Notes de premsa

El Mas Carandell ha format 33.000 alumnes des de la seva creació, fa 20 anys

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dijous, 30/10/2008

s Carandell celebra enguany el seu 20è aniversari amb un balanç de més de 33.000 alumnes matriculats en més de 2.000 cursos impartits al llarg d’aquestes dues dècades dedicades a la formació i la qualificació professional. Més de 6.200 persones que estaven en procés de recerca o millora de feina s’han beneficiat del servei d’orientació laboral individual; Mentre que en aquesta última dècada, des que el Mas Carandell registra aquesta dada, s’han comptabilitzat 2.655 insercions a través dels serveis d’orientació i formació.

El perfil dels usuaris que han passat pel Mas Carandell és el següent:
- Un 70% de l’alumnat té entre 16 a 35 anys.
- El 60 % dels alumnes són dones. A partir de l’any 2005 s’eleva al 70%.
- Els alumnes amb residència a Reus està al voltant del 70% cada any.
- Fins el 1994, el 50% d’alumnes estaven en atur. A partir de llavors, l’alumnat en actiu supera el 50%, i arriba al 60% l’any 2007.

Pel que fa al servei d’orientació acadèmica, obert al públic de manera ininterrompuda des de l’any 1989, el nombre de persones ateses ha estat:
- Orientació acadèmica individual: 1.933
- Orientació acadèmica en grup: 42.129

Projectes de futur
El Mas Carandell s’ofereix com una eina a l’abast dels treballadors i les persones que busquen millorar la seva qualificació professional per fer front a la situació socioeconòmica actual. Per aquest motiu es treballa per promoure i ampliar els recursos destinats, tant a l’orientació laboral i l’ocupació, com als programes de formació ocupacional. En l’àmbit empresarial, es desenvolupa un treball de sensibilització i foment de la contractació i es reforça el suport que el Mas Carandell ofereix a les organitzacions per ajudar a encarar la situació. Aquest servei s’ofereix mitjançant l’assessorament en la gestió d’ajuts al desenvolupament, la formació continuada i l’oferta de serveis (jornades, borsa de treball i consultoria). També es preveu ampliar els acords de col·laboració amb noves empreses i associacions.

Altres línies iniciades en els darrers temps i a les que es donarà continuïtat són, per exemple, la participació en el procés d’acreditació de competències, o el foment de l’ús de les TIC a través de nous projectes i l’ampliació de propostes formatives semipresencials i per Internet.

Els orígens del centre de formació
Una sèrie de moments clau marquen la història de Mas Carandell:
- L’octubre de 1988, el Mas Carandell inicia la seva trajectòria amb la primera Escola Taller Mas Carandell que qualificar professionalment joves en situació d’atur mitjançant la restauració del Mas Carandell, casa pairal de principis del s XX que més tard serà seu del centre.
- El 1990, recollint l’experiència que la secció de formació de l’Ajuntament tenia en el desenvolupament de programes de formació de persones adultes (centrats en l’alfabetització i la preparació per obtenir el graduat escolar i en cursos ocupacionals), s’elabora el Pla Local de Formació Permanent per analitzar les necessitats educatives de la població adulta i de l’entorn laboral i poder donar forma al projecte formatiu adequat.
- L’any 1992 es va crear l’Institut Municipal de Formació (IMF), com a organisme autònom amb personalitat jurídica pròpia, que potenciava un model integral de formació permanent. El fet de que en els seus inicis la majoria de cursos es gestionessin des d’una unitat administrativa de l’Ajuntament, dificultava l’eficàcia del servei.
- El 1994, l’IMF dóna pas a l’IMFE (Institut Municipal de Formació i Empresa) per atendre el sector productiu, en especial de les PIME.
- L’any 2002, després d’una època de consolidació i creixement, es posa en funcionament la Fundació Mas Carandell per oferir un servei a un teixit empresarial més extens.
- El 2003 s’inicia l’aposta per les noves tecnologies amb la primera Aula Mentor de Catalunya; la borsa de treball per Internet el 2004, i els Tallers d’Alfabetització digital el 2005.
- A partir del 2006, coincidint amb el pla integral d’intervenció al barri del Carme, s’inicia la descentralització d’espais. Paral·lelament, es reforma de l’aulari i l’adequació del Mas.

Personal, pressupost i inversions
El Mas Carandell neix el 1988 amb 19 treballadors que, deu anys més tard, el personal de plantilla i extern ja arriba a les 129 persones. El mateix 2008, el centre de formació compta amb unes 215 persones treballadores cada any: 39 contractes laborals d’estructura, 59 persones treballant en projectes temporals i 123 docents externs que facturen els seus serveis segons les especialitats de l’oferta formativa en curs.

Pel que fa al pressupost, l‘any 1993 no arribava als 150 milions de pessetes i s’incrementà fins arribar als 275 milions el 1998. Aquell mateix any, l’aportació de l’Ajuntament al pressupost va representar una tercera part dels ingressos. Aquesta aportació municipal juntament amb els propis ingressos generats per la gestió directa dels serveis i matrícules a les activitats formatives suposaven el 50% del pressupost anual. El 50% del pressupost restant, bàsicament, provenia de projectes subvencionats pel FSE, mitjançant diferents Administracions públiques (Generalitat i INEM, entre d’altres). Actualment, l’aportació de l’Ajuntament és el 50% del pressupost i l’altre 50% correspon als ingressos per matrícules de l’alumnat, de la facturació de la prestació de serveis, així com de les subvencions provinents de l’Administració de l’Estat, de la Generalitat de Catalunya i d’altres administracions locals.

Finalment, pel que fa a les inversions, des de la creació de l’organisme autònom i fins el 2007, s’ha invertit al voltant dels 600.000 euros en maquinària, instal·lacions, eines, mobiliari, equips per a processos d’informació i llicencies informàtiques, tot i que cal dir que es partia del Mas restaurat i de l’edifici de l’aulari inaugurat l’any 1992.

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.