Notes de premsa

L’oferta de català al comerç de Reus creix 5 punts respecte del 2003

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dijous, 1/12/2011
112201_foto_ofercat_0.jpg

rectora general de Política Lingüística i presidenta del Consorci per a la Normalització Lingüística, Yvonne Griley, ha presentat els resultats de l’estudi Ofercat 2010 realitzat a Reus en el decurs d’un acte que ha tingut lloc avui a la Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Reus.

Segons els resultats d’aquest estudi, que mesura l’oferta de llengua catalana de qualsevol població de parla catalana, Reus es troba en el lloc 8è de les 18 ciutats estudiades, amb un índex de 72. Concretament aquest any 2010, dins l’àmbit del comerç, Reus es troba al mig de les cinc ciutats on s’han fet les observacions, amb un índex de 77, que està per damunt de Santa Coloma (38) i Sabadell (68) però per sota de Lleida (83) i d’Olot (94

Si comparem els resultats obtinguts en el sector del comerç l’any 2003 i l’any 2010 a Reus observarem una evolució positiva en tots els factors: així la retolació identificativa, la més estable, ha passat d’un índex de 69 a 70; la retolació informativa, més variable, és un dels factors que més creix, concretament 6 punts, ja que passa del 60 al 66. També és de 6 punts l’augment en la llengua d’identificació oral, la que utilitzen d’entrada els comerciants, que va dels 70 a 76. En la llengua d’adequació oral, que mesura l’adaptació del botiguer al client que parla en català, s’ha detectat 5 punts de creixement.

Probablement aquestes xifres encobreixen dos processos que s’encavallen, de signe contrari. Una tendència a la millora del català, d’una banda, i un cert retrocés, que no és però l’element dominant, a causa de l’aparició de nous comerços regentats per immigrants, se sap del cert que els índexs de català són més baixos que a la resta de comerços.

Finalment, el CNL de l’Àrea de Reus ha anat més enllà i les dades recollides l’estiu de 2011 als comerços visitats al voltant del mas Vilanova, la nova seu del CNL, mostren uns índexs més baixos als del conjunt de la ciutat, que justifiquen doncs la intervenció en aquesta zona, que obté un índex similar al general de 2003.

En tots aquests establiments s’ha informat del que estableix la Llei de política lingüística en l’àmbit comercial, s’hi ha ofert els serveis del CNL tant de cursos de català com d’assessorament lingüístic gratuït i a més una setantena de botigues han iniciat els tràmits per adherir-se com a establiments col·laboradors a la campanya Voluntariat per la llengua.

El CNL es planteja continuar incidint perquè tant des de l’Ajuntament com des de les empreses fabricants i instal·ladores de rètols s’informi els establiments comercials de la legislació lingüística en matèria de retolació. També queda demostrada la necessitat de continuar oferint cursos de llengua catalana per a les persones no catalanoparlants. I finalment continuarà difonent eines com l’Optimot, el servei automàtic de consultes lingüístiques, i el servei d’ assessorament perquè els comerciants esdevinguin cada vegada més autònoms per usar amb seguretat i correcció la llengua catalana.

L’acte de presentació dels resultats de l’Ofercat 2010 al comerç de Reus ha comptat amb la presència del Sr. Isaac Sanromà, president de la Cambra de Comerç, Navegació i Indústria de Reus; la Sra. M. Dolors Sardà Lozano, regidora d’Ensenyament i Política Lingüística de l’Ajuntament de Reus i presidenta del Consell del Centre de Normalització Lingüística de l’Àrea de Reus Miquel Ventura; el Sr. Albert Fabà, de la Comissió Ofercat, i de la Sra. Anna Saperas, directora del CNL de l’Àrea de Reus Miquel Ventura.

112201_foto_ofercat_0.jpg
Fitxers relacionats:

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.