Notes de premsa

Primers mesos de funcionament de la Unitat de Mediació de la Guàrdia Urbana

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dimecres, 5/03/2008

àrdia Urbana de Reus fa balanç dels primers mesos de funcionament de la Unitat de Mediació i Resolució de Conflictes (UMIRC), la unitat creada amb l’objectiu d’analitzar i identificar els àmbits de conflicte com l’incivisme, la intolerància o la xenofòbia, i dissenyar accions preventives adreçades a fer disminuir la percepció d’inseguretat.

La nova unitat, que treballa de manera coordinada amb la resta d’unitats de la Guàrdia Urbana i amb les regidories municipals de forma transversal, porta a terme funcions com ara analitzar i identificar els àmbits de conflictivitat (civisme, intolerància, mediació, racisme i xenofòbia, infància, joves, gent gran, violència de gènere i multiculturalitat); dissenyar i executar accions preventives adreçades a minorar la percepció d’inseguretat; planificar les intervencions correctives especialitzades des d’una perspectiva interdisciplinària; i difondre els programes, projectes i accions preventives entre la ciutadania.

Metodologia
La Guàrdia Urbana té un paper important en la prevenció i en la resposta contra els actes incívics. Com a policia propera al ciutadà esdevé un element adient per la resolució de conflictes que es generen entre els diferents elements de la societat. Aposta per integrar uns recursos professionals que contribueixin a crear una policia més assistencial, preparada per a mediar els conflictes amb els que es troba quotidianament. Es tracta d’un nou model de treball policial molt més preventiu, que treballa sobre l’efecte del conflicte, però també sobre la causa, amb la incorporació d’elements mediadors en les seves intervencions.

Des de la UMIRC es realitza un treball tècnic i sistemàtic de contactar i conèixer els grups conflictius per canalitzar les seves inquietuds i necessitats, establint una relació permanent, que els serveixi a ells de punt de referència per tractar les seves preocupacions, i a la Guàrdia Urbana per desenvolupar un seguiment, constant i actualitzat, de l’evolució, en una tasca preventiva de les situacions amb risc de conflicte social. També es treballa amb la comunitat en contacte periòdic amb les associacions de veïns per poder saber de primera mà la problemàtica que existeix al territori i treballar conjuntament amb ells. Aquest treball conjunt es considera essencial per identificar el més aviat possible qualsevol conflicte i actuar com a mediadors per resoldre’l. Tot aquest procés treballa de manera prioritària amb el col·lectiu d’associacions de veïns, però també amb la resta de col·lectius per saber de primera mà els problemes que hi ha a la ciutat i, d’aquesta manera, fer un servei més directe i eficaç.

Un altre àmbit que es treballa és sobre els conflictes que es puguin produir en els centres educatius, tant a la via pública a les hores d’entrada i sortida, com a dins dels centres, i que poden convertir-se en un problema de violència tant psicològica com física amb repercussions per als nens

Primeres experiències
Els components d’aquesta nova unitat, dos comandaments de la Guàrdia Urbana i dos tècnics, els quals disposen d’un perfil i una formació professional molt especialitzada per exercir funcions de mediació, van veure que, en moltes ocasions, la resolució d’alguns dels conflictes que es plantejaven durant el servei diari no passaven per una acció estrictament policial i que la fórmula habitual de la reclamació no era suficient per a que els ciutadans solucionessin els seus conflictes.

D’aquesta manera, tenint en compte que els conflictes s’havien de plantejar de manera multilateral i no només des d’un únic punt de vista, es van dur a terme les primeres experiències l’estiu passat. Una de les primeres experiències va aparèixer arran de les queixes veïnals motivades per les molèsties que els ocasionava la presència de joves que havien escollit una zona de la ciutat com a «punt de trobada». La solució no passava per l’acció repressora dels agents, els quals sancionaven i identificaven sistemàticament els joves que es concentraven al lloc i originaven les molèsties, sinó per l’acord amb les dues parts que permetés buscar un punt de reunió per als joves sense convertir-se en focus de malestar pels veïns ni ells mateixos es sentissin molestats.

Una trentena d’actuacions en dos mesos
Entre els mesos de desembre i gener, quan la Unitat de Mediació i Resolució de Conflictes ha funcionat ja a ple rendiment, s’han realitzat més d’una trentena d’actuacions, algunes de les quals, agrupades en tres tipologies (comunitària, conflictes escolars i grups de joves) són les següents:

Alarma social pel comportament d’uns adolescents a la via pública: Treball conjunt amb el pla comunitari de la zona i intervenció amb les famílies.

Queixes veïnals per prostitució en una carretera: Contacte amb les parts i campanyes de la Guàrdia Urbana.

Proposta per tal que el pati de l’IES Salvador VIlaseca sigui plaça pública els caps de setmana: Gestió de les possibilitats amb els diferents departaments vinculats i la direcció del centre educatiu.

Problemes de seguretat d’estudiants universitaris: Contacte amb el rectorat, estudi de la zona, propostes i modificació de les campanyes de la Guàrdia Urbana

Incompliment de les normes d’ús de la Biblioteca Central Xavier Amorós per part d’usuaris: Contacte amb el director de l’equipament i visita a domicili als usuaris.

Problemes de seguretat a l’hora del repartiment del gas butà en una zona de la ciutat: Contacte amb els veïns i l’empresa i resolució del conflicte.

Alarma veïnal pel nombre de veïns d’origen estranger en una zona de la ciutat: Treball coordinat amb el departament d’Immigració i els veïns, i campanyes específiques de la Guàrdia Urbana i els Agents Promotors de la Convivència.

Repartiment d’aliments no regulat amb concentració de gent al carrer: Contacte amb els veïns.

Grup d’adolescents atracadors: Localització i identificació a través dels Agents Pormotors de la Convivència, Immigració, la Guàrdia Urbana.

Queixes veïnals i dels treballadors sobre l’acte religiós del divendres a la mesquita: Observació de camp i verificació de les queixes infundades.

Queixes veïnals pel soroll nocturn en una residència d’estudiants: Contacte amb les parts i acord de modificació de comportament.

Aldarulls amb grups de joves que malmeten material a la biblioteca Abat Oliva: Contacte amb el responsable del centre i seguiment per part d’una patrulla de la Guàrdia Urbana.

Amenaces d’un alumne a un professor del Mas Carandell: Contacte amb les parts i advertiment a l’alumne pel seu comportament.

Violència entre iguals en un l’IES: Contacte amb el centre i campanyes de la Guàrdia Urbana i els Agents Promotors de la Convivència.

Baralla entre alumnes de dues escoles: Campanya de vigilància dels Agents Promotors de la Convivència.

Comportament conflictiu de l’alumne d’un col·legi amb els professors i altres alumnes: Treball amb les parts i seguiment individualitzat amb l’alumne.

Baralla entre un exalumne i un alumne d’un institut: Mediació amb acord final signat en presència dels familiars.

Molèsties diàries d’un grup de joves en un centre cívic: Contacte amb els joves i dissolució del grup

Queixa veïnal per un grup de joves usuaris d’una plaça: Treball coordinat amb el departament d’Immigració i els Agents Promotors de la Convivència.

Ús de les pistes d’skate sense regulació: Contacte amb els representants per mantenir la situació controlada

Concentració multitudinària habitual al camp del futbol del polígon Agro-Reus: Contacte i seguiment amb els usuaris que no representen cap conflicte.

Queixes veïnals per la concentració de joves en un carrer: Treball permanent i seguiment del grup.

Queixa veïnal d’un grup de joves assidu en una plaça: Contacte directe de seguiment del grup.

Joves assidus en una plaça: Contacte amb els joves per conèixer les seves inquietuds.

Grafitters: Treball amb els seus representants per controlar les pintades i canalitzar el moviment.

Usuaris de quads que volen legalitzar l’ús d’un espai de pràctica: Indagar i informar dels passos adients a seguir.

L’Oficina d’Atenció a la Víctima, l’antecedent
L’any 2005 es va posar en marxa a les dependències de la Comissaria Central de la Guàrdia Urbana de Reus l’Oficina d’Atenció a la Víctima (OAV), un servei articulat per atendre a les persones víctimes de violència i en el qual treballen, en l’actualitat, un equip format per personal de la Guàrdia Urbana i de Serveis Socials.

La bona experiència adquirida per aquesta oficina va motivar que alguns dels professionals que integren la Guàrdia Urbana plantegessin la idea d’articular una nova unitat de treball dintre del cos policial. Aquesta és la Unitat de Mediació i Resolució de Conflictes.

Des de l’OAV es controlen les ordres de protecció de les víctimes de maltractament, ja sigui menors, gent gran o persones amb disminució. És a dir, a tothom que pateix situacions de violència

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.