Notes de premsa

Una peça de la Col·lecció MACBA s'instal·la al vestíbul del Palau Municipal de l'Ajuntament de Reus

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dijous, 1/10/2026
Presentació Un museu fora del museu a Reus
Presentació Un museu fora del museu a Reus
Presentació Un museu fora del museu a Reus
Presentació Un museu fora del museu a Reus

L'Ajuntament de Reus s'ha sumat al projecte Un museu fora del museu, impulsat pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i el MACBA i comissariat per Martí Manen. La iniciativa compta amb la implicació dels centres d’arts visuals de Catalunya, en el cas de Reus a través del Centre d'Art Cal Massó, i arribarà a més de vint poblacions del país.

Amb aquest projecte, una pastisseria, la sala d’espera d’un dentista, els vestidors d’un camp de futbol, una perruqueria, un mercat o, fins i tot, un tanatori es convertiran en espais d’exhibició artística d'una quarantena de peces de la col·lecció i arxiu del MACBA amb l’objectiu d’apropar l’art contemporani a la vida quotidiana i ampliar l’accés de la ciutadania a la cultura, a més d'abordar les desigualtats territorials en l’accés a l’art contemporani. Aquesta acció s’inscriu en la commemoració de l’Any Trenta del MACBA.

A Reus, l'espai escollit ha estat el vestíbul del Palau Municipal de l'Ajuntament i l'obra, que es podrà visitar de l'1 d'octubre al 30 de novembre, és Obrers en un míting, de Manel Armengol. Aquesta imatge forma part del treball de fotografia obrera i de lluita social que Armengol va dur a terme durant els anys de la Transició espanyola. Aquest fotògraf badaloní va destacar com a fotoperiodista amb imatges que, mentre els mitjans espanyols es negaven a publicar-les per por de la censura, eren premiades en contextos internacionals, com ara la càrrega policial contra una manifestació pacifista l’any 1976, publicada a Paris Match, Le Nouvel Observateur, Der Spiegel o The New York Times i que va fer la volta al món. Obrers en un míting es va fer a Barcelona en el context de mobilitzacions i reunions obreres durant la Transició democràtica.

"Cal posar en valor que formar part d’iniciatives com aquesta, en aquest cas a través del Centre d'Art Cal Massó, ens permet continuar ampliant els espais i les oportunitats d’accés a la cultura a la nostra ciutat, alhora que reforcem la col·laboració amb institucions culturals de referència del país", ha destacat Daniel Recasens, regidor de Cultura i Política Lingüística. 

Un museu que s’expandeix per connectar amb nous públics

Un museu fora del museu és un exercici de provocació en el qual la peça d’art s’ubica en un espai inusual per convertir espais de trànsit, espera o trobada en punts d’interacció cultural. D’aquesta manera, les obres —còpies d’exposició per qüestions de conservació— deixen la formalitat del museu per inserir-se en entorns vius i oberts on la ciutadania hi entrarà en contacte de manera espontània. El format de la majoria de les peces és fotogràfic, però també hi ha vídeo i unes reproduccions en forma de postal del llibre.

La selecció de peces i localitzacions s’ha dut a terme en diàleg amb els centres d’art i equipaments participants, amb el guiatge de l’equip de Col·lecció i Arxiu del MACBA i tenint en compte les particularitats de cada espai. L’objectiu és generar "distàncies curtes" amb l’art i afavorir relacions més directes, accessibles i inesperades amb les obres. L’únic condicionant en la tria del punt d’exposició ha estat que els espais no fossin expositius. 

Vint-i-cinc centres d’arts visuals de Catalunya impulsen el projecte a tot el país

El projecte es desplega amb la participació de vint-i-cinc centres d’arts visuals de Catalunya que formen part del Sistema Públic d’Equipaments d’Arts Visuals (SPEAV), impulsat pel Departament de Cultura. El MACBA és el museu de capçalera d’aquest sistema, que treballa per garantir l’accés a la creació contemporània, reforçar la cooperació institucional i fer arribar la cultura a tota la ciutadania, per tal de contribuir a fer efectius els drets culturals al conjunt del país. 

Els centres d’arts visuals que s’han sumat al projecte Un museu fora del museu són els següents: ACVIC Centre d’Arts Contemporànies (Vic); Bòlit, Centre d’Art Contemporani (Girona); Centre d’Art Cal Massó (Reus); Can Manyé, Espai d’Art i Creació (Alella); Centre Cultural el Casino (Manresa); Centre d’Art Contemporani La Sala (Vilanova i la Geltrú); Centre d’Art la Panera (Lleida); Centre Grau-Garriga d’Art Tèxtil Contemporani (Sant Cugat del Vallès); Roca Umbert Fàbrica de les Arts (Granollers); La Fabra Centre d’Art Contemporani (Barcelona); Fundació Municipal Joan Abelló (Mollet del Vallès); Granja Soldevila (Santa Perpètua de Mogoda); M|A|C Mataró Art Contemporani (Mataró); MACBA Museu d’Art Contemporani de Barcelona (Barcelona); Mèdol – Centre d’Arts Contemporànies de Tarragona (Tarragona); Museu Arxiu Tomàs Balvey (Cardedeu); Museu d’Art de Sabadell (Sabadell); Museu de l’Empordà (Figueres); Museu de Granollers (Granollers); Museu de Valls (Valls); Muxart, Espai d’Art i Creació Contemporanis (Martorell); Sala Dolors Xabé (Sarrià de Ter); Sala Muncunill (Terrassa); Sala Portal del Pardo Espai de difusió cultural (El Vendrell), i Sala dels Trinitaris (Vilafranca del Penedès).

Artistes amb presència al projecte

Els artistes amb presència al projecte Un museu fora del museu són els següents: Allan Sekula, Àngels Ribé, Bruce Nauman, Carmen Secanella, Colita, David Goldblatt, Dora Garcia, Ferran Garcia Sevilla, Fina Miralles, Francesc Abad, Gary Hill, Iván Argote, Jana Sterbak, Joan Brossa, Joaquim Jordà, Jordi Benito, Jordi Mitjà, Josep Ponsatí, Mabel Palacín i Mirko Mejetta, Manel Armengol, Manel Clot, Marc Vives, Martha Rosler, Martí Anson, Miralda, Onofre Bachiller, Pepe Espaliú, Vito Acconci, Xavier Miserachs i Xavier Ribas.

Comissariat

Martí Manen (Barcelona, 1976) ha treballat intensament en la pràctica comissarial i organitzativa tant de forma independent com institucional. Des del 2018 fins al 2026, ha estat director d’Index – The Swedish Contemporary Art Foundation a Estocolm. És director del programa avançat de comissariat CuratorLab a la Konstfack University d’Estocolm. Manen va ser el comissari del pavelló d’Espanya a la Biennal de Venècia del 2015 i va comissariar la biennal Momentum10 (Moss, Noruega, 2019). Ha comissariat exposicions al Museo de Historia Natural (Ciutat de Mèxic), Aara (Bangkok), Tabakalera (Sant Sebastià), Konsthall C (Estocolm), CA2M (Madrid), Charlottenborg Kunsthal (Copenhaguen) i Fabra i Coats (Barcelona), entre d’altres. Als anys noranta va comissariar durant cinc anys un programa d’exposicions a la seva habitació, situada en un pis d’estudiants de Barcelona. Martí Manen ha publicat llibres com Salir de la exposición (Consonni), Contarlo todo sin saber cómo (CA2M) i Quan les línies són temps (Fundació Miró Barcelona).

Presentació Un museu fora del museu a Reus
Presentació Un museu fora del museu a Reus
Presentació Un museu fora del museu a Reus
Presentació Un museu fora del museu a Reus

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.