3 fills o més. La llista continua amb les famílies monoparentals, les persones que viuen soles i les parelles sense fills.

Ingressos per llar i preu d’adquisició de l’habitatge
Els ingressos per llar de les persones que sol·liciten el servei d’assessorament sobre el deute hipotecari són els següents: 259 famílies compten amb ingressos de 501 a 1.000 euros al mes; 184 amb ingressos entre 401 i 500 euros al mes i 113 amb ingressos entre 1.001 a 1.500 euros al mes. A la llista també hi ha 153 famiílies sense ingressos, 39 amb ingressos de 1.500 a 2.000 euros al mes i només 16 que ingressen més de 2.000 euros mensuals.

Pel que fa al preu d’adquisició de l’habitatge, el més freqüent –en 156 dels casos–, és un import que oscil·la entre 50.001 i 100.000 euros. A continuació hi ha fins a 102 casos en els quals el preu de compra se situa entre 101.000 a 150.000 euros, i 97 casos més en què l’import no arriba als 50.000 euros. En els 84 casos restants, el preu d’adquisició de l’habitatge hipotecat ha superat els 150.000 euros.

Imatge roda de premsa balanç oficina deute hipotecari

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.