Notes de premsa

La ciutadania presenta 190 propostes als Pressupostos Participatius

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Divendres, 19/12/2025
Roda de premsa dels Pressupostos Participatius 2025
Cartell Pressupostos Participatius 2025

L’Ajuntament de Reus ha rebut un total de 190 propostes de la ciutadania per millorar la ciutat a través de la quarta edició dels Pressupostos Participatius que la regidoria de Bon Govern, Transparència i Participació va posar en marxa el passat 24 de novembre per tal que la ciutadania de Reus decideixi en quins projectes es destinen 750.000 euros del pressupost municipal d'inversions.

Acabada la fase de proposta, ara s’inicia la fase d’avaluació dels projectes presentats i valoració tècnica. Una comissió tècnica comprovarà que els projectes presentats reuneixin els requisits fixats en les bases del procés.

També es farà una valoració econòmica dels projectes finalistes, on tots els projectes acceptats s’hauran de classificar segons el seu cost aproximat en projectes grans (de 50.000'01 fins a 150.000 euros) i projectes petits (fins a 50.000 euros). En el cas que hi hagi dos projectes o més amb el mateix contingut o similar, aquests podran ser agrupats per tal de facilitar la votació.

Entre altres, els projectes han de complir aquests requisits: que siguin realitzables tècnicament, que no contradiguin els plans vigents, que siguin viables econòmicament, o que no tinguin cost extra de manteniment més enllà de l'ordinari que fa l’Ajuntament.

La selecció de la comissió tècnica s’elevarà a la comissió de seguiment i, una vegada validada, es comunicarà a tots els participants i es publicitarà l’estat del seu projecte a través de la plataforma Reus Participa.

Aquesta etapa es farà fins el 24 de març de 2026.

La comissió tècnica estarà presidida per la regidora de Bon Govern, Transparència i Participació i formada per tècnics municipals de Participació, Alcaldia, Comunicació, Serveis Tècnics, Informàtica, Assessoria Jurídica, Intervenció, Contractació i Secretaria General. La comissió de seguiment estarà formada per quatre representants d’entitats, tres representants de la ciutadania i un tècnic de Participació, i presidida per la regidora de Bon Govern, Transparència i Participació.

L’Ajuntament impulsa aquest nou procés de Pressupostos Participatius per promoure l’enfortiment democràtic, l’empoderament de la ciutadania i la implicació en la vida pública a través de la deliberació, la construcció col·lectiva de propostes i la corresponsabilitat.

Montserrat Flores, regidora de Bon Govern, Transparència i Participació, ha afirmat: "“Amb quatre edicions, els Pressupostos Participatius s’han convertit en un procés de participació  ciutadana arrelat a la ciutat; tanmateix sempre cal posar en valor i agrair la implicació de la ciutadania en la presentació de propostes i, en definitiva, en contribuir a construir una ciutat millor. I, en aquest sentit, les propostes presentades fan visible la sensibilització de la ciutadania amb els canvis i l'evolució de la ciutat, i amb els valors col·lectius amb més impacte entre la ciutadania”.

Properes fases
Les fases següents del procés seran:

  • Preselecció de projectes. Aquesta etapa només s’activarà en el supòsit que s’acceptin per part de la comissió tècnica més de 60 projectes. En aquest cas, s’hi podrà donar suport per pre-seleccionar 20 projectes grans i 40 petits que passaran a l'etapa de votació (si en alguna de les dues categories n’hi ha menys dels indicats, l’altra categoria n’incorporarà més fins arribar al total de 60 projectes pre-seleccionats). Aquesta etapa, en cas de ser activada, es farà entre el 25 de març i el 8 d’abril de 2026.
  • Votació de projectes. Cada persona podrà votar 2 projectes grans i 4 petits. S’escolliran els més votats i que es puguin incloure en la partida econòmica reservada per aquesta edició. Els 2 primers projectes de la categoria de grans i els 9 primers de petits, seran acceptats. Si aquests no esgoten el pressupost, s'incorporaran el tercer gran projecte més votat, i els desè i onzè petits projectes, i així successivament fins que s'esgoti el crèdit, a raó d'un projecte gran i dos de petits. La votació es farà a través de la plataforma https://participa.reus.cat Els Centres Cívics i altres espais municipals comptaran amb ordinadors i acompanyament per facilitar la votació per part de la ciutadania. També hi haurà els punts d’interacció mòbil per donar suport a la votació, en diferents parts de la ciutat. La votació de projectes es podrà fer entre el 9 d’abril i el 8 de maig de 2026.
  • Retorn dels projectes escollits per la ciutadania i execució. Es publicaran els projectes escollits i es comunicarà a les persones impulsores. A partir d’aquest moment, els departaments municipals iniciaran els tràmits per la seva realització. L’etapa es desenvoluparà entre el 8 de maig i el 8 de juny de 2026.
  • Avaluació del procés. Es facilitarà un qüestionari d’avaluació del procés a tots i totes les participants per tal de millorar de cara a futures edicions. També es realitzaran tasques d’avaluació per part de la comissió de seguiment. L’avaluació es farà també entre el 8 de maig i el 8 de juny de 2026.
  • Seguiment de l’execució dels projectes guanyadors. Una vegada obtinguts els projectes guanyadors, es farà un triple seguiment tècnic, amb les persones proposants, i a través de la plataforma digital. Aquesta fase s’allargarà fins a l’execució de tots els projectes.
Roda de premsa dels Pressupostos Participatius 2025
Cartell Pressupostos Participatius 2025

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.