Notes de premsa

El CNL de l’Àrea de Reus visita 100 establiments regentats per població estrangera

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dimecres, 19/01/2022
Un dels comerços visitats

El Centre de Normalització Lingüística de l’Àrea de Reus (CNL) ha visitat, entre setembre i desembre, 100 establiments de la ciutat regentats per població d’origen estranger.

L’objectiu de les visites, que s’han dut a terme en col·laboració amb la Regidoria d’Empresa i Ocupació, era donar a conèixer els serveis del CNL, com els cursos de català i el servei d'assessorament lingüístic, però també sensibilitzar els comerços que atendre la clientela en català és un indicador de qualitat.

Entre altre material, en les visites s’ha distribuït el fullet A Reus, el català al comerç!, en català, castellà, xinès, àrab i urdú, que ha estat elaborat per la Secretaria de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística. Aquest mes de gener, la Regidoria d’Empresa i Ocupació enviarà el mateix fullet a la resta d’establiments regentats per població estrangera que no s’han visitat: uns 300.

En els 100 comerços que s’han visitat els propietaris provenen, sobretot, de la Xina (31 %), el Magreb (21 %) i el Pakistan (18 %). Gairebé el 30 % dels negocis són d'alimentació, seguits dels dedicats a la restauració i a l'equipament de la llar, que representen un 22 i un 20 % del total, respectivament.

S’ha detectat que 7 de cada 10 establiments compleixen la Llei de política lingüística en matèria de retolació, ja que el rètol principal és en català, a més d’altres llengües en alguns casos. Pel que fa a l’ús oral del català, la dada no és tan positiva ja que gairebé 7 de cada 10 comerciants no saben parlar en català. Tot i amb això, el CNL recorda als catalanoparlants que és bo que, d’entrada, s’adrecin en català en aquest tipus de comerç perquè  un 30% sí que els podrà atendre en la llengua pròpia de Catalunya, i la resta rebrà un estímul per formar-se.

Amb aquests resultats, el pròxim pas del Centre de Normalització Lingüística serà posar en marxa el projecte “Comerços aprenents”, amb l'objectiu de facilitar al màxim l'aprenentatge i l'ús de la llengua catalana en l'atenció al públic del comerç local.

Aquest projecte pioner, que ja s’ha posat en pràctica en altres localitats catalanes, consisteix en 10 visites presencials d’un tècnic o tècnica de normalització lingüística al lloc de treball de les persones que regenten establiments comercials i que responen a un perfil similar: tenen pocs coneixements de la llengua catalana i poques opcions per fer un curs, a causa del seu horari laboral.

A Reus, el projecte es posarà en marxa el mes vinent. De fet, dels 100 comerços visitats una trentena té interès a participar-hi.

Tota aquesta feina de dinamització de l’ús de la llengua està emmarcada en el Pla Ofercat Reus, que s’ha de desenvolupar els pròxims anys per fer augmentar l’ús del català al comerç de la ciutat. El Pla Ofercat s’ha dissenyat tenint en compte els resultats de l’estudi Ofercat Reus 2019.

Un dels comerços visitats
Fitxers relacionats:

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.