Notes de premsa

L’àrea de zona blava de la Riera Miró es reforma per convertir-se en un «smart city lab» en temes de mobilitat

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dimecres, 5/02/2014
L’àrea de zona blava de la Riera Miró es reforma per convertir-se en un «smart city lab» en temes de mobilitat

L’àrea d’aparcament de zona blava de la Riera Miró es reforma i, aprofitant els treballs de millora, s’hi faran diverses actuacions que convertiran l’espai en un banc de proves d’aplicacions intel·ligents en temes de mobilitat, per millorar la circulació i la gestió de l’aparcament. Sensors de detecció de vehicles i llums de color verd o vermell en funció de l’ocupació de la plaça, informació de places disponibles com en els aparcaments subterranis, sistemes de cobrament adaptats per a la telegestió i que permetran pagar el temps real d’estacionament, millores energètiques per reduir la despesa de combustible i d’enllumenat, punts de recàrrega de vehicles elèctrics… Les millores en l’àmbit de la mobilitat que l’Ajuntament, a través de l’empresa municipal AMERSAM, posarà en marxa a l’Àrea de la Riera Miró permetran aplicar i provar les darreres tecnologies en sistemes d’aparcament amb l’objectiu d’estendre-les en el futur a la resta de punts de la xarxa de zona blava.

La regidora de Promoció Econòmica i consellera delegada d’AMERSAM, Alícia Alegret destaca: «la millora de l'àrea de zona blava més utilitzada de la ciutat comporta també un salt endavant de l'aparcament regulat de Reus gràcies a la incorporació de solucions tecnològiques i intel·ligents en l'àmbit de la mobilitat. Una de les màximes del concepte smart city afirma: “Internet ha canviat les nostres vides, però encara no les nostres ciutats”, així comencem a fer-ho en aquest espai, amb la creació d'un banc de proves on AMERSAM experimentarà amb les darreres aplicacions en temes d'aparcament i, si donen bon resultat, les anirem estenent a la resta de zones blaves i pàrquings municipals.»
L’àrea de zona blava més utilitzada
Després de més de 13 anys en funcionament, les dades d’ocupació i rotació confirmen que l’Àrea de la Riera Miró, amb 185 places, és la més utilitzada de la xarxa: l’ocupació mitjana actual frega el 65%, amb una rotació diària de 3,46 vehicles per plaça –cal tenir en compte que l’àrea permet l’estacionament de llarga durada, amb una estada màxima de 4 hores. Els treballs de millora que comencen aquesta setmana tenen un pressupost de 60.000 euros i un termini d’execució de 2 mesos. Les obres es fan per trams i, sempre que sigui possible, hi haurà operativa una part de l’aparcament.

La conversió en un smart lab, un laboratori d’aplicacions intel·ligents en temes de mobilitat, preveu les actuacions següents:
• Un sistema de detecció plaça a plaça –a través de sensors col·locats sota el paviment, uns detectors soterrats interconnectats en una unitat de control que centralitza la informació–.
• La instal·lació de cartells d’¡nformació de places disponibles als dos accessos a l’àrea d’aparcament, al raval de Sant Pere i a la Riera d’Aragó,
• Parquímetres d’última generació adaptats per a la telegestió –en aquesta àrea AMERSAM farà estudis i proves per a l’aplicació de nous sistemes de pagament –a través d’una aplicació per a telèfon mòbil, per exemple– i de gestió a distància –el sistema de sensors permet obtenir informació a distància de les places ocupades i del temps d’estacionament–. Aquesta millora també permetrà a l’usuari adaptar el pagament al temps real d’aparcament, amb sistemes que permeten indicar l’hora exacta d’arribada i l’hora de sortida.
• La instal·lació de maquinària de recàrrega de vehicle elèctric, amb dos punts que permetran alimentar a la vegada dos turismes i tres motos,
• La millora de la circulació interior amb la instal·lació de pantalles on s’informarà del número i de la situació de les places lliures, similars a les dels pàrquings municipals,
• Diverses mesures d’eficiència energètica.

Reducció de la despesa energètica
La instal·lació de cartells informatius visibles des de les dues vies principals d’accés a l’aparcament, milloraran substancialment la mobilitat dels carrers de l’entorn i la circulació interior de l’àrea, estalviant als conductors recorreguts innecessaris. La informació serà visible les 24 hores del dia, més enllà de l’horari en què funciona la zona blava: el matí de 9 a 13 h i a la tarda, de 16 a 20 h, de dilluns a dissabte.

La monitorització de l’ocupació de l’Àrea Riera Miró permetrà introduir aquestes dades en els aplicatius per a telèfons intel·ligents i a través del web, de manera que aquesta informació s’integrarà amb la que ja s’ofereix dels set aparcaments subterranis municipals.

Pel que fa a l’enllumenat de l’espai, es canviaran els llums actuals per uns de més eficients tipus LED, equipats amb detectors de presència amb l’objectiu de reduir el consum d’energia quan el moviment de vehicles i persones ho permeti.

A més, aquesta àrea de zona blava comptarà amb punts de recàrrega per a vehicles elèctrics, una de les apostes d’AMERSAM aquest 2014 i que es desplegarà a tota la xarxa d’aparcaments durant els pròxims mesos.

Ciutats intel·ligents, ciutats més habitables
La concepció smart city s’emmarca en l’adopció de mesures basades en la tecnologia per millorar la qualitat de vida dels seus ciutadans; les ciutats intel·ligents són ciutats més habitables i sostenibles, gràcies a l’aplicació de solucions innovadores per a una gestió més eficient i de qualitat dels serveis. La mobilitat i el transport són dos dels àmbits on s’ha començat a aplicar a nivell mundial.

L’any passat algunes de les accions posades en marxa a Reus van incidir en l’àmbit del transport, amb el nou servei de bus a demanda, primer a Mas Carpa i, des del mes de setembre, a la zona educativa de l’Escola d’Idiomes. Enguany, amb les noves instal·lacions a la Riera Miró, AMERSAM posa l’èmfasi en l’àmbit de la mobilitat privada, la gestió de l’aparcament a la via pública i el desplegament del vehicle elèctric.

L’àrea de zona blava de la Riera Miró es reforma per convertir-se en un «smart city lab» en temes de mobilitat
Fitxers relacionats:

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.