Notes de premsa

La Guàrdia Urbana denuncia 164 patinets i n’immobilitza 73 en una setmana

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dimecres, 14/10/2026
Patinets immobilitzats al dipòsit de vehicles
Campanya de la Guàrdia Urbana de control d'usuaris de bicicletes i patinets

164 usuaris de patinets elèctrics denunciats i 73 vehicles immobilitzats i traslladats al dipòsit municipal. És el resultat de la campanya de control de patinets feta entre el 5 i l’11 d’octubre per la Guàrdia Urbana de Reus en coordinació amb el Servei Català de Trànsit. La campanya coincideix amb la primera setmana de l’entrada en vigor dels canvis del Reglament General de Circulació, amb novetats, entre altres, en l’ús de vehicles de mobilitat personal.

Les principals infraccions detectades per la Guàrdia Urbana aquesta setmana són:

  • No portar cas homologat: 95
  • No disposar d’assegurança: 33
  • No tenir inscrit el VMP al Registre Nacional de Vehicles: 10
  • Circular per la vorera: 9
  • Circular amb auriculars: 9

Durant la campanya la Guàrdia Urbana ha identificat un conductor circulant amb el vehicle de mobilitat personal per la vorera, en sentit contrari amb auriculars, sense casc, sense assegurança ni tenir el vehicle inscrit al registre. El cinemòmetre ha confirmat que el vehicle estava manipulat i que podia arribar a circular a 52km/h enlloc del límit legal de 25. El conductor ha estat denunciat i vehicle, immobilitzat i traslladat amb grua al dipòsit per totes les infraccions.

Què diu la normativa?
A partir de l’1 d’octubre han entrat en vigor els canvis del Reglament General de Circulació. En relació als vehicles de mobilitat personal, les principals novetats són:

  • Edat mínima: 15 anys.
  • Casc obligatori.
  • Prohibit circular per voreres i zones de vianants
  • Obligatori senyalitzar les maniobres amb el braç
  • De nit o amb poca visibilitat, element reflectant visible a 150m
  • Llums enceses 24h (a partir de l'1/10/2027)

Altres obligacions normatives:

  • Velocitat màxima: La velocitat màxima permesa i de fàbrica d'un VMP és de 25 km/h, segons RD 970/2020 (i ratificat en l'actualització del RD 52/2026), que modifica l'Annex II del Reglament General de Vehicles. Defineix el VMP com un vehicle d'una o més rodes dotat d'una única plaça i propulsat exclusivament per motors elèctrics que proporcionen "una velocitat màxima per disseny compresa entre els 6 i els 25 km/h". Si es detecta que el patinet ha estat manipulat supera la velocitat màxima de 25km/h es considera una irregularitat administrativa. La manipulació de la velocitat es pot denunciar en aplicació de l’article 22.b-2 del Reglament general de Vehicles en concepte de “ no complir el vehicle de mobilitat personal els requisits tècnics regulats en l'annex XXI i que afecten greument a la seguretat viària”. Si el patinet disposa de seient i supera el límit màxims de velocitat dels 25km/h, el vehicle passa a ser considerat un ciclomotor o com a tal requereix el corresponent permís de circulació per poder-lo conduir. Si el conductor no té permís de conduir (permís AM o B), se li pot imputar un delicte penal contra la seguretat viària per conduir sense carnet.
  • Assegurança de Responsabilitat Civil. El marc legal estatal (Llei 5/2025) ja ha fixat l'obligatorietat de l'assegurança per a tots els patinets. L'obligació general està lligada a la posada en marxa definitiva del registre de la DGT. No obstant això, els patinets de grans dimensions (més de 25 kg o tipus B) ja tenen l'obligació estricta d'anar assegurats. L'Ajuntament de Reus recomana l'assegurança per a tots els usuaris i ha creat un tràmit telemàtic per facilitar la inscripció a la web https://seu.reus.cat/seu/carpetaCiutadana/tramit/56050. No tenir l'assegurança comporta sancions d'entre 202 i 800 euros (segons si el vehicle està aturat o circulant i les característiques tècniques d'aquest). 
  • Inscripció al Registre de la DGT. Tots els patinets nous han de portar un certificat de fàbrica que garanteixi que no es poden trucar. Els adquirits abans del 2024 tenen una moratòria per poder circular sense ell fins a l'1 de gener de 2027. Els propietaris han d'inscriure el vehicle al nou Registre de Vehicles Personals Lleugers de la DGT aportant el número de bastidor. Un cop registrat, la DGT assigna un codi i s'ha d'enganxar al patinet una etiqueta homologada i visible. Aquest codi és el que exigeixen ara les companyies d'assegurances per poder tramitar la pòlissa correctament.

Controls
La Guàrdia Urbana fa al llarg de l’any controls periòdics preventius de seguretat del trànsit per controlar l’ús correcte de patinets elèctrics. L’any passat va aixecar un total de 452 actes per infraccions diverses dels usuaris, una xifra semblant a la de l’any anterior, 441, un increment del 2,49%.

Les denúncies més comuns són per circular en vehicle de mobilitat personal per les voreres o altres espais de vianants, seguides de conduir de forma negligent amb VMP o bicicleta, i de les de circular amb VMP o bicicleta amb un número de persones transportades superior al de les places del vehicle.

Patinets immobilitzats al dipòsit de vehicles
Campanya de la Guàrdia Urbana de control d'usuaris de bicicletes i patinets

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.