Notes de premsa

L’alcalde anuncia al ple de l’Ajuntament la desaparició del hòlding INNOVA

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dilluns, 27/05/2013
Foto del ple extraordinari

L’alcalde de Reus, Carles Pellicer, ha anunciat aquest dilluns 27 de maig la futura desaparició del hòlding d’empreses municipals INNOVA. L’alcalde ha fet aquest anunci en el marc del ple extraordinari convocat per rendir comptes davant la ciutadania sobre la situació econòmica i financera de l’Ajuntament. «És un exercici de transparència exemplar, un exercici de rendiment de comptes que em comprometo a fer cada any», ha afirmat.

L’alcalde ha plantejat una reestructuració «profunda i sòlida» de les empreses municipals en base a l’informe d’avaluació de la situació econòmica i financera de l’Ajuntament de Reus i les seves entitats dependents presentat en la mateixa sessió plenària pel regidor d’Hisenda i Recursos Generals, Joaquim Enrech. Aquest informe conclou dues idees clau:

  • La principal prioritat de la gestió financera del govern de Reus és reduir el desmesurat nivell d’endeutament municipal.
  • Les finances de l’Ajuntament i del grup d’empreses municipal entren en un escenari d’estabilitat gràcies a la introducció de criteris de rigor, control i bona gestió.

La futura estructura de les empreses municipals avançada per l’alcalde es fonamenta en la gestió integrada de les societats i de l’Ajuntament. Alguns dels principis i elements clau del futur model societari són els següents:

  • La raó de ser de les empreses municipals és prestar serveis de qualitat a la ciutadania de manera eficaç.
  • Reduir les empreses municipals a un número molt limitat i que responguin a criteris organitzatius i funcionals relacionats amb els serveis que presten. Aquestes empreses estaran estructurades en eixos bàsics a l’entorn sanitari i assistencial; de serveis a la ciutat; i de promoció i desenvolupament econòmic.
  • Vincular directament cada empresa a l’Ajuntament. Això significa fusió i absorció de les empreses holding INNOVA GEM i EPEL INNOVA, que desapareixerien com a tals.
  • Organitzar les empreses resultants en divisions d’activitat.
  • Substituir l’actual sistema de cash-pooling únic per sistemes de tresoreria interns de cadascuna de les empreses resultants.
  • Aprofundir en la coordinació de serveis corporatius compartits a totes les empreses.
  • Alinear les directrius, objectius i funcionament de les societats amb les polítiques públiques fixades per les àrees, les regidories i els òrgans de govern de l’Ajuntament. 
  • Dissoldre o liquidar les societats que puguin quedar sense funcions o contingut.
  • Analitzar la viabilitat o conveniència d’articular fórmules de col·laboració público-privades per a la prestació de serveis encarregats a les empreses municipals.

El govern de Reus ha accelerat el pla de reestructuració societària en què treballa des de l’inici del mandat per rebaixar la ràtio d’endeutament que s’ha incrementat com a conseqüència de la nova classificació de les empreses municipals fixada per la Intervención General de la Administración del Estado (IGAE). Sense haver contret més deute, la ràtio legal d’endeutament ha passat del 89,4 al 140,1%, com a conseqüència de la nova classificació. El pla del govern planteja alleugerir-la substancialment.

Full de ruta
L’alcalde ha plantejat les properes accions de transformació de les empreses municipals com una continuïtat del full de ruta del govern de Reus per posar ordre a l’estructura i el funcionament municipal; millorar l’eficàcia i l’eficiència organitzativa; i tendir a l’excel·lència en la prestació dels serveis públics a la ciutadania.

D’acord a aquest full de ruta, l’alcalde ha ennumerat algunes de les actuacions ja executades, sempre d’acord als principis de rigor, control i legalitat. Són les següents:

  • Reducció a tres dels consells d’administració de les empreses: grups Salut, Aigües i Econòmic.
  • Fusió de les tres societats del Grup Aigües de Reus.
  • Liquidació de societats buides de contingut (GAPS, GINSA SA, etc)
  • Liquidació o sortida de les participades (Shirota, Promimpuls Reus Ciutat de Negocis)
  • Integració de la Secretaria i la Intervenció municipals en l’estructura societària.
  • Integració de la Gerència de Serveis Generals en l’estructura de les empreses.
  • Protocol homogeni d’organització i funcionament dels consells d’administració.
  • Protocol d’aprovació i coordinació del procediment de contractació de les societats.
  • Normalització de procediments de control i rigor en l’execució de la despesa.

Grans reptes
La simplificació de l’estructura de les empreses municipals és un dels tres grans reptes que l’alcalde ha plantejat en la sessió extraordinària del ple. Els altres dos són:

  • La disminució de l’endeutament.
  • El control de l’execució pressupostària.

Disminució de l’endeutament
L’alcalde ha presentat un escenari de reducció del deute municipal en 120 milions d’euros fins el 2015, que comporta passar dels 349,34 milions d’euros de 2013 a 260,93 milions previstos pel 2015.

Aquest escenari contempla, entre altres mesures:

  • El diàleg i l’exigència per cobrar el deute acumulat de la Generalitat.
  • Anunci del govern de l’Estat d’aprovar un pla de pagament de proveïdors.
  • El principi d’acord amb Metrovacesa perquè el pagament del cànon per a la construcció i explotació del centre comercial es faci en un únic pagament avançat de 38 milions d’euros.
  • Transformació del cash-pooling, en paral·lel a la reestructuració de les empreses.
  • Realització d’actius immobiliaris
  • No tancar les portes a col·laboracions público-privades que aportin ingressos per l’explotació de serveis públics municipals.
  • Reoganització de les empreses municipals per situar la ràtio d’endeutament —incrementada a causa de la nova classificació del deute de l’IGAE— a nivells acceptables que no comprometin la capacitat financera futura.

Control de l’execució pressupostària
En base al rigor, la legalitat, i el control jurídic i econòmic, la liquidació del pressupost de 2012 ha permès reconduir el dèficit pressupostari. Totes les factures amb data anterior a 1 de gener de 2013 es van imputar al pressupost de 2012. Cap s’ha traspassat a l’exercici següent.

El rigor en el compliment dels plans d’ajust i sanejament també permet complir els compromisos fiscals. En aquest sentit, l’alcalde ha anunciat que no hi haurà increment d’impostos municipals en el que resta del mandat.

El control de l’execució pressupostària es concreta ja en alguns resultats:

  • Ajustos pressupostaris en serveis no essencials pel ciutadà (lloguers, consums, serveis exteriors internalitzats, optimització recursos humans etc.).
  • Manteniment i potenciació de serveis a les persones.
  • Mesures de foment de l’activitat empresarial i de l’ocupació.
  • Beneficis fiscals en llicències d’activitat per a emprenedors i la creació d’ocupació.
  • Congelació dels impostos locals durant el període 2013-2015.
  • No estan previstes mesures addicionals d’ajust pel que fa a la despesa, ni en matèria de personal i en despesa corrent.
  • Manteniment de serveis bàsics al ciutadà (contracte de neteja i recollida de brossa).
  • Dotació de plans d’ocupació amb estalvis generats durant l’exercici 2013.
Foto del ple extraordinari

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.