Notes de premsa

Foment considera «coherents, sensates i raonables» les propostes de futur del govern de Reus en matèria ferroviària

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dijous, 13/06/2013
Foto de la reunió

El Govern de Reus ha traslladat aquest dijous 13 de juny al Ministeri de Foment les propostes de futur de la planificació ferroviària de la ciutat, que la ministra, Ana Pastor, ha valorat com a «coherents», «sensates» i «raonables». L’Ajuntament de Reus planteja, a curt termini, l’extensió del Tercer Fil fins a l’actual estació de Reus i la posada en funcionament de l’Estació Central del Camp.

La reunió, que ha tingut lloc a la seu del ministeri a Madrid durant més d’una hora, ha comptat amb els màxims representants del ministeri, encapçalats per la pròpia ministra, el secretari d’estat d’Inafraestructures, el secretari general d’infraestructures i el director general d’ADIF, entre altres. La delegació reusenca, encapçalada per l’alcalde, Carles Pellicer, també ha comptat amb la presència de la primera tinenta d’alcalde, Alícia Alegret, i del regidor d’Arquitectura i Urbanisme, Miquel Domingo. A la reunió també hi han assistit els diputats Jordi Jané i Pere Macias.

La ministra i el seu equip han valorat molt positivament el document de treball que li ha fet arribar el Govern de la ciutat, amb la proposta que la Reus i la seva área directa d’influència quedin connectades de forma directa amb la xarxa d’alta velocitat a través del Tercer Fil. El Govern de Reus ha recollit el compromís de la ministra d’estudiar tècnicament la proposta, entenent que Reus no pot quedar aïllada de la xarxa d’alta velocitat. Ana Pastor ha considerat la proposta coherent, raonable i sensata.

Així mateix, la ministra ha confirmat que l’Estació Central del Camp continua figurant en els plans del Govern de l’Estat. La construcció d’aquesta insfraestrctura en cap cas està desprogramada, i té un contracte viu, tot i que amb el calendari condicionat a la millora de la situació econòmica.

El Govern de Reus valora satisfactòriament el resultat de la reunió i la receptivitat del Minsiteri de Foment a les propostes municipals. I, en aquest sentit, es mostra molt esperançat davant la predisposició del govern central a continuar treballant en la proposta i en trobar una solució per garantir la connectivitat ferroviària de la ciutat.

L’Ajuntament de Reus planteja el futur de la planificació ferroviària de la ciutat a partir de dues línies de treball principals:

  • A curt termini, reivindicar l’extensió del Tercer Fil fins a l’estació de Reus i la posada en funcionament de l’Estació Central del Camp.
  • A mig i llarg termini, incorporar la nova variant ferroviària al planejament urbanístic i millorar l’accessibilitat i l’eficiència del servei de rodalies.

Tercer Fil
L’Ajuntament de Reus planteja com a solució com a provisional, la connexió de l’actual estació de Reus amb la xarxa d’alta velocitat a través del Tercer Fil. L’aposta definitiva és per la recuparació de la via Reus-Roda. El Tercer Fil es planteja per al trànsit dels trens de rodalies.

Donat que és una opció més econòmica i tècnicament més àgil, aquest opció comporta avantatges més immediats per al transport de mercaderies i de passatgers que la recuperació de la via Reus-Roda. A la vegada, té l’avantatge afegit que tota la despesa és aprofitable a llarg termini per a un sistema de rodalies eficient.

L’extensió del Tercer Fil fins a l’actual estació de Reus i la seva connexió amb la xarxa d’alta velocitat a l’Arboç —permetent l’entrada a Barcelona per la via preferencial de l’AVE— representa un salt qualitatiu important. Arribar a Barcelona amb menys d’una hora i amb més puntualitat, enlloc de l’hora i escaig que es tarda amb el recorregut convencional és una opció real que cal reivindicar des de la ciutat.

La connexió amb ample europeu és una oportunitat que Reus ha d’aprofitar, com a ciutat i com a territori. Com a ciutat, obre noves oportunitats en el transport de passatgers; Com a territori, permet la interconnexió dels centres productors de mercaderies de Reus i de les poblacions de l’entorn amb el Tercer Fil.

Estació Central del Camp
L’Ajuntament de Reus reivindica la finalització de les obres de l’Estació Central del Camp, al sud de l’aeroport de Reus—en la seva posició actual, tot i que a un cost adequat a l’actual situació econòmica—. L’estació ha de ser el centre neuràlgic de comunicació de tot el territori, que dóna servei directe a més de 500.000 habitants i a sectors econòmics tant importants com el turisme.

És una opció per als trens de llarg recorregut. Les obres del Corredor del Mediterrani connectaran, tant a nivell de persones com de mercaderies, el Camp de Tarragona amb les principals ciutats europees i espanyoles.

La intermodalidat hauria de ser la característica principal de la nova Estació del Camp. Un fet que permetria que els trens Euromed puguin circular por las vies de l’AVE i enllaçar amb tots els mitjans de transport: aeroport, ports, carreteres, etc... Tanmateix, si finalment el Ministeri de Foment no contempla la intermodalitat de vies i executa el Corredor del Mediterrani únicament amb ample europeu, el Govern de Reus considera que cal convertir aquest problema en una virtut, perquè suposaria un abaratiment important del cost de construcció d’aquesta infraestructura.

Variant ferroviària i Reus-Roda
La proposta que l’Ajuntament de Reus reivindica com a opció de futur definitiva és el nou traçat ferroviari per a mercaderies i trens de llarg recorregut, al voltant de la variant de la C-14, amb accés directe a l’actual estació i que enllaci amb la via Reus-Roda remodelada. És una opció de futur perquè no hipoteca els futurs creixements de la ciutat.

La recuperació de la via de Roda havia tingut el consens necessari de tot el territori i de les administracions. La proposta està recollida al Pla Territorial Sectorial del Camp de Tarragona i al Pla Director Urbanístic de les Comarques Centrals del Camp de Tarragona. Amés, la variant ferroviària és una opció avalada amb el procés participaciu d’elaboració del Pla d’Ordenació Urbanística Municipal de Reus.

La variant treu a l’exterior del nucli urbà part de les mercaderies que circulen per Reus. La proposta parteix del principi de soludaritat territorial: Reus mostra la seva disposició a facilitar el pas de mercaderies pel terme municipal per evitar que circulin per l’interior de cap nucli habitat.

Rodalies
L’opció de la variant ferroviària per a mercaderies i passatgers, sense afectació real en sòl residencial, permet aprofitar el traçat actual com a eix vertebrador d’un creixement urbanístic respectuós amb el territori i d’unes rodalies eficients que serveixin realment a la ciutadania allà on realment ho necessita.

La proposta de l’Ajuntament de Reus preveu la construcció d’un primer baixador a la zona de l’hospital i de la universitat, complementat a més llarg termini amb dos més en el seu recorregut per la ciutat.

Foto de la reunió
Fitxers relacionats:

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.