Notes de premsa

Els Serveis Socials incrementen el pressupost i l’atenció a les persones arran de la crisi

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dilluns, 4/03/2013

L’àrea de Benestar Social de l’Ajuntament de Reus ha tancat la memòria de 2012, que posa de manifest que els Serveis Socials municipals han atès un total de 32.058 persones, de les quals 24.348 han estat ateses de manera individual o familiar, amb atenció comunitària o a través de projectes.

Per a fer front a aquesta nova realitat el pressupost municipal d'enguany reflexa el compromís del govern de Reus amb l’atenció a les persones que més pateixen la crisi econòmica i l’impuls a l’activitat econòmica i la generació d’ocupació: Les polítiques de promoció social i econòmica concentren el 62,4% de la despesa consolidada.

Des de que va començar la crisi econòmica l'any 2008 els serveis socials municipals de Reus. Concretament, el nombre d’ajuts que més han incrementat en aquests darrers cinc anys de crisi són els referents a les persones i de suport a les necessitats bàsiques que han passat de 1.020 l’any 2008 a 1.602 l’any 2012, el que suposa un augment del 57%. En aquest àmbit s’inclouen les ajudes al rebut de l’aigua, a les emergències socials o al menjador social, entre d’altres. Un dels augments més significatius són les ajudes d’emergència social, ja que l’any 2008 se’n van donar 280 i el 2012, 509, el que suposa un increment del 82%. Aquestes ajudes estan destinades a cobrir necessitats bàsiques i urgents d’alimentació, habitatge i subministrament d’aigua i llum, principalment.

La comparativa de les dades de l’any 2008 i l’any 2012 també posa de manifest l'increment del nombre d’ajudes d'alguns programes integrals destinats als menors i a la família. Aquest és el cas de les ajudes al menjador escolar. L’any 2008 es van donar 746 ajuts per aquest concepte i l’any 2012, 902, la qual cosa suposa un increment del 21%. Aquest increment en el nombre d’ajuts respon als nous criteris aplicats, que han permet arribar a més famílies, concretament al col·lectiu més exposat a l’exclusió social.

Pel que fa ajuts, també destaca l’increment, durant els darrers cinc anys, en la gestió del nombre d’expedients de la Renda Mínima d’Inserció (RMI), gestionats en l’àmbit municipal però amb finançament de la Generalitat. L’any 2008 es van beneficiar 176 famílies i l’any 2012, 379 famílies, la qual cosa suposa un augment del115%.

En canvi, la comparativa manifesta que aquests darrers cinc anys ha disminuït de manera considerable el nombre d’arrelaments socials sol·licitats molt probablement com a conseqüència també de la crisi econòmica. L’any 2008 hi va haver 404 sol·licituds i l’any 2012, 125, la qual cosa suposa un 70% de disminució.

Noves iniciatives per fer front a la crisi
L'any 2012 també es van posar en marxar altres iniciatives que ajuden a les persones que més ho necessiten en dos àmbits prioritaris en l'actual context: l'alimentació i l'habitatge. Es tracta del Programa de gestió alimentària, amb 700 famílies beneficiàries, i el Servei d'Assessorament del Deute Hipotecari, que ha gestionat 130 expedients.

Tot i aquest augment dels usuaris dels serveis socials municipals durant els darrers cinc anys, la regidora de l'Àrea de Benestar Social, Montserrat Vilella, explica que s'ha detectat l'aparició d'una nova pobresa arran de la crisi econòmica: «es tracta de persones que fins ara no havien necessitat mai ajuda i per aquest motiu els hi costa apropar-se als serveis socials. Per això, arribar a aquest sector de la població és un nou repte que hem d'afrontar».

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.