Ple ordinari 2015-03-13

Cerca sessions de Ple

E.g., 28/03/2024
E.g., 28/03/2024
Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Divendres 13 Març, 2015

Acta núm.: 04/2015

EXTRACTE DE L’ACTA DE LA SESSIÓ ORDINÀRIA DEL PLE DE L’AJUNTAMENT DE REUS DEL DIA 13 DE MARÇ DE 2015

1. Aprovació de les actes dels dies 23.12.2014, 20.01.2015 i 30.01.2015

S’aproven les actes per unanimitat.

2. Informació de l’Alcaldia

L’alcalde informa que, segons s’ha acordat a la Junta de Portaveus, els punts número 4 i 5 de l’ordre del dia es tractaran abans del número 3.

L’alcalde dóna copte de la resolució d’Alcaldia següent:

“DECRET 2382

Primer.- Agrair al Sr. Xavier Bages Llasera els serveis prestats com a Delegat de Serveis.

Segon.- Cessar el Sr. Xavier Bages Llasera com a Delegat de Serveis, en funcions de confiança i assessorament de l’Alcaldia amb efectes 15 de març de 2015.

Tercer.- Donar compte al ple.”

COMISSIÓ D’HONORS I DISTINCIONS

4. Nomenament de Fill Il·lustre, a títol pòstum, al Sr. Ramon Ferran Pagés

S’acorda:

Nomenar el Sr. RAMON FERRAN PAGÈS FILL IL·LUSTRE DE REUS, a títol pòstum, pels mèrits i circumstàncies que en ell concorren i que han quedat suficientment acreditats en l’expedient a l’efecte incoat.

L’alcalde agraeix la presència en el saló de plens del fill del Sr. Ferran i a la seva mare, a qui dóna una forta abraçada i que es recuperi.

5. Concessió de la Menció Honorífica Municipal, al Col·legi Maria Rosa Molas de Reus

S’acorda:

Concedir al COL·LEGI MARIA ROSA MOLAS de Reus la Menció Honorífica Municipal pels mèrits i circumstàncies que en ella concorren i que han quedat suficientment acreditats a l’expedient a l’efecte incoat.

L’alcalde agraeix la presència, en el saló de plens, de la directora de la residència Maria Rosa Molas i de les germanes que avui ens acompanyen.

L’alcalde informa que avui es fa l’acte oficial de la concessió d’aquestes distincions, els títols seran lliurat per la festa Major de Misericòrdia, en un acte solemne.

SECRETARIA GENERAL

3. Informe de la Sindicatura Municipal de Greuges de l’exercici 2014

SERVEIS GENERALS I ECONÒMICS

6. Intervenció. Donar compte de l'informe trimestral a data 31/12/2014 sobre el Pla d'Ajust previst al RDL 4/2012

Es dóna compte de l’informe que tot seguit es reprodueix:

“INFORME DEL INTERVENTOR GENERAL, DE SEGUIMIENTO DEL PLAN DE AJUSTE PREVISTO EN EL RDL 4/2012, APROBADO POR EL AYUNTAMIENTO DE REUS EN FECHA 27 DE MARZO DE 2012 A FECHA 31 DE DICIEMBRE DE 2014

1. Carácter preceptivo del informe:

De acuerdo con el artículo 10 del RDL 7/2012, de 9 de marzo, por el que se crea el Fondo para la financiación de los pagos a proveedores, en relación con el artículo 10 de la Orden HAP/2105/2012 de 1 de octubre, que desarrolla la periodicidad y el contenido del informe de intervención de seguimiento del Plan de ajuste, se redacta el presente informe por parte del órgano Interventor de la entidad local.

2. Antecedentes: Plan de Ajuste de 27 de marzo de 2012.

El Pleno del Ayuntamiento de Reus aprobó en fecha 27 de marzo de 2012 el Plan de Ajuste previsto en el RDL 4/2012, tras la certificación de fecha 14 de marzo de 2012 de la Intervención general relativa a las obligaciones que cumplían con los requisitos del artículo 2 del citado Real Decreto.

Una vez validado el plan de Ajuste por parte del Ministerio de Hacienda y autorizada la operación de crédito correspondiente, finalmente, de acuerdo con la deuda existente en el momento de la formalización de las operaciones, la operación de crédito ascendió a 36.619.729,85 €.

Modificación del ámbito subjetivo de las entidades que consolidan a efectos de estabilidad presupuestaria y, en consecuencia, en las entidades afectadas por el Plan de ajuste

La Intervención General de la Administración del Estado ha resuelto clasificar a las entidades dependientes del Ayuntamiento de Reus durante el mes de marzo de 2013.

Hasta la fecha y en defecto de clasificación, las Bases de ejecución del presupuesto del Ayuntamiento de Reus establecían un perímetro de consolidación a efectos de contabilidad nacional. La clasificación de la IGAE ha modificado ese perímetro con la clasificación de Innova SA como perteneciente al sector Administraciones públicas, así como la incorporación de otras entidades dependientes que no consolidan en términos del TRLRHL.

Esta clasificación afecta al ámbito subjetivo de seguimiento del Plan de Ajuste, al incorporar a la sociedad Innova SA, quedando el ámbito subjetivo como sigue:

Entidad Clasificación BEP Clasificación IGAE Consolidación a efectos de seguimiento del Plan de ajuste
Ayuntamiento de Reus AAPP AAPP Si
IMAC AAPP AAPP Si
IMFE AAPP AAPP Si
Agencia promoció de ciutat AAPP AAPP Si
IMMR AAPP AAPP Si
Institut de Puericultura AAPP AAPP Si
EPEL Innova AAPP AAPP Si
Hospital USJR AAPP AAPP Si
Gecohsa AAPP AAPP Si
SAGESA SA AAPP AAPP Si
Reus Transport públic AAPP AAPP Si
Rellsa AAPP AAPP Si
GINSA AIE AAPP AAPP Si
Centre MQ AAPP Pendiente de clasificar Si
Centre Oftalmològic de Reus AAPP Pendiente de clasificar Si
Laboratori RCT AAPP Pendiente de clasificar Si
Innova SA Sociedades no financieras AAPP Si
Fundació Sagessa Salut No incluída AAPP Si
Fundació Recerca Docència No incluída AAPP Si
Fundació IMFE No incluída AAPP Si

En la misma línea que en el informe del anterior trimestre, en la información trimestral correspondiente a este TERCER trimestre del ejercicio 2014 se ha incluido el Consorcio del Teatre Bartrina, las fundaciones SAGESSA SALUT, la RECERCA DOCENCIA I FORMACIÓ y la IMFE, a pesar de que no forman parte del ámbito subjetivo del RDL 4/2012, constan clasificadas por la IGAE como entidades dependientes del Ayuntamiento de Reus y pertenecientes al sector Administraciones públicas.

Asimismo la Fundación SAGESSA SALUT incorpora al análisis de grupo, endeudamiento bancario, no es el caso del Consorcio del Teatre Bartrina.

Como ya indicábamos en los informes de anteriores periodos, la incorporación de Innova SA al ámbito subjetivo del Plan de ajuste tiene importantes consecuencias en relación al nivel de deuda que supone la integración de esta sociedad íntegramente municipal.

El Pleno del Ayuntamiento de Reus en sesión del día 31 de marzo de 2014 acordó, de acuerdo con la DA 9ª de la Ley 7/1985, LRBRL, a una reestructuración del Grupo empresarial Local.

Esa reestructuración comportaba:

- Disolución de EPEL Innova
- Fusión por absorción de Innova SA (a partir de la fusión, Reus Serveis Municipals SA) de Aigües de Reus SA y Gesfursa. El efecto jurídico de la fusión se produce en fecha 1 de octubre de 2014, teniendo efectos contables en fecha 1 de enero de 2014.
- Fusión por absorción de Redessa respecto de Gupsa y Tecnoparc Reus SA. El efecto jurídico de la fusión se produce en fecha 1 de julio de 2014, teniendo efectos contables en fecha 1 de enero de 2014.

A partir de los efectos jurídicos de las respectivas fusiones, se comunica a la Base de datos General del Inventario de Entes de las Entidades Locales, para eliminar las entidades disueltas y para reclasificar aquellas que han sufrido un cambio en su estructura financiera, en especial afecta a Reus Serveis Municipals SA, siendo su efecto más destacable que los ingresos a precios significativos financian en más del 50% de sus costes de producción, por lo que esta entidad debería dejar de formar parte del sector AAPP.

En este período y con la escritura de fusión de RSM SA, se ha procedido a actualizar la BDGEL, en concreto el apartado que hace referencia a las fuentes de financiación, donde a partir del análisis del P y G de las cuentas anuales consolidadas contenidas en el proyecto de fusión elaboradas por el auditor de la sociedad matriz, el resultado fue

Grupo AAPP 11.207.529,96 39,40%
Resto Sector no financiero 16.239.430,89 57,09%
Ingresos financieros 999.181,40 3,51%
28.446.142,25 100,00%

Así, coherente con este análisis no se han consolidado los datos económicos y financieros relativos a esta sociedad en los datos del Plan de Ajuste, resultado de la fusión de Innova SA con AREMSA (Clasificada Sociedad no Financiera) y Gesfursa (Clasificada Sociedad no financiera). Este hecho genera variaciones significativas en la comparativa tanto en el Plan de Ajuste inicial como en la información contenida en los anteriores informes trimestrales del Plan de Ajuste remitidos.

El Pleno del Ayuntamiento de Reus en sesión de fecha 13 de junio de 2014, acordó acogerse a las medidas previstas en la Resolución de 13 de mayo de 2014, de la Secretaria General de Coordinación Autonómica y Local. En concreto se acogió a la modificación de reducción máxima del tipo de interés aplicable a las operaciones de crédito firmadas al amparo del RDL 4/2012, manteniendo los periodos de amortización y carencia inicialmente subscritos. El MHAP comunicará la valoración del Plan de Ajuste o en su defecto operará el silencio positivo. El Ayuntamiento de Reus confirmó el Plan de Ajuste existente.

En fecha 26 de junio, les informamos de la disolución de la Entidad Pública Local Empresarial INNOVA, aprobado inicialmente por el Pleno del Ayuntamiento de Reus en sesión de fecha 31 de marzo de 2014 y que durante su exposición pública no se han presentado reclamaciones ni alegaciones y por lo tanto es definitivo. Así mismo se produce la amortización anticipada del Préstamo del RD4/2012, por importe de 879.432,41 euros correspondiente al préstamo que el Ayuntamiento realizó a la entidad de acuerdo con el importe certificado de su deuda con proveedores. En fecha 23 de diciembre de 2014, el Pleno del Ayuntamiento de Reus acordó la integración del balance de liquidación de esta entidad, tal y como estaba previsto en el acuerdo inicial de fecha 31 de marzo.

3. Información relativa a la ejecución del Plan de Ajuste de 27 de marzo de 2012

El artículo 10 de la Orden HAP/2105/2012 de 1 de octubre, por la que se desarrollan las obligaciones de suministro de información previstas en la Ley Orgánica 2/2012, de 27 de abril, de Estabilidad Presupuestaria y Sostenibilidad Financiera, establece la obligación de remisión antes del día 15 posterior a la finalización del trimestre natural, tratándose de entidades incluidas en el ámbito subjetivo del artículo 111 del RDL 2/2004, que aprueba el texto refundido de la Ley reguladora de las haciendas locales, de un informe del órgano interventor en relación al cumplimento del Plan de Ajuste, con el siguiente contenido mínimo:

a) Resumen trimestral del estado de ejecución del presupuesto. Se incluye información referida a la previsión de liquidación del ejercicio, considerando la ejecución trimestral acumulada.

b) Ejecución de las medidas de ingresos y gastos previstas en el Plan y, en su caso, de las medidas adicionales adoptadas.

c) Comparación de los detalles informativos anteriores con las previsiones contenidas en el Plan para ese año y explicación, en su caso, de las desviaciones.

De acuerdo con las previsiones del Plan de Ajuste, los datos aportados se expresan en miles de euros, y se presentan con carácter consolidado, referido al grupo de entidades que no se financian mayoritariamente con ingresos de mercado, según la clasificación establecida por el Pleno del Ayuntamiento de Reus, con la incorporación al grupo objeto de análisis de la fundaciones Sagessa Salut, Recerca, IMFE y el Consorcio del Teatre Bartrina y sin la consideración de RSM SA.

3.1 Resumen trimestral del estado de ejecución del presupuesto.

3.1.1- Ingresos

Datos del Plan de Ajuste Datos del Presupuesto (Prev. inicial + modificaciones) Desviación del plan/presupuesto 4t trimestre 2014 Proyección anual estimada Desviación estimación anual/plan ajuste

Ingresos Corrientes: 272.110,42 284.319,22 4,48% 280.392,52 280.392,52 3,04%
Ingresos de Capital: 0,00 5.537,49 0,00% 5.204,61 5.204,61 0,00%
Ingresos no financieros 272.110,42 289.856,71 6,52% 285.597,13 285.597,13 4,96%
Ingresos financieros 0,00 6.922,83 0,00% 1.415,19 1.415,19 0,00%
Ingresos totales: 272.110,42 296.779,54 9,06% 287.012,32 287.012,32 5,48%

Las variaciones más significativas se producen en el apartado de ingresos no financieros de capital y en los ingresos financieros, ya se informó con motivo de la aprobación del Plan de Ajuste que las operaciones de capital se planificarían según se vayan acordando en los respectivos presupuestos anuales.

La proyección de los ingresos corrientes a 31 de diciembre significa un incremento de la previsión del 3,04 % respecto del Plan de ajuste, este dato se explica por la incorporación de más entidades al ámbito subjetivo del Plan de Ajuste. Lógicamente este incremento de los ingresos corrientes viene acompañado de un aumento de los gastos corrientes y de capital (no financieros) del 3,56%.

Ajustes propuestos en el Plan en materia de ingresos

Respecto los ajustes propuestos en materia de ingresos, el Presupuesto general aprobado del ejercicio de esta desviación responde a la variación de la actividad de las empresas municipales asociadas al concierto sanitario.

3.1.2 - Gastos

Datos del Plan de ajuste Datos del Presupuesto (Prev.inicial+
modificaciones) Desviación del plan/presupuesto 4 trim 2014 Proyección anual estimada Desviación de la estimación anual/plan de ajuste

Gastos Corrientes: 255.622,37 263.096,99 2,92% 250.407,33 250.407,33 -2,04%
Gastos de Capital: 0,00 19.328,64 0,00 14.310,29 14.310,29 0,00%
Gastos no financieros: 255.622,37 282.425,63 10,48 264.717,62 264.717,62 3,56%
Gastos financieros: 16.362,37 15.604,31 -4,63 12.977,11 12.977,11 -20,68%
Gastos totales: 271.984,74 298.029,94 9,57 277,694,73 277,694,73 2,10%

Las variaciones más significativas se producen en el apartado de gastos no financieros de capital y en los gastos financieros, ya se informo con motivo de la aprobación del Plan de Ajuste que las operaciones de capital se planificarían según se vayan acordando los respectivos presupuestos anuales.

La variación de los gastos corrientes y el seguimiento de las medidas ya se ha explicado en el apartado de ingresos.

3.1.3 Periodo medio de pago a proveedores (PMP)

El periodo de pago medio a proveedores se situó, a 31/12/2014, en 87,5 días, la evolución del periodo del Plan de ajuste es la siguiente:

Ayuntamiento Grupo Consolidado
PMP a 30/09/2012 174 176 Variación Aytos Var. Grupo Consolidado
PMP a 31/12/2012 137 166 -21% -6%
PMP a 31/03/2013 156 156 14% -6%
PMP a 30/06/2013 113 113 -28% -28%
PMP a 30/09/2013 (RDL 8/2013) 53 97 -53% -14%
PMP a 31/12/2013 74 103 40% 6%
PMP a 31/03/2014 52 78 -30% -24%
PMP a 30/06/2014 25 83,7 -52% 7%
PMP a 30/09/2014 20 87,7 -20% 4,78%
PMP a 31/12/2014 78,4 87,5 292%
-0,22%

Hay que significar que en la explicación de los motivos que originaron la situación de desequilibrio en la tesorería del Ayuntamiento, se encontraba, entre otras causas, por el retraso generalizado de la deuda que otras administraciones públicas, especialmente la autonómica.

La deuda de la Generalitat de Catalunya con el Ayuntamiento de Reus y su grupo empresarial, ascendía a 55.911.800,93 €, a fecha 31/12/2014, cálculo efectuado a fecha 21 de enero de 2015.

Evidentemente esta deuda está condicionando el PMP del Ayuntamiento de Reus, tema que se reitera en cada informe de seguimiento trimestral del Plan de ajuste.

En RD-L 17/2014 en su Título II regula el Fondo de Financiación a Comunidades Autónomas, que implicará una mayor liquidez financiera para la corporación y en consecuencia una reducción en el PMP del Ayuntamiento y de sus entes dependientes y que se aplicará a reducir este periodo de pago a proveedores,

Todas estas previsiones deberán incluirse en el Plan de Tesorería que deberá aprobarse con motivo de la remisión de la información mensual del PMP, ya que se ha producido el hecho de que en dos meses consecutivos se incumple en PMP máximo regulado en la normativa de morosidad para las administraciones públicas.

3.1.4 Deuda

En relación al saldo y movimiento de la deuda, la información facilitada es la siguiente:

Datos del Plan de ajuste 4 trimestre 2014 Proyección anual estimada Desviación de estimación anual/plan ajuste

Deuda viva a 31 diciembre 161.814,00 163.701,97 163.701,97 1,17%
A corto plazo: 16.403,58 5.868,60 5.868,60 -64,22%
A largo plazo: 145.410,42 280.340,56 280.340,56 8,54%
Operación deuda RDL 4/2012 37.391,29 33.473,19 33.473,19 -10,47%
Resto operaciones deuda a largo plazo 108.019,13 124.360,18 124.360,18 15,12%
Anualidades operaciones deuda largo plazo 21.194,82 16.810,81 16.810,81
-20,68%
Cuota total amortización del ppal. 16.362,37 13.705,27 13.705,27 -16,24%
Operación deuda RDL 4/2012 4.673,91 3.110,98 3.110,98 -33,43%
Resto operaciones deuda a largo plazo 11.688,46 10.594,29 10.594,29 -9,36%
Cuota total intereses: 4.832,45 3.105,54 3.105,54 -35,74%
Operación deuda RDL 4/2012 1.869,56 1.877,04 1.877,04 0,40%
Resto operaciones deuda a largo plazo 2.962,89
1.228,50

1.228,50
-58,53%

La principal desviación se produce al prever el Plan de ajuste una cuota de liquidación anual, mientras que la periodicidad de liquidación de los préstamos finalmente ha sido trimestral. Como ya se ha mencionado anteriormente en el periodo anterior se produjo la amortización anticipada del préstamo que el Ayuntamiento había suscrito con la EPEL Innova, como consecuencia de su disolución (Acuerdo de Pleno de 31 de marzo 2014), comunicado a la Base Datos de Entidades Locales, en fecha 26 de junio.

En fecha 29 de agosto se produjo la primera amortización ordinaria de capitales del préstamo del Plan de Ajuste.

Así mismo, el Pleno del Ayuntamiento, en sesión del día 13 de junio de 2014, aprobó la reducción máxima del tipo de interés aplicable a las operaciones de crédito firmadas al amparo del RDL 4/2012, manteniendo los periodos de amortización y de carencia inicialmente pactados. Esta reducción del tipo de interés es de 140 puntos básicos y se hizo efectiva en la liquidación del mes de noviembre de 2014.

Respecto al resto de magnitudes, cabe destacar el hecho explicado en el apartado 2 del informe, al considerar que la modificación del ámbito subjetivo de las entidades consideradas AAPP a efectos de contabilidad nacional determina la inclusión de Innova SA y las Fundaciones relacionadas y el Consorcio del Teatre Bartrina, y que incorporan al grupo una deuda bancaria total a 1/1/2013 de 133,31 millones de euros. En el presente periodo y una vez inscrita la escritura de fusión de RSM SA (Innova SA con Aremsa y Gesfursa) y debidamente actualizada la Base de Datos General de las Entidades Locales, no se han incluido los datos económicos y financieros de esta sociedad, al ser considerada, por su estructura economicofinanciera, como sociedad no financiera. Esto se refleja en los datos de endeudamiento cumplimentados en este 4º trimestre de 2014, ya que la sociedad no incluida, a diferencia de los Informes de los anteriores trimestres (Innova SA), no se incluye la deuda de 112.221,00 miles de euros, cifra a 31/12/2014.

En el BOE de 30 de diciembre de 2014 se publica el RD-ley 17/2014 de 26 de diciembre, de medidas de sostenibilidad financieras de las CCAA y EELL y en su Disposición adicional séptima, regula la modificación de las condiciones financieras de las operaciones de crédito suscritas con cargo al Fondo de liquidez autonómico y con cargo al Fondo para la financiación de los pagos a proveedores 2, aplicables a partir del 1 de enero de 2015:

“El tipo de interés queda fijado para 2015 en el 0% anual hasta el vencimiento del primer periodo de interés de 2016. La base de cálculo de los intereses será actual.
Durante 2015 las Comunidades Autónomas y las Entidades Locales no abonarán vencimientos de principal de operaciones formalizadas en ejercicios anteriores con cargo al Fondo de Financiación a Proveedores 2.
El plazo de las operaciones de endeudamiento afectadas por lo previsto en la letra b) se ampliará un año.”

El Presupuesto aprobado inicialmente por el Pleno del Ayuntamiento en sesión de 20 de enero de 2015, ya incorpora el efecto económico de esta norma.

Además, el Ayuntamiento avala dos operaciones financieras a l/p de dos entes, no clasificados AAPP, tal y como se informa en la aplicación del MHAP correspondiente a la Ejecución Presupuestaria en cada periodo de remisión de la información. Esta deuda avalada asciende a 31 12 2014, a 35.370,44 miles de euros. No se incluye en la remisión al no tratarse de magnitudes presupuestarias.

4. Magnitudes financieras y presupuestarias

Se informa respecto la capacidad y necesidad de financiación de la Corporación. Se aprecia una aumento de la capacidad de financiación respecto a las previsiones del Plan de Ajuste, hecho debido en parte a la incorporación de nuevas sociedades en el perímetro de consolidación y a la vez incorporar éstas un bajo nivel de inversión a la vez que un elevado cashflow.

Magnitudes Financieras y Presupuestarias Datos del Plan ajuste 4 trimestre 2014 Proyección anual estimada Desviación de la estimación anual/plan ajuste

Ahorro bruto 16.488,05 29.985,19 29.985,19 81,86%
Ahorro neto 125,67 16.279,92 16.279,92 12.854,4%
Saldo de operaciones no financieras 16.488,05 20.879,51 20.879,51 26,63%
Ajustes SEC 0,00 847,16 847,16 0,00%
Capacidad o necesidad de financiación 16.488,05 21.726,67 21.726,67 31,77%

5. Conclusiones

De acuerdo con los estados de ejecución y las proyecciones realizadas, El Plan de Ajuste, a fecha 31 de diciembre de 2014, se está ejecutando, en términos agregados, de acuerdo con las previsiones contenidas en el propio Plan.

No se aprecian desviaciones significativas en relación a las medidas adoptadas, si bien en relación al nivel de deuda, se adecua a las previsiones realizadas al considerar la nueva sociedad RSM SA, como no incluida en el perímetro de consolidación como AAPP.

No se cumple con carácter general, de acuerdo con los motivos expuestos, con el plazo de pago a proveedores previsto en el Plan de Ajuste, que era de 60 días, fecha de registro, o 30 días desde fecha reconocimiento de la obligación, situándose a fecha 31/12/2014 en 87,5 días, siendo la condicionalidad de los pagos del CatSalut y la deuda de la Generalitat, lo que ha elevado el PMP del Grupo consolidado por los motivos expuestos con anterioridad y que deberá ser objeto de un Plan de Tesorería de acuerdo con los términos previstos en el apartado 3.1.3 del presente informe.

Este informe, debe ser elevado al Pleno para su conocimiento, de acuerdo con lo previsto en el articulo 10 del RDL 7/2012.
Reus, 29 de enero de 2015

El Interventor general

Baldomero Rovira López”

Atès que l’àmbit subjectiu del RDL 4/2012, únicament contempla el grup Ajuntament, Organismes autònoms dependents de l’Ajuntament i els ens vinculats o dependents de l’ens matriu que realitzin serveis o produeixin bens que no es financen majoritàriament amb ingressos comercials, com ja s’explica en l’informe trimestral lliurat al Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques.

En els mateixos termes, el mateix ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques, admetia que l’ens local matriu, conforme amb la seva capacitat d’autoorganització, adoptés les mesures que estimés oportunes pel reintegrament a les seves comptes de l’import derivat de l’operació d’endeutament atribuït a aquests ens dependents no inclosos en el perímetre de consolidació del Pla d’ajust. Les projeccions pressupostàries d’endeutament es mantenen respecte les del quart trimestre, a l’espera del tancament definitiu i comptabilització definitiva.

Les societats que s’inclouen en aquest subgrup, que alhora van ser objecte d’operació d’endeutament en els termes anteriors i d’acord el RDL 4/2012 i RDL 7/2012 són: Reus Mobilitat i Serveis SA (Amersam), Gupsa i Aremsa. Mitjançant la referida Instrucció de servei d’Intervenció número 6/2012, es va sol·licitar la informació econòmica i financera a aquestes societats, en aquest cas referida al quart trimestre de l’exercici, com a projecció del tancament.

En aquest període d’anàlisi i seguiment del Pla d’Ajust, s’ha comunicat la fusió de les societats Reus Serveis Municipals SA (resultat de la fusió d’Innova SA amb Aremsa i Gesfursa) i Redessa (resultat de la fusió de Redessa amb Gupsa i Tecnoparc SA). Coherent amb l’anàlisi economicafinancera de la societat resultant de la fusió (RSM SA amb un 60,6% d’ingressos de mercat, alhora que superiors al 50% dels costos de producció), en aquest període i com ja s’informa en els primers apartats, RSM SA s’analitza com a deutora dels préstecs de l’Ajuntament (Innova SA i Aremsa).

Així mateix Redessa, en el període anterior a la fusió, no s’incorporava a l’anàlisi, ja que no era titular de préstec del Pla d’Ajust 4/2012. Actualment i amb la fusió amb Gupsa i Tecnoparc SA, és titular del préstec signat per Gupsa i l’Ajuntament de Reus.

Projecció a 31/12/2014 REDESSA (per dades de GUPSA) RSM SA(per dades Innova i Aremsa) Reus Mobilitat i Serveis SA (Amersam)

Resultat exercici (amb interessos Pla ajust) -702.576,48 2.151.516,34 322.698,50
Cash flow (sense interessos Pla ajust) 2.707.506,59 8.779.607,45 1.946.069,06

Quotes Préstec -2.747.373,54 -8.954.934,04 -1.272.582,59
Pla d'ajust RDL 4/2012 (interessos) -50.108,49 -320.866,94 -73.693,05
Pla d'ajust RDL 4/2012 (dev. De capital) -60.373,15 -386.596,08 -88.788,96
Devolució de capital préstecs vigents -2.636.891,90 -8.247.471,02 -1.110.100,58
Saldo -39.866,95 -175.326,59 673.486,47

Deute pendent total (inclou RDL 4/2012) 47.179.565,94 119.220.240,31 15.520.924,91
A curt 3.463.231,10 44.417.540,15 1.311.100,79
A llarg 43.716.334,84 74.802.700,16 14.209.824,12

De la informació del tancament provisional inclosa en l’anterior quadre, podem concloure, que l’empresa Reus Mobilitat i Serveis SA (Amersam) presenta un equilibri econòmic i financer en termes d’estabilitat.

En els casos de Redesssa i RSM SA, aquestes empreses haurien de portar a terme mesures suplementàries d’ajust i/o realització d’actius per tal de presentar capacitat de finançament en termes SEC al tancament de l’exercici.

Cal informar que les previsions en el cas de Redessa (divisió Gupsa), incorporen una subvenció a l’explotació de 281.100,00€,sense consignació pressupostària per part de l’Ajuntament i per tant cal procedir a practicar un ajust, per operacions internes de -281.100,00€, això és, incrementant, a efectes d’estabilitat pressupostària, la necessitat de finançament de la societat per aquest import.

Aquesta informació s’eleva al Ple per al seu coneixement i efectes oportuns, d’acord amb el previst en l’article 10 del RDL 7/2012.

Reus, el dia 16 de febrer de 2015.

L’Interventor general

Baldomero Rovira López”

7. Unitat d'Inspecció d'Hisenda i Defensa Jurídica. Compliment de la Sentència de data 02/10/2014 dictada per la Sala Contenciosa Administrativa, Secció Primera, del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, en el recurs ordinari núm. 171/2010, promogut per la societat TELEFONICA MOVILES ESPAÑA, S.A. contra la Ordenança fiscal número 23, reguladora de la Taxa per aprofitament especial o utilització privativa del domini públic municipal a favor d’empreses explotadores de serveis de telefonia mòbil

S’acorda:
Primer. Executar la Sentència dictada per la Secció Primera de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, de data 2 d’octubre de 2014, en el recurs contenciós administratiu núm. 171/2010, en els seus termes, anul·lant i deixant sense efecte: L'últim incís de l'apartat 2 de l'article 2; l'apartat 1 de l'article 3; i l'article 6, tots de l'Ordenança Fiscal núm. 23 reguladora de la Taxa per utilització privativa o aprofitament especial del domini públic municipal a favor d'empreses explotadores de serveis de telefonia mòbil.
Segon. Declarar inaplicable i sense efectes en la seva integritat l'Ordenança Fiscal núm. 23 reguladora de la Taxa per utilització privativa o aprofitament especial del domini públic municipal a favor d'empreses explotadores de serveis de telefonia mòbil per haver-se anul·lat i deixat sense efecte l’article 6, relatiu a la quota tributaria, atesa la impossibilitat material de determinar cap tipus de quota tributària a l'empara de la mateixa.
Tercer. Donar trasllat del present acord i dels successius que s'adoptin en execució de la sentència als òrgans judicials i administratius que correspongui i a la demandant.

SERVEIS DE TERRITORI I URBANISME

8. Gestió Urbanística. Aprovació provisional del Pla especial urbanístic del Centre d'estudis superiors d'aviació

S’acorda:

Primer. Aprovar provisionalment el Pla especial urbanístic del Centre d'estudis superiors d'aviació, presentat per Fundació Rego (CESDA-Centre d'Estudis Superiors d'Aviació), així com la memòria ambiental que s'hi inclou i resta de documentació que el conforma.

Segon. Sol·licitar de nou informe als organismes sectorials afectats en relació al nou vial d'accés.

Tercer. Elevar-ho a la Generalitat de Catalunya als efectes de la seva aprovació definitiva.

MOCIONS DELS GRUPS MUNICIPALS

9. Moció del PSC-PM, per l’eliminació de les polítiques excloents cap als infants sense recursos de Reus
Sotmesa la proposta a votació és rebutjada.

10. Moció del PSC-PM, amb relació a les llistes d’espera de l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus

S’acorda:

Primer. Atès que el Departament de Salut ha fet públics els temps d'espera de proves diagnòstiques i procediments quirúrgiques en temps de garantia. Es commina l’ajuntament de Reus com a propietari del Hospital Universitari Sant Joan de Reus perquè:

a) Faci públic tant la llista d’espera, com el temps d’espera, de tots els procediments quirúrgics, les proves diagnòstiques i visites de consulta externa per especialitats, que es fan a l’hospital.

b) Es prenguin les mesures necessàries perquè s’incrementin els recursos humans i materials per tal de reduir, a un temps inferior a 6 mesos, l'accés a qualsevol tipus de procediment quirúrgic, prova diagnóstica i consulta externa.

c) S’ampliï el procediment anomenat diagnòstic ràpid del càncer a tots els tipus de càncer i no només a aquells que determina actualment el Servei Català de la Salut, com per exemple el càncer de colon.

Segon. El Ple de la corporació insta al CatSalut perquè doti econòmicament de manera adequada i permanent a l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus, tenint en compte la seva referència territorial en oncologia, fet que li permetria reduir de manera substancial les llistes d’espera quirúrgiques, així com el temps d’espera dels seus usuaris.

11. Moció del PSC-PM, pel compliment de l’acord de sancionar els bancs que tinguin pisos buits des de més de dos anys

Es desestima la moció pel vot de qualitat del senyor alcalde.

12. Moció d’ARA REUS, perquè la ciutat de Reus desenvolupi una estratègia per esdevenir ciutat capdavantera en resiliència urbana

S’acorda:

Que l'Ajuntament de Reus fomenti la creació d’una entitat o departament determinat dins l’administració municipal perquè dirigeixi les accions de coordinació entre tots els departaments i actors involucrats en millorar la resiliència davant les crisis i la minimització de riscos perquè aquestes crisis no afectin el normal funcionament de la ciutat.

13. Moció d’ARA REUS, per fer efectius els incentius per a la rehabilitació de la vivenda antiga a Reus i les inspeccions tècniques d’edificis

S’acorda:

Primer. Impulsar i promoure una revisió de l’estat actual de les inspeccions tècniques d’edificis a la ciutat de Reus.

Segon. Promoure la rehabilitació d’edificis i habitatges edificats fins al 1920.

Tercer. Fer efectiva la concessió d’ajuts a les reformes dels edificis del centre urbà i eixamples antics, i ampliar aquestes subvencions a tot el marc geogràfic de la ciutat.

Quart. Tancar convenis de col·laboració amb el col·legi d’arquitectes i amb la cambra de la propietat urbana per coordinar les diferents accions a emprendre.

14. Moció de la CUP, per a la unificació de les llistes d’espera a l’Hospital Sant Joan de Reus

Sotmesa la proposta a votació és rebutjada.

15. Moció de la CUP, per a fomentar mesures d’estalvi energètic

S’acorda:

Primer. Que l'Ajuntament de Reus impulsi un pla d’acció per tal de fomentar l’eficiència energètica i el consum responsable, a partir de l’experiència del treball que ja s’està realitzant, adreçat a tota la ciutadania.

Segon. Que en aquest pla no sols es tingui en compti l’eficiència energètica, sinó també les diferents tipologies d’origen energètic tot fomentant les energies renovables.

Tercer. Que aquest pla no sols tingui un caràcter formatiu i/o informatiu, sinó que també adopti mesures concretes, com ara incentius econòmics, per promoure l’eficiència energètica.

Quart. Que l’Ajuntament de Reus sigui el primer beneficiari d’aquest programa tot realitzant auditories energètiques en les seves dependències municipals i impulsant un Pla d’Eficiència Energètica intern que permeti l’estalvi econòmic i aposti per un nou model de consum energètic basat en la sobirania i les energies netes.

Cinquè. Instar al Parlament de Catalunya que promogui les lleis necessàries per a les companyies de serveis perquè obliguin a aquestes a aplicar les seves tarifes amb els fixos i mínims i que siguin equitatius a la base dels consums de l’usuari.

16. Moció de la CUP, per a recuperar el Pla Educatiu de Ciutat

S’acorda:

Primer. Que l'Ajuntament de Reus dissenyi un procés participatiu per a redactar un Pla Educatiu de Ciutat, tenint en compte el procés que ja es va realitzar a la ciutat com els exemples d’altres municipis de característiques similars al nostre.

Segon. Que un cop aquest sigui redactat compti amb el consens de la comunitat educativa que hi hagi de participar.

Tercer. Debat i aprovació –si s’escau– pel Ple d’aquest procés participatiu per a la redacció del Pla Educatiu de Ciutat.

Assumptes sobrevinguts

No n’hi ha

Precs i preguntes

El secretari general

Jaume Renyer Alimbau

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.