Notes de premsa

Sessió constitutiva de la comissió municipal redactora de l'ordenança de Zona de Baixes Emissions

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dimarts, 9/04/2024
Àmbit de la Zona de Baixes Emissions

La comissió municipal redactora de l'ordenança de Zona de Baixes Emissions de l’Ajuntament de Reus ha celebrat aquest dimarts 9 d’abril la seva sessió constitutiva amb la presència dels regidors i regidores dels grups municipals i la participació de tècnics de diferents àrees de l’Ajuntament. En properes sessions es podrà convidar a la comissió a representants d’entitats vinculades amb la mobilitat.

L’ordenança municipal és el document que establirà els criteris d'accés i circulació dins del perímetre de la ZBE, així com les exempcions que s'establiran, sempre en aplicació de la normativa de referència, en concret el decret pel qual s’aprova el Pla de Qualitat de l’aire, horitzó 2027 que tramita la Generalitat de Catalunya.

La comissió redactora és una peça més del procés participatiu engegat per l’Ajuntament de Reus per recollir propostes i consideracions en relació a l’elaboració de l’ordenança de ZBE. En aquest sentit, en aquesta comissió s’hi debatran les propostes que s’han recollit en la consulta pública oberta per l’Ajuntament a la plataforma digital Reus Participa. La consulta ja ha finalitzat la fase de proposta i ara està en fase de retorn.

Així mateix, l’Ajuntament té previst organitzar diferents accions participatives amb la ciutadania i els sectors més implicats, amb l’objectiu d'informar sobre les polítiques de reducció de la contaminació i, en concret, sobre el procés d’elaboració de l’ordenança de ZBE.

Zona de Baixes Emissions
La implementació de la futura ZBE té com a objectius principals la millora de la salut de la ciutadania i la lluita contra el canvi climàtic, a partir de la reducció de les emissions contaminants i la millora de la qualitat de l’aire a la ciutat. D’acord a aquests objectius, es fonamenta en dues línies d’acció:

  • Mesurament, anàlisi i seguiment de la qualitat de l’aire i de la contaminació acústica a la ciutat, per tal d’assolir els objectius fixats.
  • Aposta per la mobilitat sostenible a partir d’oferir alternatives més sostenibles, saludables, eficients, segures i connectades; i controlar el trànsit més contaminant.

El projecte s’emmarca en la política de promoció d’una mobilitat més sostenible des de quatre àmbits, en sintonia amb les directrius polítiques europees: normatiu (aplicació de l’Ordenança de Mobilitat Sostenible), estratègic (desplegament del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible), infraestructures (transformació viària, pacificació del trànsit, desplegament del pla de la bicicleta, etc) i vehicles (aposta pels vehicles menys contaminants, la bicicleta compartida, etc.)

Mandat legal
La implantació de la ZBE dona resposta a la Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica, de l’establiment de zones de baixes emissions, d’acord als plans de mobilitat urbana sostenible, d’obligat compliment pels municipis de més de 50.000 habitants. I, alhora, s’addiu a les directives europees sobre mobilitat i qualitat de l’aire i canvi climàtic, i a les recomanacions de l’OMS sobre nivells de contaminació, cada cop més exigents.

L’Ajuntament ha rebut diversos ajuts per implantar i desplegar el projecte: Finançament Next Generation de la UE, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, d’acord amb la convocatòria del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. I ajuts als ens locals per a actuacions de disseny i implantació de ZBE del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat.

Àmbit de la Zona de Baixes Emissions

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.