Notes de premsa

L’Ajuntament encarrega a la URV el Pla estratègic pel reposicionament de la ciutat en l’àmbit turístic i comercial

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Divendres, 8/05/2015
Foto de la roda de premsa

L’Ajuntament de Reus ha encarregat al Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci de la Universitat Rovira i Virgili la redacció del Pla estratègic pel reposicionament de la ciutat en l’àmbit turístic i comercial. El treball, actualment en fase d’anàlisi de l’oferta i de recollida de les aportacions d’experts, planteja una reflexió a l’entorn dels sectors comercial i del lleure, així com el seu valor pel turisme, per tal de proposar accions eficaces per optimitzar i harmonitzar l’oferta actual i futura. L’encàrrec del pla no escapa a la incorporació de la nova i potent oferta comercial que comportarà la posada en funcionament del centre comercial de l’avinguda de Sant Jordi.

Aquesta tasca d’orientació de les accions es farà amb la participació dels agents comercials de la ciutat; amb l’objectiu de sumar i d’obtenir un benefici comú per avançar en el posicionament de la ciutat i la seva oferta comercial i turística en el context territorial.

L’alcalde de Reus, Carles Pellicer, afirma que «el compromís del Govern de Reus amb el comerç de la ciutat és total. Reus és referent per la varietat i qualitat de la seva oferta comercial i de turisme cultural, i ho ha de continuar sent en el futur. La imminent posada en funcionament del centre comercial de l’avinguda de Sant Jordi ens obliga a plantejar accions eficaces per optimitzar i harmonitzar l’oferta comercial de la ciutat actual i futura. I això passa per dotar de més recursos l’Agència de Promoció de Ciutat i per reforçar el posicionament de Reus en tres àmbits: el turisme, la cultura i el comerç».

Amb aquesta premisa inicial, l’encàrrec de l’Ajuntament a la URV es fonamenta en dos objectius generals:

  • L’assessorament en la definició de recomanacions per optimitzar el potencial i la capacitat d’atracció de l’oferta turística, cultural i comercial de la ciutat.
  • L’assessorament en el procés d’harmonització de la nova oferta comercial i de lleure amb el conjunt de la ciutat.

Els dos objectius són complementaris, en tant que el pla estratègic ha de comportar una visió integral de la ciutat i de la seva oferta comercial i de lleure; i que ha de posicionar Reus com una destinació turística atractiva a partir de la definició de dos objectius operatius complementaris: la definició de propostes d’actuació per al sector públic, i la definició de propostes de cooperació del sector privat.

Per donar resposta als dos objectius plantejats, s’ha dissenyat i començat a executar un procés metodològic que inclou una primera part de diagnosi i una segona part propositiva.

Diagnosi
La diagnosi es planteja com una necessitat per orientar de forma eficaç les accions i recomanacions. Es concreta amb els següents eixos metodològics:

  • Definició de la dinàmica i la situació actual de l’oferta comercial i de lleure. Identificació, per a cada àrea comercial i de lleure, de la seva evolució recent, la caracterització actual del paisatge urbà i la incidència del turisme, així com la dinàmica de futur. La recerca compta amb el suport de les associacions de comerciants.
  • Aportacions d’empresaris, experts i prescriptors del sector del comerç i del turisme receptiu, que aportin experiència i percepció amb l’objectiu de copsar el clima del sector. Aquesta fase es concreta amb entrevistes a persones representatives, proposades tant per les associacions com per l’administració i pel propi equip tècnic.
  • Recerca de benchmarking per identificar bones pràctiques en estructuració i gestió de l’oferta comercial i de lleure en ciutats mitjanes, que combinin la seva posició com a node comercial territorial i una oferta orientada al turisme. Una part de l’acció estarà orientada a les dinàmiques recents en conceptualització i concreció de l’oferta en centres comercials ubicats en entorns de ciutats mitjanes i turístics, així com de l’impacte generat en el conjunt de l’oferta comercial i en l’activitat turística.

Proposta
La segona part del projecte, derivada de la síntesi dels eixos anteriors, suposa la identificació de les propostes d’actuació per donar resposta als objectius plantejats. Aquesta orientació inclourà tant la realitat comerç a Reus com les oportunitats identificades en la recerca de benchmarking; i comptarà amb una jerarquia dels diferents espais comercials de la ciutat i una especificitat de recomanacions per a cada àrea, inclòs el futur centre comercial de l’avinguda de Sant Jordi.

El seguiment del projecte suposarà reunions periòdiques entre l’Ajuntament i l’equip de treball per compartir i validar les conclusions dels diferents eixos. L’Ajuntament liderarà l’organització de les reunions de treball dels agents locals.

Finalment, es contempla la realització d’una Jornada de treball amb la participació d’experts externs. La ubicació temporal d’aquesta jornada, així com els continguts i participants, vindrà definida per la pròpia dinàmica del projecte.

Pressupost i calendari
L’encàrrec de l’Ajuntament al Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci de la Universitat Rovira i Virgili té un pressupost d’11.500 euros.

L’equip tècnic de l’àrea de transferència i desenvolupament de la Fundació del Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci lidera el projecte, que és dirigit per Salvador Anton, director científic de la FPCTTO i Jordi Calabuig en la coordinació operativa. En el desenvolupament de les tasques de suport es també es comptarà amb el suport del Grup de Recerca en Anàlisi Territorial i Turisme del Departament de Geografia de la URV

El treball es realitzarà durant els mesos d’abril i juny, amb la previsió de presentar durant la segona quinzena de juny la proposta definitiva de pla estratègic. Actualment ja s’està treballant en les dues primeres fases de la diagnosi, l’anàlisi de l’oferta actual i la recollida de les aportacions dels experts.

Foto de la roda de premsa
Fitxers relacionats:

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.