Notes de premsa

El govern ordena l’impuls definitiu al control i a la transformació d’INNOVA

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dijous, 2/08/2012

alde de Reus, Carles Pellicer, ha presentat aquest dijous 2 d’agost al consell d’administració de la societat municipal d’INNOVA i al ple de l’Ajuntament un paquet de mesures per reforçar els mecanismes de control econòmic, financer i jurídic de les empreses de l’Ajuntament de Reus. Les mesures, que s’articulen a través de dos decrets d’Alcaldia, donen l’impuls definitiu al procés de transformació del grup d’empreses municipals iniciat en aquest mandat.

L’alcalde ha afirmat que els dos decrets contenen «un paquet de mesures contundents que garanteixen la normalitat i l’estabilitat del funcionament a les empreses municipals. No són mesures conjunturals. Són mesures estructurals. És acció de govern. És, com he dit, l’impuls definitiu a la nova INNOVA». Carles Pellicer ha afegit: «convenientment dimensionades, ben governades i amb rigorosos i estrictes mecanismes de control, les empreses municipals i el grup que les coordina són una bona eina al servei de les necessitats de la ciutat».

El dimecres 1 d’agost, l’alcalde va signar el primer decret per encomanar als màxims òrgans de control independent de l’Ajuntament que portin a terme, amb caràcter excepcional i urgent, la intervenció, el control i l’avaluació de tota la gestió econòmica, financera i jurídica de les empreses municipals. L’encàrrec a la Intervenció General es personalitza en la figura de l’interventor, Baldomero Rovira; i l’encàrrec a la Secretaria General, en la del vicesecretari, Josep Maria Sabaté.

El segon decret signat per l’alcalde incorpora 19 noves accions per reforçar els mecanismes de control a les societats municipals. Aquestes mesures, fruit del treball conjunt del govern, la secretaria general i la intervenció municipal, són les següents:

En matèria de control intern:

  1. Que s’efectuï una adequada segregació de funcions en les àrees, que controlen o disposen fons, com ara les de comptabilitat, tresoreria i contractació.
  2. Que s’estableixin mecanismes de conciliació de facturació i control de saldos amb certa antiguitat.
  3. Que es portin a terme arqueigs de caixa amb la periodicitat que requereixi el volum i moviment d’aquesta, deixant-ne en tot cas constància documental a la data de tancament de l’exercici.
  4. Que s’apliqui el principi de prudència en la comptabilització dels ingressos i en l’activació de l’immobilitzat. Cal tenir especial cura al respecte quan no es disposi del reconeixement de l’obligació per part de l’entitat deutora si aquesta és una administració pública. 
  5. Que es deixi constància escrita de les contractacions i es respecti la competència dels òrgans pel que fa a la seva autorització.

En matèria de personal:

  1. Que es doni immediat compliment a partir d’ara a les limitacions contingudes al Reial Decret Llei 8/2010 i les successives lleis de pressupostos de l’Estat. Pel que fa a les quantitats que s’hagin percebut fins a la data en que es portin a terme els ajustos oportuns caldrà, si el Tribunal de Comptes a raó de la comunicació del resultat de l’informe de control financer considera que existeix responsabilitat comptable, determinar la forma de reintegrament de les esmentades quantitats.
  2. Que s’estableixin sistemes d’avaluació coherents i justificats pel que a les retribucions variables en aquelles societats en les quals s’han detectat incidències en aquest aspecte.
  3. Que es doti a les societats d’un protocol o normes internes que permetin acreditar el compliment dels principis de publicitat, concurrència, igualtat, mèrit i capacitat en la selecció i contractació del personal al seu servei.

En matèria de contractació:

  1. Que s’estableixi per la secretaria i la intervenció general de la Corporació, previ estudi dels serveis jurídics, una classificació de les entitats depenents de l’Ajuntament en relació a la subjecció al Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic.
  2. Que es dotin d’instruccions de contractació a les entitats que no en tinguin o es revisin les actuals en base a la classificació anteriorment esmentada. 
  3. Que s’estableixin en les instruccions de contractació o en un protocol específic les normes pertinents per a l’efectiva acreditació i conformitat de les prestacions contractades.
  4. Que es regularitzin les contractacions en les que s’han detectat incidències que continuïn vigents.

En matèria d’operacions financeres:

  1. Que no es formalitzin per les entitats del grup empresarial avals per activitats que es trobin fora del seu objecte social.

En matèria d’encàrrecs a ens depenents:

  1. Que es regularitzin els convenis subscrits amb INNOVA per raó dels drets constituïts a favor de la societat per les subvencions de capital rebudes.
  2. Que s’estableixin els mecanismes de control necessaris per tal d’assegurar que els encàrrecs no esdevinguin un mecanisme de finançament dels costos estructurals de les societats municipals i l’efectiu destí dels ingressos que aquestes entitats reben amb càrrec als pressupostos municipals.

En matèria de seguiment i millora continuada:

  1. Que es constitueixi una comissió especial de control per al seguiment de l’esmena de les incidències detectades en l’informe de l’Interventor. Aquesta comissió estarà integrada pels portaveus dels grups municipals, l’interventor, el vicesecretari, el gerent d’INNOVA, el regidor d’Hisenda i jo mateix.

I, finalment, com a mesures específiques addicionals:

  1. Que es realitzi una auditoria anual de control financer del grup d’empreses municipals. Aquests treballs caldrà realitzar-los durant el primer semestre de cada exercici en relació a l’exercici anterior i seran retuts al Ple amb caràcter anual.
  2. I que s’elabori un Pla financer de la resta del mandat 2012-2015, a fi i efecte de fixar les directrius i decisions que en aquesta matèria s’hagin de determinar per complir amb el Pla d’ajust i els venciments de les obligacions que s’esdevindran en els propers exercicis.
  3. Elaborar un estudi de racionalització i redimensionament de les societats depenents de l’Ajuntament de Reus d’acord amb les previsions de l’avantprojecte de llei de reforma de la Llei de Bases de Règim Local.

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.