Notes de premsa

Una trentena d’experts debaten nous models i instruments per impulsar la transferència de coneixement al teixit productiu a Catalunya al congrés TECNIO celebrat a Reus

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dimarts, 11/11/2025
Congrés TECNIO Reus
Congrés TECNIO Reus

Una trentena de representants del món empresarial, investigador i institucional han debatut avui al IV Congrés TECNIO celebrat a Reus quin model de col·laboració entre la ciència i l'empresa necessita Catalunya. Més de 200 professionals han assistit a la quarta edició del Congrés TECNIO, l’esdeveniment anual de referència en transferència tecnològica que reuneix els principals actors de l’ecosistema català de recerca, desenvolupament i innovació (R+D+i). Impulsat per l’Associació TECNIO i amb el suport d’ACCIÓ, enguany s’ha celebrat a firaReus Events, al Parc Tecnològic i d’Innovació Tecnoparc de Reus, amb la col·laboració de la Universitat Rovira i Virgili, l’Ajuntament de Reus i REDESSA.

El Congrés TECNIO 2025 ha posat el focus en enfortir la connexió entre la recerca i el teixit productiu per generar més valor i competitivitat. Experts com Ercilia Garcia, vicerectora de Transferència de Coneixement de la URV; Xavi López, director general d’Eurecat; Mario Basora, president de la Cambra de Comerç de Reus; o Rafael González, cap de l’Àrea d’Impuls de la Transferència del Coneixement de la Generalitat de Catalunya, han analitzat com transferir coneixement i tecnologia cap a les empreses perquè puguin innovar de manera més eficient.

La jornada s’ha inaugurat amb la benvinguda institucional de Sandra Guaita, alcaldessa de Reus; Josep Pallarès, rector de la URV; Maria del Mar Giné, directora dels Serveis Territorials d’Empresa i Treball a Tarragona; i Santiago Royo, president de l’Associació TECNIO. La ponència inaugural ha anat a càrrec d’Oriol Alcoba, director d’Innovació i Transferència de Coneixement d’ESADE. La jornada ha conclòs amb les intervencions de Josep Baiges, regidor de Promoció Econòmica, Innovació i Coneixement de l’Ajuntament de Reus i conseller delegat de REDESSA; Raquel Sans, vicepresidenta primera del Parlament de Catalunya; i Santiago Royo, president de l’Associació TECNIO.

De la recerca al mercat 

El congrés TECNIO 2025 ha mostrat com la col·laboració entre grups de recerca TECNIO, coneguts com a agents TECNIO, i empreses genera solucions innovadores que arriben al mercat i aporten valor al teixit productiu català. La trobada també ha mostrat experiències d'èxit en l'àmbit de l'emprenedoria científica de la mà dels seus protagonistes, que han intercanviat impressions i idees sobre emprenedoria, inversió pública i privada i de com els instruments públics i d'ecosistema fan que aquestes empreses siguin més competitives.

L’Associació TECNIO, que representa una setantena de grups de recerca universitaris i de centres de recerca CERCA i CSIC acreditats per l’Agència de la Competitivitat de l’Empresa de Catalunya (ACCIÓ) amb el segell TECNIO, ha posat de relleu el paper d’aquests grups de recerca TECNIO, coneguts com a agents TECNIO. Els agents TECNIO han generat 359 milions d’euros en ingressos totals en projectes d’R+D amb empreses en els darrers cinc anys (2020-2024), 216 dels quals corresponen a projectes competitius col·laboratius i 143 a contractes directes amb empreses. Actualment, hi ha actives 80 spin-offs creades a partir de tecnologies procedents d’agents TECNIO. Aquestes xifres confirmen que els agents TECNIO són clau en la transformació el coneixement científic en innovació per al teixit empresarial català, espanyol i internacional. 

Sandra Guaita, alcaldessa de Reus: “Acollir el Congrés TECNIO és una manera de reafirmar el compromís de la ciutat amb la recerca, la innovació i la transferència de coneixement. Precisament, la distinció de Reus com a Ciutat de Ciència i Innovació ens posiciona com a referent en aquest àmbit. El Parc Tecnològic i d’Innovació del Tecnoparc de Reus, on conviuen empreses tecnològiques, centres de recerca, universitat i  hospital, és un exemple de les possibilitats d’aquesta connexió que genera sinergies que contribueixen al progrés real del territori".

Santiago Royo, president de l’Associació TECNIO: “Des de l’Associació TECNIO estem molt satisfets amb l’acollida del Congrés TECNIO a la ciutat de Reus i amb el suport que hem rebut per part de totes les institucions i actors del territori. En aquesta edició ha quedat palès que els grups de recerca TECNIO, coneguts com a agents TECNIO, són un motor clau per impulsar el desenvolupament tecnològic al Camp de Tarragona i a tot Catalunya. Des de l’Associació TECNIO continuarem treballant per enfortir la transferència de coneixement, és a dir, que els resultats de la investigació arribin a les empreses perquè puguin ser més competitives”.

Josep Pallarés, rector de la URV: ”La transferència del coneixement i la recerca és un dels pilars fonamentals de la Universitat Rovira i Virgili i, de fet, ja fa anys que dóna fruits. En són exemples els casos d’èxit presentats en aquest congrés, les aliances dels centres de recerca de la URV amb el segell TECNIO amb empreses, o les spin-off sorgides de la nostra universitat. Congressos com aquest són clau per desenvolupar i optimitzar la connexió entre la molta recerca de qualitat que es fa al territori i el seu teixit productiu, tot en benefici del progrés de la nostra societat.”

Reus, referent en dinamització econòmica i tecnològica al sud de Catalunya

El Congrés TECNIO 2025 s’ha celebrat en moment clau per a Reus, que ha estat recentment reconeguda pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats com a Ciutat de Ciència i Innovació. Aquesta distinció fa valdre el compromís de la ciutat amb el desenvolupament tecnològic, la recerca aplicada i la col·laboració entre administració, empresa i centres de coneixement. 

Aquest impuls innovador s’emmarca en un territori, el Camp de Tarragona, amb un ecosistema de recerca i empresa molt actiu, amb casos d’èxit de transferència tecnològica amb agents TECNIO que demostren com la investigació pot transformar-se en solucions empresarials innovadores i sostenibles al Camp de Tarragona. 

Casos d’èxit en innovació col·laborativa i emprenedoria científica 

El congrés TECNIO 2025 ha acollit exemples d’innovació col·laborativa entre grups de recerca del Camp de Tarragona i empreses catalanes. La Dra. Begoña Muguerza, investigadora del centre TecnATox i el Dr. Francesc Medina, director del centre AMIC, tots dos de la URV, han exposat casos d'innovació col·laborativa amb els portaveus dels laboratoris Ordesa i Sorigué, respectivament. El Dr. Simó Alegre, director de Desenvolupament de la Recerca i la Innovació de l’IRTA, ha compartit la història de creació i implementació del segell de benestar animal Welfair juntament amb David Fernández, director de Benestar Animal a OCA Global. 

El Dr. Julio Lloret, director científic i cofundador de Jolt Solutions, spin-off sorgida de l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), i Dr. Eric Navarrete, director tecnològic i cofundador de NanoChronia, empresa derivada del grup de recerca TecnATox de la URV, han compartit les seves experiències en emprenedoria científica. 

El congrés ha ofert espais de networking i trobades B2B que han facilitat el contacte directe entre investigadors, empreses i inversors. La jornada ha coincidit també amb el 25è aniversari de la Fundació URV, una entitat pionera en la connexió entre la universitat i la societat, i amb el recent reconeixement de Reus com a Ciutat de Ciència i Innovació per reconeguda pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats.

 

Congrés TECNIO Reus
Congrés TECNIO Reus
Fitxers relacionats:

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.