Notes de premsa

Pla de Mobilitat Urbana de Reus

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dijous, 16/10/2014
Pla de Mobilitat Urbana de Reus

El Govern de Reus porta a votació del ple de l’Ajuntament del 17 d’octubre el Pla de Mobilitat Urbana de Reus, el document que defineix les estratègies de mobilitat de les persones i el transport de mercaderies a la ciutat, de manera segura i sostenible, en l’horitzó de 2017. El document, fruit del treball coordinat de les regidories de Seguretat, Arquitectura i Urbanisme, Via Pública i Medi Ambient, dóna continuïtat a accions ja implantades en els darrers anys per plantejar els següents objectius:

  • Potenciar el canvi modal vers modes més sostenibles de transport
  • Reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle associats a la mobilitat 
  • Reduir les emissions de contaminants associades al transport
  • Millorar la qualitat acústica del municipi 
  • Reduir l’accidentalitat associada al transport

El pla quantifica aquests objectius en l’escenari 2017:

  • Reducció de 2,7% de mobilitat en vehicle privat respecte l’escenari tendencial 
  • Reducció de 5,6% de CO2 i 45,2% PM10
  • Reducció de 1,8% de població exposada a nivells iguals o superiors a 65 dB.
  • Reduir l’accidentalitat a 0 víctimes mortals dins de la xarxa urbana

Resum del Pla de Mobilitat Urbana de Reus
El Pla de Mobilitat Urbana conté els aspectes rellevants següents:

  • Reestructuració del trànsit pel tomb de ravals per evitar col·lapses i conflictes entre vehicle privat i vianant; habilitant panells dinàmics per a canalitzar els fluxes cap a aparcaments soterrats o perifèrics. Aquesta mesura millorarà l’eficiència del transport públic i el temps de resposta d’emergències al centre històric i tomb de ravals.
  • Remodelació de les voreres inferiors a 1,50m d’amplada i eliminació de les barreres arquitectòniques, prioritzant aquelles que formen part dels principals itineraris de vianants i propers a pols generadors de mobilitat. Aquestes mesures cal que vagin acompanyades de la creació d’aparcament alternatiu fora de la via pública, per tal de augmentar la superfície i qualitat de la xarxa viaria dedicada a vianants i a ciclistes.
  • Millorar la connectivitat per a modes no motoritzats dins de la zona urbana i millora de la connexió entre urbanitzacions, polígons industrials i camins amb el centre urbà. 
  • Intentar reduir al màxim els recorreguts amb vehicle privat motoritzat dins la ciutat mitjançant senyalització informativa dinàmica; i elaboració de plans directors de barri per implantar el millor sistema per a la seva pacificació (zones 30). 
  • Habilitació d’aparcaments segurs de llarga durada per a bicicletes als principals nodes d’intermodals i pols generadors de mobilitat com a eina motivadora pel canvi modal.
  • En la proposta del Pla de Mobilitat de Reus s’hi inclou propostes del Pla Director de la Mobilitat del Camp de Tarragona, com l’arribada del tren de rodalies, el baixador de Bellissens i també l’arribada del tramvia del Camp de Tarragona (Tramcamp). 
  • Augmentar la velocitat comercial dels autobusos, eliminant els punts on es detecta més retard. Reordenar el trànsit d’autobusos i prohibir les esperes a la plaça de les Oques per agilitzar i augmentar la seguretat dels usuaris d’autobusos urbans i interurbans.
  • Avançar en el concepte de smartcity en el control i gestió d’aparcaments i de zones de càrrega i descàrrega per millorar l’eficiència de la distribució de mercaderies i reduir-ne els impactes ambientals.
  • Reduir la contaminació atmosfèrica i acústica causada pel trànsit i promoure el canvi cap a vehicles menys contaminants i cap a altres modes de mobilitat no motoritzada.

Pla d’Acció
El Pla de Mobilitat de Reus estableix un pla d’acció amb 5 línies estratègiques i proposa 32 actuacions.

Disminució de la congestió del trànsit al centre històric i millora de la mobilitat dels altres modes de transport
1.1 Reestructuració del trànsit al centre històric
1.2 Afavorir el transport públic al tomb de ravals
1.3 Ordenances municipals de circulació i ús de les vies i espais públics

Augmentar la superfície i qualitat de la xarxa viària dedicada a vianants i ciclistes
2.1 Millora de la xarxa de vianants
2.2 Millora de la seguretat dels itineraris per a vianants
2.3 Millorar l’accessibilitat de vianants: reordenació del mobiliari urbà, supressió de BAU
2.4 Millorar i potenciar la seguretat en desplaçaments no motoritzats a centres educatius
2.5 Senyalització de la xarxa de vianants
2.6 Implantació d’un pas per travessar les vies de l’estació de ferrocarril
2.7 Redactar el Pla Específic per a la Mobilitat en Bicicleta
2.8 Millora de la xarxa de vies ciclistes en quant a seguretat, senyalització i continuïtat.
2.9 Nous aparcaments segurs per a bicicletes
2.10 Assegurar la continuïtat als camins i salvar les afeccions produïdes per la construcció o remodelació de noves vies.
2.11 Aplicació de les actuacions del Pla local de seguretat viària

Promoure l’ús del transport públic, oferint un sistema de transport col·lectiu de qualitat i competitiu respecte als desplaçaments en transport privat
3.1 Millora del servei d’autobús i augment de la velocitat comercial
3.2 Augmentar la cobertura territorial de la xarxa de ferrocarril
3.3 Prolongació de la línia urbana L10 per donar servei al nou hospital
3.4 Intercanvi modal entre les diferents xarxes de transport

Compatibilitzar l’oferta d’aparcaments amb la demanda de rotació i de residents i aconseguir una distribució urbana de mercaderies i productes àgil i ordenada
4.1 Aparcament perifèric i intermodal.
4.2 Avaluació de la oferta i la demanda d’aparcament nocturn i de rotació.
4.3 Control i regulació horària de les zones de càrrega i descàrrega.
4.4 Aparcament projectat per a camions
4.5 Estudi sobre la distribució urbana de mercaderies al municipi
4.6 Estudi d’implantació d’una plataforma de mercaderies per a la zona de vianants

Disminuir la contaminació acústica i atmosfèrica causada pel trànsit
5.1 Potenciar els sistemes de car-pooling per augmentar l’ocupació dels vehicles
5.2 Redacció d’estudis d’avaluació de la mobilitat generada
5.3 Promoure i incentivar l’ús de vehicles/combustibles menys contaminants
5.4 Promoure l’ús de vehicles/combustibles menys contaminants en la flota de vehicles municipals i de serveis al ciutadà
5.5 Mesures de reducció de l’impacte acústic del trànsit
5.6 Actualització de l’ordenança municipal reguladora de sorolls i vibracions
5.7 Promoure l’organització de jornades de conducció eficient i segura en bicicleta
5.8 Promoure l’organització de jornades de conducció privada eficient i segura

Indicadors i seguiment
El propi Pla de Mobilitat defineix una sèrie d’indicadors que han de servir per a avaluar l’aplicació de les actuacions proposades. Aquests indicadors hauran de ser actualitzats anualment, amb l’objectiu de seguir una evolució que permeti avaluar l’impacte de les diferents actuacions.

Els indicadors s’han agrupat en 6 categories: mobilitat global, centre històric, vianants i ciclistes, transport públic, aparcaments i mercaderies i contaminació ambiental.

Pla de Mobilitat Urbana de Reus

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.