Notes de premsa

Fomentar la permanència de la gent gran al seu entorn: objectiu per fer front a l’envelliment de la població

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dimecres, 11/03/2020
Montserrat Vilella, regidora de Benestar Social

L’Ajuntament de Reus, a través de la regidoria de Benestar Social es fixa com a objectiu garantir l’atenció social a les persones grans, en funció de la seva situació personal, social i de salut, afavorint la permanència al seu entorn el màxim temps possible. És un objectius recollits al Pla d’Acció Municipal 2019-2023 per donar resposta a l’envelliment de la població, un fenomen que es dona tant a Reus com al conjunt de Catalunya.

Per assolir aquest objectiu, l’Ajuntament es planteja cinc línies d’acció: Fomentar els serveis a la pròpia llar; Coordinació entre serveis; Evitar la soledat no desitjada; Evitar els maltractaments; i Pal·liar la pobresa, en especial la pobresa femenina.

Escenari present
Segons dades del padró municipal, en data 1 de gener de 2020, a Reus hi ha 18.625 persones amb 65 anys o més, que representen el 18% de la població total, 104.373 habitants. És a dir, actualment, la població de gent gran és una mica més d’una quarta part de la població total de la ciutat.

Reus 2009 2019 2024 Var 2019-2024
+65 anys 15.215 18.625 (17%) 20.301 (19%) +9%
+85 anys 2.039 2.917 (2,8%) 3.209 (3%) +10%
Població Total 107.118 104.373 106.460 +2%

 

Les dades demostren el doble fenomen de l’envelliment (l’índex de persones majors de 65 anys per cada 100 de més de 15 anys) i del sobreenvelliment (persones majors de 85 anys per cada 100 de més de 65 anys).

Reus 2009 2019
Índex d’envelliment 84 (107 a Catalunya) 98 (121 a Catalunya)
Índex de sobreenvelliment 13,1 (13 a Catalunya) 16,9 (15,8 a Catalunya)

 

Escenari de futur
A Catalunya, segons dades de l’institut d’Estadística de Catalunya (IDESCAT), es preveu que l’any 2024 augmenti un 2% la població en general, un 9% en el col·lectiu de majors de seixanta anys, un 9% en el de majors de seixanta-cinc anys i un 10% en el de majors de vuitanta-cinc anys. Si extrapolem aquests càlculs a la població de Reus, l’any 2024 hi hauria 20.301 persones majors de seixanta-cinc anys a la ciutat, el 19% de la població total.

La població gran estimada a Reus el 2024 és la següent:

Edat Població 2020 Estimació 2024 Augment Diferència
60 anys i + 24.761 26.989 9% 2.228
65 anys i + 18.625 20.301 9% 1.676
85 anys i + 2.917 3.209 10% 292
Total 104.373 106.460 2% 2.087

 

Per fer front a aquesta realitat, un dels objectius principals de la regidoria de Benestar Social per aquest mandat és garantir l’atenció social a les persones grans, en funció de la seva situació personal, social i de salut, afavorint la permanència al seu entorn el màxim temps possible.

Dades atenció gent gran depenent any 2019

  • Tramitació de la Llei de la dependència: S’han rebut 631 noves sol·licituds, una xifra que suposa un augment de l’1,61 % respecte al 2018. El nombre de sol·licituds que s’han tramitat en el termini establert han augmentat un 17% respecte al 2018. El nombre de seguiments també ha augmentat.
  • Programa +80 anys: S’ha fet seguiment de 2.638 persones, una xifra que suposa un augment del 2,89 % respecte al 2018. L’índex de cobertura de les persones de més de 80 anys que viuen soles és del 65%.
  • Servei d’ajut a domicili (SAD): S’han atès 1.102 persones usuàries i s’han fet 811 serveis, una xifra que ha augmentat un 5,19% respecte al 2018. L’índex de cobertura d’aquest servei és del 5,9%, per sobre del de Catalunya que és del 5.42%  i del de l’estat espanyol que és del 4.99%. El pressupost d’aquest servei va ser d’1.656.584 euros, el 29.84% del total de pressupost de la Regidoria de Benestar Social.
  • Teleassistència: S’han atès 2.224 persones usuàries i s’han fet 1.667 serveis actius. Una xifra que suposa un augment del 21,86% respecte al 2018. L’índex de cobertura d’aquest servei és del 10,61%,  per sota del de Catalunya, que és del 14% i per sobre del de l’estat espanyol, que és del 10%. El pressupost d’aquest servei va ser de 232.409 euros, el 4,19% del pressupost de la Regidoria de Benestar Social.
  • Banc d’ajudes tècniques (BAT): S’han rebut 177 sol·licituds noves, una xifra que suposa un augment de l’1,2%.
  • Àpats a domicili: S’han atès 27 persones usuàries, una xifra que suposa un augment del 14,81%.
  • Ajuts d’urgència: S’han donat 83 ajuts, majoritàriament per habitatge, subministraments energètics i salut.
  • Auditories energètiques a la llar: És un servei nou. S’han fet auditories energètiques a 27 llars.
  • Escola de cuidadors: És un servei nou. S’han fet 8 tallers, en què han participat 96 persones cuidadores.

Serveis
L’organització que la regidoria de Benestar Social ha fet en els darrers any en àmbits d’actuació va suposar la creació de l’àmbit de gent gran i dependència, que suposa un volum important de recursos i esforços:

  • Nombre d’expedients: 6.034 (33% del total. La resta d’àmbits de la regidoria, 12.333).
  • Professional de primària: 9 diplomats en Treball Social (33% del total. La resta d’àmbits compte amb 17 diplomats en Treball Social)

Actualment, la regidoria disposa dels serveis següents:

Atenció Continuada:  Servei adreçat a tota la població de més de seixanta anys i persones amb un grau de dependència reconegut que cal valorar la seva situació de dependència i prescriure uns recursos específics. Així doncs, atén a persones o famílies que requereixen una intervenció professional continuada i de major intensitat en consonància a la problemàtica presentada.

Primeríssima: Servei telefònic que ofereix l’àmbit, on els i les professionals valoren les situacions exposades per la persona usuària. Les funcions principals són orientar, assessorar i derivar al professional de referència. Es tracta de reduir la llista d'espera del servei de continuada i agilitzar les respostes i tràmits senzills.

Gestió PIA: El Programa individual d'atenció (PIA) és l'instrument que utilitzen els i les professionals per determinar les modalitats d'intervenció més adequades a les necessitats de les persones d'entre els serveis i les prestacions econòmiques previstes pel seu grau de dependència.

Projecte +80 anys: Projecte d’atenció integral a les persones de més de vuitanta anys que viuen soles i sense suport familiar. Consisteix en un servei d'atenció continuada al domicili amb l’objectiu de vetllar pel seu benestar i engegar les accions necessàries quan la persona ho requereix amb la finalitat de mantenir i millorar les condicions de vida.

Guaita veí: Xarxa de prevenció i d’acció comunitària amb la complicitat de l’entorn. Té com a finalitat detectar, reduir i prevenir situacions de  vulnerabilitat i/o risc d’aïllament o d’exclusió social que puguin patir les persones grans. Es tracta de pal·liar els efectes negatius de la solitud no volguda.

Serveis d’Ajuda domiciliària (SAD): Conjunt organitzat i coordinat d'accions que es realitzen a la llar de la persona usuària, dirigides a proporcionar atencions personals, de caràcter urgent, ajuda a la llar i suport social a aquelles persones o famílies amb situació de mancança d'autonomia personal, dificultats de desenvolupament o problemàtiques familiars.

Teleassistència: Servei d’atenció immediata en situacions d’emergència mitjançant la connexió de la línia telefònica a una central que s’ofereix 24 hores al dia durant cada dia de l’any.

Servei de localització GPS (SIMAP): És un servei de localització adreçat a persones amb deteriorament cognitiu en fase lleu o moderada, que pretén allargar al màxim el seu període d’autonomia.

Banc d’ajudes Tècniques. (BAT): Servei d’assessorament tècnic gratuït en adaptacions domiciliàries i accessibilitat, personalitzat. El gestiona la Fundació Pere Mata.

Àpats a domicili: Servei que proporciona al domicili uns àpats prèviament elaborats garantint l’alimentació de les persones amb dificultats per cuinar.

Menjador casal la Rambla: Servei adreçat a persones en situació de precarietat econòmica amb la finalitat de pal·liar la situació econòmica actual.

Auditories energètiques a la llar: Es tracta d’auditories energètiques que es fan en llars de famílies que hagin rebut ajudes d’urgència social al pagament de subministraments bàsics en el darrer any; que estiguin en situació de tall o avís de tall dels subministraments bàsics; amb factures d’aigua, electricitat i gas elevades, o desajust entre el consum i la factura; i també, en situació de vulnerabilitat energètica tenint en compte les necessitats personals: infants, gent gran, persones amb discapacitat o amb malalties cròniques.

Escola de cuidadors: Projecte que dóna suport a les persones cuidadores no professionals i voluntàries que es dediquen a cuidar persones que es troben en situació de dependència i malaltia cròniques avançades. Es tracta de tallers que ofereixen eines i recursos amb l’objectiu d’aportar més benestar a la persona cuidada i a la cuidadora.

Montserrat Vilella, regidora de Benestar Social
Fitxers relacionats:

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.