Notes de premsa

Balanç del primer any del Servei d’Habitatge: compra, promoció i planificació de més habitatge assequible i atenció a la vulnerabilitat

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dijous, 4/12/2025
Anabel Martínez

El Servei d'Habitatge de l'Ajuntament de Reus compleix un any de la seva posada en funcionament plenament orientat als objectius pels quals es va crear: superar l’abast de l'Oficina d'Habitatge i avançar amb la priorització de nous instruments orientats a la planificació, la promoció i l'adquisició d’habitatge. Si l'oficina es va convertir en un servei de referència en relació a l’atenció a la ciutadania, la gestió dels ajuts i la gestió del parc d’habitatge públic, el nou Servei d'Habitatge consolida aquests serveis i està fent una aposta per les polítiques estructurals i estratègiques per contribuir a garantir el dret a l'habitatge al conjunt de la població.

En aquest sentit, el servei municipal treballa en cinc àmbits d'actuació: l'accés a l'habitatge, la gestió del parc públic d'habitatges, la rehabilitació, l'oficina d'atenció en matèria d'habitatge i l'exclusió residencial.

La posada en marxa del Servei d’Habitatge ha implicat una reformulació organitzativa, de recursos i de transversalitat amb altres àrees de l’Ajuntament. Aquest avanç comporta incloure i donar èmfasi als instruments, no només als serveis; i, en conseqüència, potenciar totes les eines que permeten, a més de donar una resposta a curt termini a la ciutadania, estudiar, analitzar i proposar estratègies amb una visió a llarg termini.

L’increment de l’oferta d’habitatge assequible públic, el manteniment del parc públic municipal i la compra i rehabilitació d'habitatges per la via de tanteig i retracte són exemples de les línies de treball que s'han portat a terme durant aquest primer any.

Adquisició d'habitatge
El 2025 s’han adquirit, via tanteig i retracte, tres habitatges, en els quals entre la compra i l’adequació s’ha invertit més de 175.000 euros, 50.000 dels quals s’han rebut via subvenció de la Diputació de Tarragona del Pla ImpulsDipta. També s’està gestionant la compra de tres habitatges més, els quals suposarà una inversió de 240.000 euros aproximadament, que es preveu realitzar durant el primer trimestre de 2026.

Promocions d'habitatge amb protecció oficial
Actualment estan en marxa les obres de dues promocions per incrementar el parc d’habitatge protegit destinat a lloguer assequible amb la construcció de 192 habitatges: 132 habitatges de la promoció de Mas Iglesias i 48 de la Riera

  • La promoció de Mas Iglesias, ubicada al carrer Jaume Vidal i Alcover, 24, estarà formada per 132 habitatges de protecció oficial en règim de lloguer. La promoció és possible gràcies a la col·laboració publicoprivada mitjançant la constitució d’un dret de superfície adjudicat per REDESSA, per un termini de 75 anys. La construcció, promoció i gestió dels habitatges, anirà a càrrec de l’adjudicatària, Llogueralia Reus, (UTE formada per Construcciones Rubau, SA i Sogeviso) i que invertirà 17.377.708 euros en la construcció de l’edifici. L’empresa adjudicatària compta amb un ajut Next Generation per la construcció d’habitatges de lloguer social en edificis energèticament eficients per un import de 3.427.425 euros.
  • Els habitatges de la Riera ubicats a la Riera d’Aragó es desenvolupen conjuntament amb l’aparcament públic, l’equipament municipal i l’espai públic d’aquesta mateixa àrea. Els habitatges protegits en règim de lloguer es desenvolupen en un conjunt format per 3 blocs amb un total de 60 habitatges. 2 dels blocs amb 48 habitatges son de promoció municipal i estaran gestionats per Redessa; i el tercer bloc de 12 habitatges és de promoció i gestió privada. L’Ajuntament compta amb un ajut Next Generation per la construcció d’habitatges destinats a lloguer social en edificis energèticament eficients, amb un import de 2.091.165,00 euros.

Ampliació del parc d'habitatge assequible
El Servei d'Habitatge treballa de manera transversal amb altres departaments municipals per incrementar l’oferta d’habitatge públic a través del procediment que va aprovar la Generalitat de Catalunya per a la inscripció de sòl a la Reserva Pública de Solars per l’any 2025, Pla 50.000 habitatges. La Reserva Pública de Solars és un mecanisme de concreció dels solars que es destinaran a incrementar l’oferta d’habitatge públic.

Col·laboració amb entitats socials
Per ampliar el parc públic d’habitatge es té conveni amb ttres fundacions sense ànim de lucre que compren habitatges per posar-los a disposició de l’ajuntament, aquestes són Resilis, Habitat3 i Llars Familars. Resilis ha posat a disposició de l’ajuntament 5 habitatges; Habitat3, 13; i Llars Familiars, 4.

Projectes de rehabilitació
La contractació del nou arquitecte ha fet possible que des del Servei d’Habitatge es lideri l’ERRP Barri Fortuny i es faci el seguiment de l’execució de les obres per complir els terminis i rebre la subvenció NextGeneration. Amb la gestió de la subvenció dels ajuts es millorarà l’eficiència energètica i cohesió social de 9 comunitats i 80 habitatges al Barri Fortuny.

Ajuts a la rehabilitació
La creació del Servei d’Habitatge i l’ampliació de les dependències destinades al servei han permès incorporar l'Oficina de Rehabilitació de Reus i Baix Camp i donar un servei integral a la ciutadania. En relació a la convocatòria 2025 de subvencions per obres d'arranjament a l'interior dels habitatges per a les persones grans s’han fet 139 atencions presencials o telefòniques, i s’han tramitat 28 expedients. Pel que fa als ajuts Next Generation per obres de la rehabilitació s’han fet 119 atencions presencials o telefòniques i s’han tramitat 194 expedients.

Manteniment del parc d'habitatges municipal
El servei està treballant en la rehabilitació del parc d’habitatges municipals ja existent en els quals s’invertirà uns 40.000 euros a inicis del 2026.

Habitatge en els plans d'intervenció integral
També s’està participant activament en el projecte de Reus a la Llei de barris per transformar els barris del sud; i que ha de contribuir a millorar les condicions de vida i garantir l’accés equitatiu a serveis bàsics i habitatges dignes, empoderar les comunitats amb participació activa i corresponsabilitat.

Gestió de la borsa
El servei municipal d'habitatge s'encarrega de la gestió de la Borsa d’Habitatge de Lloguer de Reus, la qual integra tots els programes de lloguer social de l’Ajuntament de Reus. Està destinada a facilitar l’accés a un habitatge de lloguer digne i assequible a la ciutadania. A data 15 de novembre de 2025, es gestionen a la Borsa d'Habitatge de Lloguer de Reus un total de 335 habitatges de lloguer que permet un allotjament digne a 771 persones.

Els joves, prioritat
L’Ajuntament de Reus ha iniciat una campanya informativa per fer una crida a les persones joves de Reus de menys de 35 anys a inscriure’s al Registre de Sol·licitants d’Habitatge amb Protecció Oficial de Catalunya, requisit indispensable per poder participar a un sorteig d’adjudicació d’un habitatge públic. L’Ajuntament ha inicia aquesta campanya amb la vista posada a la finalització de les obres i l’inici del procediment d’adjudicació dels habitatges de la promocions de Mas Iglesias i la Riera; el 35% dels quals es reserva per al col·lectiu de joves.

Gestió d’ajuts al lloguer
El Servei d'Habitatge continua sent un servei de referència i en una font de recursos i de serveis per a la ciutadania de Reus en qüestions relacionades amb l’habitatge. El servei fa un esforç important en l’atenció i la gestió de les sol·licituds d’ajuts per tal de donar una millor resposta a les necessitats d’habitatge de la ciutadania. Durant l'any 2024 s'han gestionat 3,9 milions en les diferents convocatòries d'ajudes; mentre que el 2025 l'import gestionat ha estat de 4,9 milions d'euros.

Reallotjament d’emergència
El treball transversal del nou Servei d'Habitatge permet actuar de manera coordinada amb els Serveis Socials municipals per atendre casos de vulnerabilitat residencial. Un dels recursos que  tramiten els  Serveis Socials és la mesa d’emergència, a la qual les persones en risc d’exclusió residencial per trobar-se en situacions de vulnerabilitat i d’emergència econòmica i social poden sol·licitar el reallotjament. Durant els 10 primers mesos de 2025, l’Ajuntament ha gestionat 56 casos nous; se n’han resolt favorablement 26; s’han signat 13 contracte; i 23 resolts favorablement estan pendents d’adjudicació (cal tenir en compte que alguns dels casos van ser iniciat l’any anterior).

Desnonaments
Els Serveis Socials intervenen en els processos de desnonament a petició de la Justícia o de la ciutadania afectada. L’objectiu és que les unitats familiars que es troben en risc d'exclusió residencial rebin suport i acompanyament en els procés de desnonament, així com que se'ls  puguin tramitar els informes necessaris per acreditar la seva situació social i vulnerabilitat residencial i  els recursos de reallotjament alternatius als que puguin tenir dret. Durant aquest any 2025 s’ha acompanyat a 194 unitats familiars amb ordre de llançament. D'aquestes unitats familiars 45 han resolt la seva situació d'exclusió residencial per mitjà d'una solució residencial alternativa,  en 133 unitats familiars s'ha aconseguit la prorroga judicial del llançament i aquestes han pogut romandre al seu habitatge mentre no es resol la situació habitacional,  i, malauradament, a 16 unitats familiars  s'ha executat l'ordre de llançament, essent en alguns casos necessari una intervenció d'urgència.

Atenció a la ciutadania
El canvi d’ubicació del Servei d'Habitatge també ha permès l’obertura del punt d’atenció sense cita prèvia al matí, i que dos dies a la setmana Serveis Socials Habitatge treballi des del Servei d’Habitatge fet que facilita la comunicació i millora la coordinació de programes.

Anabel Martínez
Fitxers relacionats:

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.