Notes de premsa

Mesures de prevenció davant de l’onada de calor

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Divendres, 2/08/2013

Davant la nova onada de calor que ens afecta i que previsiblement s’allargarà el cap de setmana, des de l’Àrea de Benestar Social, en coordinació amb la regidoria de Família i Gent Gran, s’han reforçat els protocols d’actuació previstos dins la campanya general de l’estiu. Qualsevol persona que conegui persones en risc de patir els efectes de l’onada de calor pot informar-ne els serveis municipals perquè se’n pugui fer un seguiment específic.

De manera especial, des de principis de juliol es realitzen accions adreçades als col·lectius més vulnerables, sobretot les persones majors de 80 anys que viuen soles. Des de l’Ajuntament, se’n fa el seguiment a través del servei del teleassistència, de les treballadores familiars i d’altres serveis de suport i atenció municipal d’acord amb les dades de població amb mesures com:

• Control periòdic de les treballadores familiars a tots els usuaris del servei d’ajuda a domicili. Lliurament de díptics i control de situacions que poden posar en risc els usuaris.
• Trucades periòdiques, dins el seu seguiment habitual, del de l’empresa que presta el servei de teleassistència als usuaris de l’Ajuntament.
• Trucades periòdiques, dins del seu seguiment habitual, des de Creu Roja que ofereix els serveis de teleassistència ampliada als usuaris de L’Ajuntament.
• Intervenció i seguiment de les persones que s’ha pogut detectar des de la xarxa de serveis socials que poden patir els efectes de la calor per problemes personals o d’habitatge.

Es recorda també als Equips Bàsics d’Atenció Social (EBAS) i a les empreses que presten serveis a la gent gran la necessitat d’informar els usuaris dels consells de prevenció i es treballa de manera coordinada amb les Àrees Bàsiques de Salut per unificar esforços i arribar al màxim nombre de persones. L’Ajuntament calcula que amb aquestes mesures es presta una atenció directa a unes 2.500 persones.

Els consells i les recomanacions per evitar problemes causats per la calor s’adrecen especialment a la gent gran, però també als nadons, les persones amb discapacitat o les que pateixen hipertensió arterial, parkinson, alzheimer, obesitat, malalties de fetge, cardiorespiratòries o cròniques. Per aquest motiu, el mes de juny es va iniciar una campanya informativa per fer arribar aquests consells al conjunt de la població a través dels mitjans de comunicació (ràdios, premsa i Canal Reus TV), unes accions que aquests dies s’han intensificat.

Així, a casa, es recomana controlar la temperatura, utilitzar ventiladors, obrir finestres al vespre i prendre dutxes fresques. Al carrer, evitar el sol directe i ajudar-se d'elements com un barret o una ampolla d'aigua per refrescar-se. La campanya també incideix en la necessitat de caminar per l'ombra, beure sovint aigua i sucs de fruita, evitar les hores de calor, limitar l'activitat física, les begudes alcohòliques i els menjars molt calents.

Quin són els símptomes del cop de calor?

• Temperatura molt alta
• Mal de cap
• Nàusees
• Set intensa
• Convulsions
• Somnolència o pèrdua del coneixement

Davant d'aquests símptomes, es recomana traslladar a la persona afectada a un lloc més fresc i donar-li aigua, mullar-la, ventar-la i avisar de manera urgent als serveis d'emergències (112).

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.