Notes de premsa

Les telecomunicacions acaparen més del 40% de les consultes i les reclamacions ateses a l’OMIC el 2010

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dilluns, 7/02/2011

cina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC), amb seu al carrer de Sant Carles i Sant Josep, 9, ha realitzat durant l’any 2010 un total de 8.084 actuacions, 450 de les quals han derivat en una reclamació per part dels usuaris-consumidors. El sector de les telecomunicacions continua encapçalant el rànquing, amb més del 40% de les consultes i reclamacions ateses.

De les 8.084 actuacions realitzades per l’OMIC el 2010, 5.800 corresponen a atencions telefòniques que suposen una primera aporximació, però sobre les quals no s’aprofundeix. Les actuacions a fons sumen 2.390, de les quals el 81,17% (1.940) són consultes (és a dir, aquelles de resposta immediata, informativa, orientadora i que es resolen al moment), i el 18,83% (450) són reclamacions (aquelles en què el ciutadà consumidor o usuari considera que ha patit un perjudici econòmic i, decideix reclamar per tal de veure solucionat el seu problema o per obtenir la devolució dels diners pagats).

Seguint la tendència dels últims anys, el sector que més reclamacions té són les telecomunicacions. La suma de les reclamacions de telefonia fixa i mòbil, connexions a internet, i TV per cable arriben a les 159, la qual cosa suposa el 44,44% del total. Els següents sectors que més reclamacions acumulen són el transport aeri (6,44%), els electrodomèstics (6%) i les agències de viatges (4,22%), però a una distància considerable.

Si analitzen les consultes, el rànquing varia, tot i que les telecomunicacions també constitueixin el sector majoritari, amb un total de 791 consultes que representen el 40,77 %. Els astres sectors més consultats són aquelles qüestions relacionades amb l’habitatge, com el lloguer, la compra-venda, la construcció i les comunitats, amb 188 consultes (9,69 %); els subministraments, especialment l’electricitat, a causa de la implantació de la facturació mensual i a la liberalització del sector, gas i aigua, amb 174 (8,97 %); seguit de les assegurances, amb 94 (4,85%).

Els efectes de la crisi econòmica varien la tipologia de casos que atèn l’OMIC. L’anàlisi de l’activitat de l’oficina en els darrers cinc anys permet extreures dies conclusions cares: la davallada significativa de les consultes sobre compra-venda d’habitatges; i l’augment de consultes, sobre entitats bancàries i financeres, amb un clar canvi del tipus de consulta.

Així, pel que fa al sector de l’habitatge, s’observa un canvi en el tipus de consulta. Si abans estaven relacionades amb incompliments de contractes per part del venedor (retards en el lliurament, la inclusió de clàusules abusives, defectes de construcció, etc),a partir de mitjans de 2007 gran part de les consultes fan referència a la impossibilitat d’adquisició, (ja sigui perquè tenint el contracte signat amb un promotor, aquest no pot començar la construcció, o perquè havent donat una quantitat a compte, a l’hora d’escripturar l’entitat bancària no el concedeix el préstec hipotecari) o a la impossibilitat de continuar pagant les quotes hipotecàries.

Pel que fa al sector bancari i financer, també canvia la tipologia de consultes. Els anys 2005 i 2006, feien referència fonamentalment a constitució i subrogació d’hipoteques, tipus de referència de revisió, comissions bancàries i utilització fraudulenta de targes de crèdit. L’any 2007, apareix un concepte nou, la reunificació de deutes, i coincideix amb la proliferació d’empreses intermediàries entre entitats bancàries i clients per aconseguir un nou finançament, a canvi d’una comissió. L’any 2008, l’augment de consultes és més significatiu. El tipus més freqüent és la impossibilitat de fer front als préstecs hipotecaris, als crèdits personals o als saldos deutors de les targes de crèdit. L’augment continua el 2009, i el tipus de consulta es concentra en persones que van signar amb els bancs l’intercanvi del tipus d’interès de variable a fix i que, quan l’Euribor va començar a baixar, van trobar-se amb un interès fix molt més elevat que el variable que constava originàriament a l’escriptura. El 2010, el tipus de consulta es refereix, sobretot, a la impossibilitat de fer front al pagament de la hipoteca.

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.