Notes de premsa

L’Ajuntament obre el Pla de Mobilitat Urbana a la participació de la ciutadania

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dijous, 12/04/2012

vern de Reus porta aquest divendres 13 d’abril a votació del ple de l’Ajuntament l’aprovació inicial del Pla de Mobilitat Urbana. S’obre així el procés de participació per nodrir el document que ara aprovem amb les aportacions de la ciutadania; en especial, d’aquelles entitats i institucions implicades en la mobilitat, convocades a l’entorn de la Taula de Mobilitat Urbana constituïda el passat 28 de febrer.

El document que es porta a votació ha comptat fins ara amb la implicació de les regidories d’Arquitectura i Urbanisme, de Medi Ambient, de Via Pública, i la Guàrdia Urbana.

El Pla de Mobilitat ha de configurar estratègies de mobilitat sostenible per a la ciutat. El model de mobilitat ha de basar-se en els principis següents, marcats per la llei: competitivitat, integració social, qualitat de vida, salut, seguretat i sostenibilitat

Pla d’Acció
El Pla de Mobilitat planteja un model de mobilitat més eficient, segur i racional, i que permeti assolir en l’horitzó 2017 el següents objectius:

  • Limitar l’increment del transport privat en un 1,4%.
  • Augment de l’ús del transport públic en una mitjana del 3% anual.
  • Increment de l’1,8% mitjà anual dels desplaçaments no motoritzats
  • Reduir en un 17,45% la població exposada a sorolls superiors a 65 dB
  • Disminuir en un 5,5% de les emissions de CO2

Per assolir aquests objectius, el document estableix 5 línies estratègiques i 33 accions. Cadascuna d’aquestes línies estratègiques s’haurà de desenvolupar amb plans específics:

• Disminució de la congestió del trànsit al centre històric i millora de la mobilitat dels altres modes de transport

  • Reestructuració del trànsit al centre històric
  • Afavorir el transport públic al tomb de ravals
  • Ordenances municipals de circulació i ús de les vies i espais públics

• Augmentar la superfície i qualitat de la xarxa viària dedicada als vianants i als ciclistes.

  • Millora de la xarxa de vianants
  • Millora de la seguretat dels itineraris per a vianants
  • Millora de l’accessibilitat: reordenar el mobiliari urbà i eliminar barreres arquitectòniques 
  • Millorar i potenciar la seguretat en desplaçaments no motoritzats als centres educatius
  • Senyalització de la xarxa de vianants
  • Implantació d’un pas per travessar les vies de l’estació de ferrocarril
  • Redactar el Pla Específic per a la Mobilitat en Bicicleta
  • Millorar la xarxa de vies ciclistes en quant a seguretat, senyalització i continuïtat.
  • Nous aparcaments segurs per a bicicletes
  • Assegurar la continuïtat als camins
  • Aplicació de les actuacions del Pla Local de Seguretat Vial

• Promoure l’ús del transport públic, oferint un sistema de transport col·lectiu de qualitat i competitiu respecte als desplaçaments en transport privat.

  • Millora del servei d’autobús i millora de la velocitat comercial
  • Augmentar la cobertura territorial de la xarxa de ferrocarril
  • Prolongació de la línia urbana L10 per donar servei al nou hospital
  • Intercanvi modal entre les diferents xarxes de transport

• Compatibilitzar l’oferta d’aparcaments amb la demanda de rotació i de residents i aconseguir una distribució urbana de mercaderies i productes àgil i ordenada.
Aparcaments perifèric i d’intercanvi modal
Avaluació de l’oferta i demanda d’aparcament nocturn de residents i de rotació.
Control i regulació horària de les zones de càrrega i descàrrega
Aparcament projectat per a camions
Estudi sobre distribució urbana de mercaderies al municipi
Estudi per la implantació d’una plataforma de mercaderies per a la zona de vianants.

• Disminuir la contaminació acústica i atmosfèrica causada pel trànsit.

  • Potenciar els sistemes de cotxe compartit per augmentar l’ocupació dels vehicles
  • Redacció d’estudis d’avaluació de la mobilitat generada
  • Promoure i incentivar l’ús de vehicles/combustibles menys contaminants
  • Promoure l’ús de vehicles/combustibles menys contaminants en la flota de vehicles municipals i de serveis al ciutadà
  • Mesures de reducció de l’impacte acústic del trànsit
  • Actualització de l’ordenança municipal reguladora de sorolls i vibracions
  • Promoure l’organització de jornades de conducció eficient i segura en bicicleta
  • Promoure l’organització de jornades de conducció eficient i segura en vehicle privat

Anàlisi i diagnosi de la mobilitat de Reus
El pla d’acció del Pla de Mobilitat es fonamenta en una anàlisi prèvia sobre els tipus de desplaçaments i els motius; els mitjans de transport utilitzats; la distribució horària dels desplaçament; els fluxos externs; les xarxes de transport: vianants, ciclistes, transport públic, i vehicle privat; i altres aspectes com aparcament, accidentalitat, emissions atmosfèriques, sorolls...
Tota aquesta informació permet fer una diagnosi de la mobilitat a Reus, resumida en els punts forts i febles següents:

Trànsit i vehicle privat
• Punts febles: Ús elevat i creixent del vehicle privat; Urbanitzacions allunyades del centre; El centre històric registra intensitats de trànsit elevades tant de vehicles com de vianants; Retencions en alguns accessos viaris a les hores punta.

• Punts forts: Ciutat radial, compacta i de relleu planer; Ben comunicada per les diferents infraestructures de transport; Elevada autocontenció dels desplaçaments: el 80% es fan dins de la ciutat.

Transport públic
• Punts febles: Baixa utilització del transport públic urbà; No hi ha carrils reservats per als autobusos; Manca d’aparcaments de dissuasió; Àmplia oferta d’aparcament en zones industrials; Estacions de ferrocarril i autobusos allunyades; Horaris que no s’adapten a les necessitats

• Punts forts: Bona oferta; Informació abundant i entenedora; Flota d’autobusos urbans moderna i adaptada; Velocitat comercial superior a la d’altres ciutats; Servei ferroviari amb Tarragona, Barcelona i Lleida; Elevat cost econòmic de l’ús del cotxe

Seguretat
• Punts febles: Freqüents atropellaments de vianants

• Punts forts: Disminució de la sinistralitat durant els darrers anys

Aparcament
• Punts febles: Baixa rotació als aparcaments de superfície lliures; Elevada presència d’estacionaments il·legals en zones de càrrega i descàrrega

• Punts forts: Dotació d’aparcaments soterrats amb alta capacitat; Projecció d’un nou aparcament de camions a la perifèria; Bona dotació d’espais de càrrega i descàrrega

Vianants i ciclistes
• Punts febles: Més de 10 km de voreres d’amplada inferior a la recomanada; Punts de conflicte entre ciclistes i vianants; Falta de connectivitat de la xarxa ciclista; Manca de senyalització.

• Punts forts: Carrils bici generalment segregats del trànsit motoritzat; Incorporació de carril bici en les noves zones urbanitzades

Fitxers relacionats:
Tipus de fitxer Diagnosi PMU Reus 18877.2 KB

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.