Notes de premsa

El Gaudí Centre i l’Institut Pere Mata incrementen el nombre de visitants durant el 2024

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dimarts, 4/02/2025
Visita teatralitzada Gaudí Centre
Dia Internacional dels Museus 2024 - Reus Promoció Gaudí Centre Pere Mata

Durant tot l’any 2024, l’estratègia comunicativa de Reus Promoció ha anat encaminada a convertir Reus en una destinació de referència de visita obligada en format ‘Day Trip’ -d’un dia de durada- però també com a ciutat d’escapada. En aquest sentit, s’han dut a terme accions promocionals, destacant, per la seva importància, la participació a diferents fires turístiques i especialitzades, promocions en diferents ciutats catalanes i de l’Estat, com poden ser, Fitur a Madrid, BTravel a Barcelona, les modernistes de Terrassa i Canet i les  especialitzades en producte gastronòmic com Madrid Fusión  o l’esdeveniment celebrat a l’hotel Emperador de Madrid, a l’abril, que va comptar amb la presència d’una gran quantitat d’influencers i mitjans de comunicació.

Per a la campanya d’estiu, es va  crear el lema “Tot a Reus”, on es va apostar per visibilitzar l’experiència completa de visita a la ciutat. Es va fer especial èmfasi en la promoció dels productes turístics de patrimoni obert i visitable, cultura tradicional, comerç, gastronomia i serveis. Així mateix, durant el darrer trimestre de l’any es va reforçar l’àmplia oferta cultural amb noves propostes i espais de visita, com ara les visites guiades al Teatre Fortuny i la Ruta de Comerços Històrics.

S’ha continuat treballant per consolidar esdeveniments propis com la Festa Modernista i altres esdeveniments culturals, gastronòmics, esportius i congressuals que han tingut lloc a la ciutat per promocionar-ne els seus atractius i captar nous visitants.

D’aquesta manera, Reus Promoció té actualment, una agenda anual estable d’activitats adreçades a diferents tipus de públics, que inclouen tot el patrimoni que es gestiona i que contribueix a la desestacionalització de la temporada turística. En aquest sentit, la regidora de Projecció de Ciutat, Noemí Llauradó, apunta que “bona part de les accions van encaminades a fer de Reus una destinació amb visitants durant tot l’any, fora dels períodes purament vacacionals, oferint una oferta cultural, gastronòmica i d’oci diversa i complerta”.

Les polítiques de promoció dels atractius turístics de la ciutat, sumades a les accions de coordinació amb els diversos agents vinculats al sector turístic, han contribuït a l’increment de visitants als espais gestionats per l’Agència Reus Promoció.

Un cop analitzades les dades de visitants, s’observa una tendència a l’alça de visitants als principals espais: Gaudí Centre, Institut Pere Mata, i el manteniment dels visitants de l’Estació Enològica i de les diferents rutes turístiques.

Gaudí Centre
Un total de 48.484 persones han visitat el Gaudí Centre l’any 2024, de les quals un 65% són visitants individuals i un 35% visitants en grups. El volum total de visitants representa un increment del 12% respecte l’any 2023.

Per procedències: Reus (6%), Catalunya (20%), resta de l’Estat (22%), internacional (52%), sent el visitant de l’àrea metropolitana de Barcelona, País Valencià i Madrid juntament amb els francesos els més nombrosos.

Analitzant les dades, un total de 31.563 persones han visitat el Gaudí Centre individualment, el que suposa un increment del 14% respecte l’any anterior.

Aquest increment del públic individual ve donat bàsicament per l’augment del visitant de la demarcació de Barcelona (7%) i de Girona (12%). De la resta de l’estat, els visitants provenen majoritàriament del País Valencià (26%) i de la Comunitat de Madrid (6%) i pel que respecta als visitants internacionals, el visitant francès (21%) i alemany (19%). Les puntes de visitants individuals han estat sens dubte els mesos d’estiu, però també durant el període de final de la primavera i a l’inici de la tardor, acomplint la voluntat de ser una eina de desestacionalització turística de la ciutat.

Pel que respecta als grups organitzats, 16.921 persones han visitat l’equipament, a través d’una agència de viatge, grups escolars, associacions o entitats culturals, suposant un  increment del 8%, respecte el 2023, motivat especialment pel creixement dels grups d’agències de viatges i col·lectius de gent gran per compte propi,  provinents de Catalunya  i grups internacionals.

La procedència del visitant en grup és la següent: Reus (9%), Catalunya (27%),  resta de l’Estat (29%), internacional (35%).

Institut Pere Mata
12.049 persones han visitat el Pavelló dels Distingits el 2024, xifra que suposa un 9% d’increment respecte any passat, una dada positiva que consolida l’Institut Pere Mata com l’altre gran espai de turisme cultural de la ciutat.

Per procedència, els visitants es classifiquen de la manera següent: Reus (8%), Catalunya (52%), resta de l’Estat (21%), internacional (19%).

Consultes a l’Oficina de Turisme
Del total de les consultes realitzades a l’Oficina de Turisme, el 70% han estat  presencials, el 20% telefòniques i el 10% telemàtiques.

D’aquestes, el 43% han estat de visitants internacionals, essent els més nombrosos els francesos (41% del total de les consultes), seguits dels visitant alemanys, anglesos i neerlandesos en aquest ordre, el 31% de les consultes han estat de  visitants de l’estat,  el restant 26% de reusencs i visitants catalans.

El principal motiu de consulta ha estat al respecte de l’oferta en turisme cultural. La majoria de consultes han estat sobre les visites guiades i els itineraris per la ciutat de Reus i els seus voltants (36%), seguida de l’àmbit gastronòmic i del vermut (8%). El Gaudí Centre és, de llarg, l’espai que més consultes genera, seguit de l’Institut Pere Mata, la Ruta del Modernisme i la Casa Navàs, pel que respecta als espais patrimonials visitables.

Pel que fa a la tipologia del visitant majoritàriament, han estat, parelles (37%), famílies (32%), d’una edat mitjana de 45-64 anys (51%).

Per conèixer, gaudir i descobrir la ciutat Reus els visitants han cercat primordialment la informació, a la mateixa Oficina de Turisme (58%), a Internet (15%) i per consell de familiars i amics (11%). És destacable que un 5% són persones que tornen per gaudir de nou de la ciutat i del seu patrimoni històric i cultural i comercial.

Durant la consulta a l’Oficina de turisme, un 46% han aprofitat per reservar visites en els diversos llocs d’interès i comprar marxandatge de la botiga del Gaudí Centre (19%).

Des de l’Oficina de Turisme, s’observa que el visitant cada vegada té més coneixement dels recursos turístics de la ciutat, si bé valora molt positivament la informació de primera mà i personalitzada per acabar de conèixer i decidir les seves activitats a realitzar a la ciutat.

Des de l’agència es treballa també per tal  que els visitants puguin gaudir d’activitats en espais que siguin accessibles a tots els nivells, sensorials i cognitius, amb la voluntat de fomentar la inclusió social en totes les visites i activitats.

Visita teatralitzada Gaudí Centre
Dia Internacional dels Museus 2024 - Reus Promoció Gaudí Centre Pere Mata

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.