Notes de premsa

Deu centres escolars de la ciutat han treballat aquest curs amb Plans d’Entorn que impliquen la ciutadania en l’educació

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dimarts, 20/06/2006

mençar el curs 2004/05 com un pla pilot al CEIP Pompeu Fabra, i aquest curs 2005/06 l’experiència s’ha estès a deu centres de la ciutat, de 0 a 3 anys, d’infantil i primària i de secundària. El Pla d’Entorn, un projecte de col·laboració institucional per millorar l’educació amb la corresponsabilitat dels agents del territori i per potenciar la participació ciutadana en aquesta tasca, ha arribat a prop de 2.600 alumnes.

Aquest dimarts, 20 de juny, a les 19:30h, al claustre de l’Institut Salvador Vilaseca, es farà l’acte de cloenda del curs. Serà alhora un reconeixement a totes les persones que, com a representants d’entitats, centres educatius, regidories, institucions, etc... han participat en els Plans d’Entorn. La tinenta d’alcalde d’Educació i Família, Empar Pont, atendrà els mitjans a les 19:15h al mateix claustre.
El Pla amplia el concepte d’escola i defineix l’educació a partir de tres àmbits: l’educació formal o reglada, l’educació no formal (les activitats extraescolars, de lleure i de vacances) i l’educació informal (formació de pares i mares i sensibilització de la comunitat).
Accions realitzades durant el curs 2005/06
Durant el curs 2005/06 s’han realitzat diverses accions de suport a l’educació formal o reglada a través dels Plans d’Entorn: des d’activitats extraescolars i complementàries, activitats d’estiu i casals lingüístics, estudi assistit, tallers de famílies que fomentaven la relació entre famílies d’origen estranger i la resta de famílies del centre, programes d’atenció integrals als menors i a les famílies, educadors de reforç per a l’aprenentatge socials, fins a activitats d’oci i formatives amb la participació d’entitats, centres educatius i institucions:
Tallers de Famílies
Han estat uns espais per facilitar la interrelació entre les famílies d’origen estranger i la resta de famílies del centre, mitjançant una tasca compartida de caire lúdic i de temàtiques diverses: informàtica, cuina, teatre, coneixement del centre, de l’entorn, etc., on es tractaven punts d’interès comuns per afavorir la comunicació oral en llengua catalana dels pares i de les mares assistents. Es tractava de crear un marc de convivència on, a partir de la participació en una activitat interessant per a ells, tinguessin l’ocasió de conèixer-se, comunicar-se i compartir experiències i afinitats.
Projecte d’Atenció integral als menors i a les famílies
Aquesta és una acció que desenvolupen educadors i educadores socials, dels Serveis Socials municipals, als centres educatius. Ofereixen orientació i suport a la família i a l’escola en aquest procés aportant una visió global de la comunitat a la que pertanyen, intervenint en la prevenció de situacions de desavantatge social i donant suport als infants, joves i les seves famílies. Es tracta doncs d’incidir sobre problemàtiques com ara que alguns alumnes presenten un baix nivell acadèmic, dificultats de relació amb l’entorn, trastorns emocionals causats per situacions complexes, absència de referents prou vàlids i definits, i trastorns psiquiàtrics, en alguns casos sense diagnosticar.
Activitats extraescolars i complementàries
Al CEIP Pompeu (en conveni amb entitats) s’han fet activitats com ara:
La ludoteca coordinada per l’Agrupament d’Escoltes i Guies Montsant- Verge del Cim.
El taller de ràdio amb l’Associació Punt 6 Camp
Activitats esportives a través del programes «Esport a l’escola», «Probàsquet», i Campionats escolars de tennis-taula de la Regidoria de l’Esport i de Consell Esportiu del Baix Camp i una trobada Internacional del 12 al 15 de juny a França.
A l’escola Sant Pau s’han fet les activitats següents:
El taller La Volta al Món (Pla Immigració del Consell Comarcal del Baix Camp)
Una monitora de suport de teatre
Estudi assistit per alumnes dels centres d’educació infantil i primària i dels instituts
S’organitzen activitats de suport a la tasca escolar fora de l’horari lectiu per proporcionar a l’alumnat que pugui tenir alguna dificultat (ja sigui curricular o de habilitats socials) unes condicions d’estudi adequades, fora del marc escolar. Es tracta doncs de reforçar els hàbits escolars i desenvolupar tècniques d’estudi, ajudar a l’alumnat perquè desenvolupi actituds positives per a l’aprenentatge com ara l’ús de la biblioteca, aprofitament de les TIC, etc., afavorir la integració de l’alumnat nouvingut en l’àmbit escolar amb activitats lúdiques, joc cooperatiu…
Aprenentatge social
Aquest és un programa destinat a alumnes de primer i segon d’ESO que necessiten atenció individualitzada. En alguns casos, aquesta alumnes presenten problemàtiques socials i tenen dificultats per seguir els estudis, problemes d’adaptació al centre i a les normes de convivència.
En aquest camp, s’emmarquen els dos tallers de Circ i de Cura de cavalls que s’han programat aquest curs. Amb ells, els alumnes han aconseguit sentir-se capaços de desenvolupar el currículum escolar des d’una vessant més participativa, amb metodologies adaptades a les seves necessitats; participar en espais que evitin la frustració i el ressentiment que, aquesta mena d’alumnes, acumulen al sentir-se al marge del ritme ordinari; tenir espais de relació més propera amb el professorat, que contribueixi a una comunicació més fluida i amb la qual els alumnes se sentin més segurs, etc...
Activitats d’estiu i casals lingüístics d’estiu
Aquestes activitats van adreçades a l’alumnat de cicle superior d’educació Primària i d’educació Secundària Obligatòria que s’incorpora al sistema educatiu en període de vacances escolars sense conèixer la llengua catalana. Es tracta, doncs, d’integrar l’alumnat nouvingut el darrer trimestre de curs escolar a activitats de lleure durant l’estiu, amb l’objectiu d’usar la llengua catalana com a llengua d’interrelació entre tots els nois i noies assistents.
Activitats d’oci i formatives
En aquest camp, s’emmarquen accions com ara l’aula d’informàtica o el Conta contes per Sant Jordi, el taller d’esmorzars saludables, les taules de cultiu, etc...
Els agents implicats
Un del principis del Pla és la participació ciutadana, que es concreta amb la participació de les entitats i associacions que permet un enriquiment comú i millora la capacitat educativa de l’entorn. Els centres educatius surten de les aules per relacionar-se amb les famílies, les entitats i las associacions del barri, però també, a la vegada, obren les portes i esdevenen escenari de l’activitat social, cultural i cívica que es genera el seu voltant.
Les entitats que s’han afegit al Pla d’Entorn són:
AMPA: Eduard Toda, Sant Bernat Calbó, Pompeu Fabra, Salvador Vilaseca Josep Tapiró, Sant Pau.
Associacions: Associació de Veïns Pau Casals, Associació de dones “Dolors Vives”, Associació Cibercat, Coordinadora d’esplais i escoltes de Reus (CEER), Associació punt 6 camp, AEG MD Montsant- V del Cim Esplai fem-nos Amics, Associació de Gent Gran de Reus. L’Esplai( La Caixa)
Regidories: Esport, Pla d’immigració, Serveis Socials , Salut Pública, IMFE- Mas Carandell, Via Pública, Cultura, Relacions Cíviques, Turisme i Comerç.
Institucions: Casal de la Gent Gran de la Riera Aragó Dep. de Benestar i Família, CNL, Consell Esportiu del Baix Camp, Fundació La Caixa L’Esplai Parc de Sant Jordi, Pla d’Immigració Consell Comarcal del Baix Camp.
Escoles amb Pla d’Entorn
Educació Infantil 0-3: 369 alunnes
Llar d’infants A. Cuadrada (68 al.)
Llar d’infants El Roser (156 al.)
Escola bressol Municipal La Ginesta (41 al.)
Escola bressol Municipal Montsant (41 al.)

Educació Infantil i Primària: 1407 alumnes
CEIP Pompeu Fabra (254 al.)
Col·legi Sant Pau (281 al.)
CEIP Eduard Toda (593 al.)
CEIP Sant Bernat Calbó (279 al.)

Educació Secundària: 817alumnes
IES Salvador Vilaseca (445 al.)
IES Josep Tapiró (372 al.)

Total: 2.593 alumnes

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.