Notes de premsa

Proposta de nova zonificació escolar

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Divendres, 23/01/2009

ntament de Reus i el Departament d’Educació de la Generalitat han presentat a representants de la comunitat educativa la nova proposta de zonificació escolar de la ciutat, que se sotmetrà a votació per a la seva aprovació per part del Consell Escolar Municipal el pròxim 28 de gener.

L’objectiu és afavorir la proximitat familiar al centre educatiu. En aquest sentit, es creen les anomenades àrees escolars de proximitat, en les quals el domicili familiar serà el centre d’un àmbit d’influència que inclourà una oferta d’un mínim de 3 centres públics i un de concertat. Aquestes 3 centres públics i un de concertat seran els més propers al domicili familiar, de manera que constituiran un polígon o zona d’influència que serà la seva àrea de proximitat. Això farà que cada alumne/a tingui una zona escolar personalitzada en funció de l’illa on estigui ubicat el seu domicili. Aquest model ja s’aplica amb èxit a la ciutat de Barcelona. El nou sistema substitueix el vigent fins ara.

Amb el nou model es busca evitar disfuncions per l’existència de les fronteres que marcava l’anterior mapa de zones, però alhora es vol mantenir el concepte d’escola de proximitat al domicili. El model a més pretén garantir que totes les famílies tenen en la seva àrea d’influència escolar una garantia mínima entre titularitat pública i concertada.

Tot i el criteri de proximitat, cal destacar que l’existència de germans al centre o de progenitors que hi treballin prima per davant de qualsevol altra circumstància en la baremació per accedir a un determinat centre. Segons les estimacions fetes per l’Ajuntament, el 45% dels alumnes que iniciaran l’escolarització infantil i primària tenen germans ja escolaritzats i, en conseqüència, serà en el 55% de les places ofertades on tindrà un pes determinant l’àrea escolar de proximitat al domicili. L’Ajuntament de Reus informarà a les famílies del nombre de places disponibles a la seva àrea d’influència i quina és la disponibilitat de places estimada per aquells que no tenen germans al centre, per tal que les expectatives d’aconseguir una plaça en l’escola escollida siguin més ajustades a les opcions reals d’obtenir-la.

Com són les àrees territorials de proximitat?
Les àrees territorials de proximitat parteixen de l’illa de cases on està situat el domicili. A cadascuna de les de les illes de la ciutat li correspon una àrea de proximitat, amb tots els centres públics i concertats que es troben dins d’aquesta àrea, entre els quals sempre s’hi inclouen els tres centres públics i el centre concertat més propers a l’illa. Totes les adreces de la ciutat s’associen a l’illa de cases a la qual pertanyen per mitjà de processos automatitzats, i això permet que cada família tingui un plànol personalitzat a partir del seu domicili amb la seva àrea de proximitat específica.

Què són les àrees territorials de proximitat?
La proximitat de l’escola al domicili és un dels criteris de prioritat d’admissió del barem que s’aplica durant el procés de preinscripció quan en un centre educatiu hi ha més sol·licituds que vacants. La proximitat al domicili puntua a l’hora de poder escollir centre i es barema a través de les àrees territorials de proximitat, de manera que una família pot obtenir puntuació de 30 punts quan l’escola que vol escollir en primera opció es troba dins de la seva àrea de proximitat.

Com s’han calculat les àrees de proximitat?
En el procediment que ha permès obtenir l’àrea corresponent a una illa de cases s’ha calculat l’àrea geogràfica delimitada per la situació dels 3 centres públics i 1 centre concertat més proper a l’illa, els quals formen part de l’àrea en tots els casos. A continuació, s’han incorporat els altres centres públics o concertats situats dins de l’àrea resultant. Això explica que en algunes zones de la ciutat el nombre total de centres inclosos a l’àrea de proximitat sigui superior al mínim garantit de quatre centres.

Es pot escollir una escola que no sigui de l’àrea escolar de proximitat?
Sí. Qualsevol família pot demanar plaça al centre públic o concertat que desitja. Només en els casos dels centres que no tenen places per atendre la seva demanda es fa necessari establir uns criteris de prioritat d’admissió que vénen regulats per llei, entre ells el de la proximitat.

On es pot trobar informació sobre la pròpia àrea territorial de proximitat?
Totes les famílies empadronades a la ciutat de Reus que el proper curs 2009-2010 escolaritzen els seus fills o filles a P-3 (nascuts l’any 2006) rebran el llistat dels centres i un plànol personalitzat amb la seva àrea territorial de proximitat. També es podrà consultar informació sobre l’àrea de proximitat a la pàgina web www.reus.cat, adreçant-se a l’Oficina Municipal d’Escolarització (c/ de Rosselló, 2-8) després de demanar hora (977 010 046) o trucant al 010.

Aquestes àrees escolars s’apliquen en l’accés a altres cursos que no siguin P-3?
Sí. Les noves àrees territorials de proximitat s’apliquen a tots els nivells de l’educació infantil (3-6) i primària (6-12).

Quins altres criteris de prioritat en l’admissió s’han de tenir en compte?
L’existència de germans ja matriculats al centre que el pare/mare/tutor/tutora treballi en el centre docent: 40 punts. La renda familiar: si el pare o la mare o tutor són beneficiaris de l’ajut de renda mínima d’inserció o acrediten recursos totals per càpita inferiors a la tercera part d’aquesta:10 punts. Discapacitat en l’alumne/a, el pare, la mare o germans: 10 punts.

Com es resolen els casos d’igualtat de puntuació un cop s’han aplicat els criteris de prioritat?
Es resolen aplicant els següents criteris complementaris:
Formar part de família nombrosa, 15 punts
Malaltia crònica de l’alumne o alumna que afecti al seu sistema digestiu, endocrí o metabòlic, inclosos els celíacs: 10 punts

Com es resolen les situacions d’empat per haver obtingut la mateixa puntuació?
El Departament d’Educació assigna un número aleatori a cada sol·licitud. És el número del sorteig públic que serveix per desempatar les sol·licituds i establir l’ordre d’admissió en aquells centres on hi ha més demanda que places disponibles. A partir d’aquest número s’ordenaran les sol·licituds que es trobin en situació d’empat per haver obtingut la mateixa puntuació en el procés de preinscripció.

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.