Notes de premsa

Pla de xoc de l’Ajuntament de Reus per fer front a la creixent demanda d'aliments

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dimecres, 29/04/2020
Montserrat Vilella

L'Ajuntament de Reus ha posat en marxa aquesta setmana un pla de xoc en l'àmbit alimentari per a fer front a l'important augment de la demanda d'aliments amb motiu de l'emergència social generada pel coronavirus. En concret, des del 16 de març fins al 28 d'abril, 480 noves famílies, que representen 1.537 persones han demanat aquest suport a la Regidoria de Benestar Social. Es tracta d'una nova planificació, liderada per la Regidoria de Benestar Social amb la col·laboració dels agents socials que forment part del Programa de Gestió Alimentaria Responsable de Reus, per garantir una alimentació saludable i segura a totes les famílies de la ciutat en situació de vulnerabilitat que ho necessiten.

Aquest nou pla parteix de l'existència del Programa de Gestió Alimentària Responsable de Reus, que té com a objectius prioritaris la recerca de nous donants d'aliments i el reforç de la Xarxa de Distribució d'Aliments, encarregada de fer la distribució del menjar, que ara s'ha vist desbordada, tant pel que fa al nombre de famílies que poden atendre com a la disponibilitat d’aliments.

A principis de març, la xarxa d'aliuments atenia a 937 famílies i 2.864 persones. Les noves derivacions a la xarxa de distribució d'aliments motivades er l'emergència social i sanitparia s'han incrementat en un 51% pel que fa al número de famílies i en un 53% del número de persones.

La regidora de Benestar Social, Montserrat Vilella, explica aquest nou pla de xoc: “Es tracta d’un reforç que s'anirà adaptant a l'evolució de la situació d'emergència social. Som una ciutat capdavantera en l'àmbit de la gestió alimentària i aquest fet ens permet afrontar aquest moment excepcional amb unes bases sòlides com el Programa de Gestió Alimentària Responsable i la planificació del futur Centre Social El Roser, en què fa anys que treballem de manera coordinada amb moltes entitats socials, empreses i organitzacions de la ciutat. Sense aquesta col·laboració, seria impossible posar en marxa aquest pla de xoc. Per això, vull agrair-los públicament la seva implicació.”.

Es necessiten nous donants
A partir de la segona quinzena de març, els aliments recuperats dels supermercats i empreses donants que formen part del Programa de Gestió Alimentària Responsable ha disminuït.

Per tant, ha augmentat la demanda d'aliments en un moment en què l'oferta s'ha vist reduïda amb motiu de la disminució de la producció de menjar, i per tant de la quantitat que poden donar, de moltes empreses o organitzacions donants com, per exemple, les empreses de càtering dels menjadors escolars dels centres educatius, ara tancats. Per això, qualsevol empresa o organització que vulgui donar menjar es pot posar en contacte amb la Regidoria de Benestar Social a través del correu electrònic [email protected] o del número de telèfon 977 010 034.

També es contempla la possibilitat de fer una campanya de recollida d'aliments als supermercats per fer front a la situació d'emergència social creada amb motiu de la Covid-19. En aquest cas els donants serien directament la clientela d'aquests establiments com passa amb el Gran Recapte dels Aliments organitzat cada any pel Banc dels Aliments.

La Cistella Covid
La Cistella Covid com s'anomena el lot d'aliments generat per aquest pla de xoc, s'ha començat a repartir a les famílies aquest dimecres 29 d'abril. En un primer moment, cada família rebrà, un cop a la setmana, una cistella bàsica, amb aliments frescos i secs com peix, llet, oli, pasta, verdura, fruita, pa…

Pel que fa als aliments que conté, provenen del Banc dels Aliments, de donacions i de la compra per part de l’Ajuntament.

A més, també està previst donar a les famílies que ho necessitin una targeta moneder per garantir que la puguin complementar la Cistella Covid amb altres articles de primera necessitat que no hi siguin, tant d'alimentació com d'higiene. La recàrrega d'aquesta targeta la farà l'Ajuntament amb fons propis i amb donacions.

El Taller Baix Camp, en el marc del conveni del Programa de Gestió Alimentària Responsable, s'encarrega de la preparació i del repartiment de les cistelles entre els punts de distribució.

Per ara, es preveuen fins a cinc tipus de cistelles d'aliments diferents en funció del nombre de membres de la unitat familiar.

Reforç de la Xarxa de Distribució d’Aliments
El pla de xoc preveu també el reforç, mentre duri la situació d'emergència, de la Xarxa de Distribució d'Aliments amb més personal per realitzar les tasques derivades de l'ampliació de l'horari i dels dies de distribució d'aliments. Es tracta d’un equip format per professionals de la Regidoria de Benestar Social i persones voluntàries, de l'entitat o de la xarxa Covid-19.

En concret, s’han habilitat sis punts de distribució repartits per la ciutat, per tal d’evitar grans desplaçaments dels ciutadans en la situació actual de limitació de la mobilitat. L'Ajuntament ha creat un de nou i propi, que se sumarà als cinc punts de la Xarxa de Distribució d'Aliments. Amb aquesta excepció, s'ha decidit mantenir els punts habituals, ja que disposen dels equipaments de conservació dels aliments adients i d'un punt d'accés a Internet des d'on es gestiona la demanda d'aliment.

Les famílies en situació de vulnerabilitat
Totes les famílies en situació de vulnerabilitat que aquesta setmana han començat a rebre la Cistella Covid tenen la prescripció de l'equip d'atenció social de la Regidoria de Benestar Social, que utilitza l'aplicatiu informàtic eQualiment per gestionar-les, com es fa amb el Programa de Gestió Alimentària Responsable. Un sistema de gestió que permet registrar l'assistència, el comprovant de l'entrega d'aliments, l'acreditació per les famílies, evitar duplicitats, etc.

Montserrat Vilella
Fitxers relacionats:

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.