Notes de premsa

L’Ajuntament reforça la proximitat en l’atenció a les víctimes de la violència

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dimecres, 4/01/2012
Oficina d'Atenció a la Víctima
Oficina d'Atenció a la Víctima
Oficina d'Atenció a la Víctima

gidoria de Seguretat de l’Ajuntament de Reus ha iniciat un procés de reforç en la gestió de la prenvenció de la violència i l’atenció a les víctimes basat en la proximitat. A través de l’Oficina d’Atenció a la Víctima, busca la col·laboració entre agents de seguretat, treballadors socials i la resta de regidories per avançar en un model d’intervenció orientat a la prevenció i al coneixement de l’entorn de la víctima.

D’acord a aquesta orientació, l’Ajuntament prioritzarà les politiques de seguretat contra la violència i l’atenció integral a les víctimes de maltractament amb l’objectiu de reforçar les polítiques de prevenció, sensibilització i assistència. En paraules de la regidora de Seguretat, Alicia Alegret: «La violència de gènere és una de les xacres de la nostra societat. Es una prioritat per aquest govern oferir les màximes garanties de seguretat, protecció i atenció integral a les víctimes. Som conscients que malgrat la bona feina feta fins ara, el problema persisteix per la qual cosa cal crear i treballar noves iniciatives, hem d’impulsar el conjunt d’estratègies municipals adreçades a la prevenció, sensibilització social i assistència a les dones que pateixen situacions de violència, doncs com a institució pública tenim una responsabilitat especial en ordre a denunciar, prevenir i condemnar les conductes agressives i violentes».

De cara a reforçar l’atenció a la víctima, entre les mesures d’immediata execució, s’han previst cursos de sensibilització i formació sobre la violència dirigits a professionals dels serveis municipals que treballen en intervenció i tractament dels casos de violència: Guàrdia Urbana, Serveis Socials, metges, etc.

Oficina d’Atenció a la Víctima
L’OAV és un servei que atèn a totes les persones que tinguin qualsevol problema de violència o maltractament, ja siguin menors, gent gran, dones o persones amb discapacitat. És el punt de referència i de primera acollida urgent. Està ubicada a les dependències de la Guàrdia Urbana, és oberta 24 hores al dia durant tot l’any i el seu telèfon és el 977 010 092.

Aquesta unitat permet fer una atenció integral a la víctima, la qual es realitza de forma coordinada entre la Guàrdia Urbana i l’Àrea de Benestar Social i mitjançant el treball en xarxa, i amb la suma d’esforços de tots els agents socials implicats en l’abordatge de la violència: institucions de Justícia, Sanitat, Policia, etc. Això permet una actuació eficaç, tant en la prevenció, com en la detecció i persecució d’aquests fets delictius.

La regidora de Benestar Social, Montserrat Vilella afirma que «a més de les tasques de protecció, assessorament i atenció integral, la Oficina d’Atenció a la Víctima se centra també en les activitats formatives i de sensibilització a fi de crear el rebuig social necessari contra la violència i de transmetre models de relació assentats en la igualtat i el respecte mutu i en el diàleg com a via de resolució de conflictes. En aquest sentit, treballem amb col·lectius diversos com són les escoles, els col·lectius immigrants, veïnals, etc».

La Oficina ofereix als ciutadans i ciutadanes que ho necessitin:

  • Acollida i atenció individualitzada a la víctima
  • Informació dels tràmits a seguir i dels recursos disponibles
  • Orientació
  • Suport social
  • Assessorament i posar en contacte a la víctima amb els advocats especialitzats
  • Recollida i tramitació de la denúncia si cal
  • Acompanyament en cas de necessitat
  • Suport psicològic si cal
  • Estudi i valoració dels casos
  • Prevenció, sensibilització i formació en mesures d’autoprotecció
  • Control de les ordres judicials de protecció
  • Seguiment dels casos i de l’acompliment de les ordres de protecció

Vies d’arribada
Adreçant-s’hi personalment; per avís i actuació de la Guàrdia Urbana; derivat dels Mossos d’Esquadra o altre cos; derivat d’EBASP; derivat de SIAD; derivat de jutjats; comunicació de coneguts de la víctima; derivat per un servei municipal o qualsevol institució o entitat.

Funcionament intern
Intervenció d’urgència: Quan la persona arriba directament a l’OAV i vol denunciar els fets, es comunica als agents de guàrdia i s’inicia el protocol establert. En cas dintervenció directa de la Guàrdia Urbana, es dóna l’avís a l’advocat de torn d’ofici i es fan tasques d’acompanyament i suport. En cas de derivació d’un altre servei o institució, es fa una primera entrevista i, si vol denunciar, es comunica als agents i s’inicia el protocol.
Ordres d’allunyament: L’OAV gestiona les noves ordres que arriben, les que estan en vigor, els controls de compliment de les ordres, i quan finalitzen, per si cal demanar una pròrroga. En els casos on es valora un risc manifest o que la víctima expressa una por i angoixa intensa cap a l’agressor, se li ofereix la possibilitat de sol·licitar el servei de Teleassistència Mòbil.
Recursos que s’ofereixen: Allotjament, recursos econòmics, inserció laboral, seguiment a través

Balanç 2011
L’Oficina d’Atenció a la Víctima ha atès durant tot el 2011 un total de 911 persones, de les quals 779 han estat dones i 132 han estat homes. Pel que fa a la nacionalitat, el 70% (636) són autòctons i el 30% (275), immigrants.

Entre les persones ateses el 2011, destaquen 537 per ordres d’allunyament, 223 per maltracament, 39 per amenaces, 39 per dificultats en relacions familiars, 20 per conductes associals i 8 per violència juvenil. En total 911 persones ateses.

La Guàrdia Urbana ha realitzat un total de 2.014 controls personalitzats d’ordres de protecció durant el 2011. Actualment hi ha en vigor 327 ordres.

Pel que fa a l’origen d’entrada dels casos, 303 són derivats per la Guàrdia Urbana, 249 pel cos de Mossos d’Esquadra, 154 pels jutjats i 111 hi fan cap per iniciativa pròpia. la resta provenen d’altres origens.

Oficina d'Atenció a la Víctima
Oficina d'Atenció a la Víctima
Oficina d'Atenció a la Víctima

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.