Pobresa energètica

Què és la pobresa energètica?

Segons l'Associació de Ciències Ambientals, una llar es troba en situació de pobresa energètica quan és incapaç de pagar una quantitat d'energia suficient per satisfer les seves necessitats domèstiques i/o quan es veu obligada a destinar una part excessiva dels seus ingressos per pagar la factura energètica del seu habitatge.

Subvencions per pal·liar la pobresa energètica

L'Ajuntament de Reus convoca cada any una subvenció per contribuir a evitar la pobresa energètica a la ciutat durant el període hivernal, que poden sol·licitar les famílies que es troben en situació de necessitat socioeconòmica per atendre a les despeses de subministraments d’energia elèctrica i de gas.

Subvenció unificada: pobresa energètica, servei de subministrament d'aigua, servei de recollida d'escombraries i IBI 2024

A més, pel que fa al subministrament d'aigua, l'Empresa Municipal d'Aigües de Reus aplica tarifes especials per a determinades persones.

Tarifes especials Aigües de Reus

Bo social
La persona que compleixi els requisits marcats per la normativa pot sol·licitar el bo social si es troba en el mercat regulat. Per a més informació de com es pot sol·licitar es pot consultar l'enllaç següent:

> https://www.miteco.gob.es/es/energia/energia-electrica/bono-social.html

Punt d'Assessorament Energètic (PAE)

Vols estalviar en les factures de la llum, de l'aigua i del gas?

Vine a les sessions grupals del Punt d'Assessorament Energètic (PAE) amb la teva darrera factura de llum, d'aigua i de gas!

EL PAE és un servei municipal que facilita l'estalvi en les factures d'electricitat, d'aigua i de gas i que presta atenció presencial, de manera gratuïta, els dimecres, al Centre Cívic del Carme i els dijous, al Centre Cívic Llevant, de les 15.30 a les 17 h. Per poder assistir a aquestes sessions grupals, cal demanar cita a través del web reus.cat o trucant al 010 i portar les darreres factures d'electricitat, d'aigua i de gas. L'objectiu d'aquest assessorament és reduir la despesa en aquests subministraments a través d'algun tipus de bonificació, de millora en l'ús dels subministraments, de reducció de potència, d'estalvi en el consum energètic, etc. En finalitzar cada sessió, les persones que vulguin poden fer consultes personalitzades sobre les seves factures.

Campanya del Punt d'Assessorament Energètic

I a més, al Punt d'Assessorament Energètic t'informarem de com funciona la factura elèctrica.

Nova factura elèctrica franges horàries

És gratuït i està obert a tothom.

Per pal·liar les conseqüències socioeconòmiques derivades de la pandèmia i l'increment dels costos energètics en l'àmbit mundial, en els darrers anys s'han fet diversos canvis en la normativa que regula la pobresa energètica. Entre altres, s'ha fet una modificació de les condicions d'obtenció del bo social i s'han aprovat bonificacions per a col·lectius específics afectats. Per això, és important que la ciutadania s'informi. 

Cal demanar cita prèvia al número de telèfon 010 o telemàticament, clicant a continuació:

APUNTAR-SE al Punt d'Assessorament Energètic

La millor manera de consumir menys energia a casa és tenir uns hàbits de consum responsable i aplicar mesures d'estalvi.

També és fonamental que revisem l'eficiència energètica de la nostra llar i prenguem mesures per incrementar-la, això ens permetrà disminuir la despesa energètica sense perdre confort.

Des del Programa de Lluita contra la Pobresa Energètica de l'Ajuntament de Reus es fan auditories energètiques a llars de famílies vulnerables per a buscar solucions de baix cost per a millorar-ne l'eficiència energètica.

Consells d'estalvi energètic. Descàrrega del díptic amb tots els consells

Contractació de l'electricitat: mercat regulat o lliure?

Els preus de l'energia preocupen a la ciutadania i ara encara més, sobretot el de l'energia elèctrica, a causa de la gran variabilitat dels preus i del fort increment d'aquests darrers anys. Per això, a l'hora de contractar l'energia elèctrica moltes persones es fan la pregunta següent:

Mercat regulat o lliure?

És difícil saber quina de les dues opcions existents, mercat lliure o regulat, és la millor a causa dels factors següents:

• La volatilitat dels preus.
• Els factors externs que els determinen i que s'escapen del control del govern ni de les empreses comercialitzadores.
• I sobretot, el perfil del consumidor i la tipologia de cada client en particular.

L'anàlisi de les dades ens indica el següent:

• Des de la liberalització del sector elèctric, molts clients van passant-se al mercat lliure.
• Els preus de l'energia elèctrica s'han multiplicat en quatre anys per cinc i el del gas, per vint en tres anys.
• Els clients dels contractes de mercat lliure són els que consumeixen més energia i tenen més potència contractada.
• Les unitats familiars sense menors (menor límit de consum de 1380 kWh any) són els que més han seleccionat el mercat regulat, seguits de les famílies nombroses (amb un límit de consum de 4140 kWh any). Se suposa que les famílies sense menors que trien el mercat regular ho fan perquè les resulta més fàcil ajustar-se al requisit del límit i les famílies nombroses que també trien aquesta opció ho fan perquè poden arribar a consumir més energia amb preu de descompte.
• Al mercat regulat, els períodes horaris tenen molta importància. Per això, consumir en hora punta surt molt més car que fer-ho en hora vall.
• Al mercat lliure, es poden trobar ofertes que milloren els preus del mercat regular i ofertes pitjors. S'ha de saber escollir.

Per a més informació sobre aquest tema, podeu consultar el document següent, elaborat pel Punt d'Assessorament Energètic de Reus (vegeu fitxers relacionats a peu de pàgina)

 

 

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.